January 20 2019 04:32:06
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde


· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 15

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 313
· Nyeste bruger: kentaur
Senest Online
Kurt Andersen04:31:03
Bent Hulsroej05:46:48
kameramann05:48:42
calle07:27:43
HSChristiansen08:17:32
Mette09:30:35
mojo12:59:26
26mook17:13:36
thtorben22:11:29
Cybermaze 1 Dag
FAQ: 3. Ordliste A-Z
PAL
PAL (Phase Alternation Line) er en tv standard, der bla. benyttes i Europa.

PAL har en vertikal opløsning på 625 linier hvoraf de 576 er synlige, de resterende linier indeholder bla.: synkroniseringssignal, tekst-tv mv.

PAL anvender YUV colorspace (farverum).

PAL benytter ligesom NTSC interlacing ved billedgengivelse, men har bla. en bedre farvegengivelse. Da netspændingen (50hz) benyttes som referencepunkt gengiver PAL 25 fps interlaced, dvs. 50 halvbilleder.

Ved digital behandling af PAL anvendes:
4:3 - 720*576 pixels - 1,067 pixel aspect ratio - 25 fps (interlaced)
16:9 - 720*576 pixels - 1,422 pixel aspect ratio - 25 fps (interlaced)

NTSC
NTSC (National Television Standards Committee) er en tv standard, der bla. benyttes i Nordamerika.

NTSC har en vertikal opløsning på 525 linier hvoraf de 480 er synlige, de resterende linier indeholder bla.: synkroniseringssignal, tekst-tv mv.

NTSC anvender YIQ colorspace (farverum). Nyere udstyr kan tilmed anvende YUV (ligesom PAL).

NTSC benytter ligesom PAL interlacing ved billedgengivelse. PAL anses dog bla. for at have en bedre farvegengivelse. Da netspændingen (60hz) benyttes som referencepunkt gengiver NTSC 29,97 fps interlaced, dvs. 59,94 halvbilleder.

Ved digital behandling af NTSC anvendes:
4:3 - 720*480 pixels - 0,9 pixel aspect ratio - 29,97 fps (interlaced)
16:9 - 720*480 pixels - 1,2 pixel aspect ratio - 29,97 fps (interlaced)

NTSC har fået tilnavnet Never Twice Same Color (aldrig igen samme farve) pga. den underlegne farvegengivelse "der aldrig er ens fra gang til gang".

Interlacing
Interlacing er en teknik, der halverer mængden af information i en billedstrøm uden at påvirke det visuelle indtryk betydeligt.

I tv'ets barndom stødte man især på 2 problemer:
1. Tv formatet skulle have så mange linier som muligt, helst over 500.
2. Tv formatet skulle have en opdateringsfrekvens, der var så høj, at bevægelser blev gengivet naturligt og billedet virkede roligt (for at modvirke træthed i øjnene), mindst 40 gange i sekundet.

Dette var til gengæld meget svært at opnå. Jo flere linier billedet bestod af, jo flere informationer skulle behandles og koblet med ønsket om en høj opdateringsfrekvens gav det problemer med båndbredden. Desuden havde man problemer med at konstruere en fosforkanon, der kunne tegne så mange linier i sekundet. Samtidig skulle formatet være serielt, dvs. tv'et skulle optegne billedet nøjagtigt i den rækkefølge, som informationerne blev modtaget. Man havde ganske enkelt ikke teknologien til at gemme et billede (framebuffer).

Derfor fandt man på det smarte trick, som interlacing er.

Istedet for at optegne hele billedet hver gang, kunne man nøjes med at optegne halvdelen af billedet. Dette opnås ved at dele en frame (billede) op i 2 fields (felter). Det ene felt består af de de ulige linier 1,3,5 osv. mens det andet består af de lige linier 2,4,6 osv.

F.eks. optages PAL ved at optageudstyret optager 50 billeder i sekundet, men for hvert billede gemmes kun det ene felt, dvs. skiftevis de ulige og lige linier. Ved digital behandling gemmes de 50 halvbilleder som 25 billeder.

Når PAL gengives optegner tv'et ligeledes skiftevis de ulige og lige linier.

På denne måde har man halveret mængden af information (og dermed den nødvendige båndbredde) og fosforkanonen skal ligeledes kun optegne den halve mængde linier.

Med indførelsen af HDTV og muligheden for progressiv billedgengivelse har man besluttet at angive interlaced billedgengivelse med et lille "i", således angives PAL som 576i.

Non-interlace
Non-interlace er et forældet udtryk, der angiver det modsatte af interlacing.

Op til slutningen af 1980'erne havde man kun adgang til tv- og computerskærme der var interlaced. Fremskridt i fremstillingen af CRT skærme gav efterhånden muligheden for at fremstille computerskærme der kunne optegne hele billedet ved hver opdatering. En overgang bar disse skærme betegnelsen non-interlaced.

I dag er alle computerskærme non-interlaced.

Progressive Scan
Progressive Scan er ligesom non-interlace et udtryk, der er det modsatte af interlacing.

Dvs. tv'et eller skærmen optegner hele billedet ved hver opdatering.

Historisk set har tv standarder, som PAL og NTSC, været interlaced. Computerskærme var op til starten af 1990'erne ligeledes interlaced.

Med indførelsen af HDTV er muligheden for progressiv billedgengivelse blevet mulig. Derfor har man besluttet at angive progressiv billedgengivelse med et lille "p", som i HDTV standarden 720p.

HDTV
HDTV (High Definition TeleVision) er fremtidens digitale tv standard.

Der er generelt 2 standarder:
720p - 16:9, 1280*720 pixels, 50/60 (59,94) fps progressivt.
1080i - 16:9, 1920*1080 pixels, 50/60 (59,94) fps interlaced.

Desuden er der formuleret endnu et format:
1080p - 16:9, 1920*1080 pixels, 50/60 (59,94) fps progressivt.

Dette format vil nok ikke benyttes til tv transmission foreløbig (pga. den høje båndbredde). Men de store filmselskaber har bekræftet udgivelsen af HD DVD/Blu-ray film i dette format og Playstation3 understøtter også formatet.

Combing
Combing er et udtryk, der forklarer en egenskab ved interlaced billedgengivelse.

Når en interlaced billedstrøm gengives på en progressiv skærm (f.eks. DV PAL avi fil på en computerskærm) opstår der en effekt langs kanten af objekter i bevægelse, der minder om tænderne på en kam (comb = kam).

Effekten kaldes også weaving eller "mouse teeth".

Effekten opstår, da de 2 felter et billede består af tidsmæssigt er forskudt 1/50 sekund.


På billedet herover er combing især tydeligt omkring skuldrene pga. kontrasten mellem den gule T-shirt og den mørke baggrund.

Hvis en interlaced optagelse skal vises på en progressiv skærm, kan det være en god ide at konvertere de interlacede billeder til progressive vha. en teknik kaldet deinterlace.

Deinterlace
Deinterlace er et samlet udtryk for teknikker, der konverterer et interlaced billede til et progressivt.

Moderne skærmteknologier som TFT, LCD, Plasma m.fl. er progressive og tv bygget over disse teknologier foretager derfor en form for deinterlacing når de gengiver et interlaced signal som PAL.

Der vil altid ske et vist tab af information, men avancerede teknikker kan levere et godt resultat.

Her følger 2 typiske teknikker.

Line doubling:
Denne teknik kan generelt IKKE anbefales, men beskrives for reference.
Kort fortalt kopierer man det ene field over i det andet, hvilket for PAL betyder at man opnår 25 progressive billeder. Men da informationerne i det ene field således overskrives opnår man kun den halve effektive vertikale opløsning samt den halve "tidsmæssige" opløsning.

Adaptive deinterlace:
Teknikken kan også have andre navne, som "smart deinterlace" og lignende.

Der er her tale om en kombination af flere teknikker, som påføres billedet efter behov. Bla. bevægelseskompensation (fields flyttes horizontalt for at få en korrekt kant) (motion compensation), udjævning af forskellen mellem pixels mellem linier (blending) mm.

Afhængig af softwaren kan PAL f.eks. konverteres til 25 eller 50 progressive billeder og resultatet kan blive ret overbevisende. Man har altså mulighed for at bevare den fulde vertikale og "tidsmæssige" opløsning.

< Billeder tilføjes senere >

USB
USB (Universal Serial Bus) er en ekstern seriel databus udviklet af b.la.: Apple Inc., Hewlett-Packard, NEC, Microsoft og Intel.

USB standarden er udviklet over årene. De 2 vigtigste standarder og deres hastigheder er:

Version 1.1 (1996) - (Low-Speed) 1.5 Mbit/s og (Full-Speed) 12 Mbit/s
Version 2.0 (2000) - (Hi-Speed) 480 Mbit/s

Version 2.0 er bagudkompatibel, dvs. 1.1 udstyr kan tilsluttes 2.0 controllere, men vil naturligvis stadig køre med den hastighed, som 1.1 udstyret understøtter.

USB har afløst de forældede seriel- og parallelporte og er meget populær især på PC platformen til tilslutning af mus, tastaturer, printere, scannere, joysticks/gamepads osv. Op til 127 enheder kan tilsluttes en enkelt controller ved at bruge USB hubs. Moderne PC'er har typisk 4-8 USB controllere indbygget hvilket gør det muligt at tilslutte ganske mange enheder. USB introducerer også "hot-swap", dvs. muligheden for at tilslutte og fjerne enheder mens computeren er tændt.

Der er generelt 2 typer af USB stik:
Type A (han), som passer ind i en controller (f.eks. PC).
Type B (han), som passer ind i en enhed (f.eks. printer).

Der er desuden standardiseret mini og micro versioner af type A og B stik til brug i små håndholdte enheder som PDA, mobiltelefoner, digital kameraer osv. Desuden benytter visse producenter egne mini/micro type B stik.

De seneste år er det blevet meget populært at bruge USB diske/USB penne, der tilsluttes til en USB port. Disse enheder indeholder en mængde FLASH ram, der kan gemmes data på. Disse enheder har i høj grad afløst floppydisketten, som populær datatransport, da stort set alle nuværende computere har en USB port. Mens en floppydiskette kan indeholde ca. 1,4mb data, kan USB diske i dag fås i størrelser op til 4gb til en overkommelig pris. USB diske er også langt mere stabile og holdbare da de f.eks. ikke indeholder mekaniske dele.

Nogen amerikanske studerende benyttede USB diske til at gemme data på i en vejrballon de havde sendt op. Da ballonen punkterede og faldt ned fra flere kilometers højde troede de at alle de indsamlede data var gået tabt. Da de imidlertid fandt deres ballon viste det sig at nogen af dataene stadig direkte kunne aflæses fra USB diskene. Andre kunne genskabes med specielt udstyr.
Log ind
Din IP-adresse er:
54.226.58.177
 Log ind her     

 Opret en bruger 

 Glemt kodeord ?
Siden dannet på: 0.12 sekunder 53,616,947 Unikke besøg 12619 besøg pr. dag