March 23 2019 08:27:36
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 14

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 320
· Nyeste bruger: chiefbigchief
Senest Online
calle01:02:45
thtorben01:39:23
mojo10:06:55
Kurt Andersen12:16:21
kameramann12:42:43
HSChristiansen13:02:54
Bent Hulsroej19:19:07
F_K_Hansen19:35:33
verner20:22:10
neumann21:35:56
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvilket videokamera matcher mine ønsker?
mr_lou
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 28-09-2017 05:43
Bruger

Antal indlæg: 89

Hej!

Ok, det er på tide at skifte mobilen og spejlrefleks kameraet ud med mit første deciderede videokamera. Så jeg har kigget på mulighederne i et stykke tid nu, primært Sony modeller (men er åben for ethvert mærke), men synes ikke rigtig jeg bliver klogere på hvad jeg har brug for. Jeg synes ikke det er super nemt at finde tekniske specifikationer på de ting jeg søger. Måske fordi det ikke findes så specifikt, eller måske er det bare almen viden at ethvert kamera altid har nogle grundlæggende features.

Mine ønsker er ret simple, hvis jeg selv skal sige det.
Jeg skal bruge en lille smule optisk zoom, ikke alverden. 4x vil sikkert være nok.
Kunne godt tænke mig at jeg kan vælge mellem mange forskellige fps; 24 - 29,97 - 30 - 48 - 50 - 59,94 - 60 osv. Og ligeledes mht opløsninger, HD - Full HD - 4k

Dem med fed har høj prioritering, men aller vigtigst er 4k@29,97fps

Samtidig vil det være rart hvis det ikke er sådan et kæmpe skulder-kamera.

Indbygget stabilisering er også ønskeligt, men man kan vel næsten ikke få dem uden længere?

Der er garanteret nogen herinde som ved hvad det er jeg søger?

Tak!

www.videoalbum.dk
calle
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 28-09-2017 20:17
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1917

Prøv at kigge på Canon XL 400, det er lige på trapperne, det dækker dine nævnte behov

Men det er jo også lidt afhængigt af, hvad du skel lave.
Med venlig hilsen

Calle

www.dominofilmogtv.dk
Bjarne E Nielsen
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 28-09-2017 22:02
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1064

Jeg har et Sony X70 som jeg er fantastisk tilfreds med. Dette kamera koster 14.500 kr. excl. moms.

https://cvp.com/p...pxw-x70_4k

Sony kommer med en nyere model som hedder X90

https://cvp.com/p...ny_pxw-z90

Denne optagelse har jeg lavet med pxw-x70_4k

https://www.youtu...ZAQHSHJusM
Venligst Bjarne E. Nielsen, pianist, Vejle
musikstudiet-vejl...
profmusik.dk
Videoer: http://www.youtub.../profmusik

www.musikstudiet-vejle.dk
mr_lou
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 29-09-2017 04:59
Bruger

Tak for svar. Jeg kigger på dem.

Jeg håber på et all-round videokamera som egner sig til lidt af det hele, men primært vil det være til dækning af diverse events, som f.eks. koncerter, indendørs og udendørs. Dvs høj lyd til farverige billeder. Kan også være optog eller sportsbegivenheder.

Til de fleste optagelser tænker jeg 24 billeder pr. sekund for at skabe biograf følelsen, men vil også gerne have andre muligheder. Mest optimalt er faktisk at kunne optage med 120 fps, fordi så kan man bagefter køre ned til både 24 eller 30 eller 60 billeder pr. sekund uden at det resulterer i "hakker".

Faldt over Sony F65. Smil
Ligger lige en smule over budgettet.... bare lige kr. 100.000,- for meget.

4k opløsningen er primært for at kunne klippe en del af billedet fra og stadig have et fint Full HD resultat.

www.videoalbum.dk
TIKI
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 29-09-2017 14:25
TOP bruger

Antal indlæg: 903

Hej med dig mr_lou
Du anskaffer dig sikkert et udmærket videokamera uanset om det bliver Sony, Panasonic eller Canon....men tænk nu over det, der hedder komplementære udgifter.
Din ønskeseddelbeskrivelse tyder stærkt på, at du går ind i et nyt fag, som du endnu kender for lidt til (ment positivt).
Find tråde her på DAVK, der omtaler hvad HD/ 4k HD kræver med hensyn til ydelse og rette -for dig - rigtige redigeringsprogram.
En kommentar herfra i bedste mening. TIKI

HD, Full HD og 4k HD kræver - stigende- i graderne en monsterPC, og du skal vælge det rette redigeringsprogram.
Redigeret af TIKI d. 29-09-2017 14:27

mr_lou
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 30-09-2017 06:47
Bruger

TIKI skrev:
Hej med dig mr_lou
Du anskaffer dig sikkert et udmærket videokamera uanset om det bliver Sony, Panasonic eller Canon....men tænk nu over det, der hedder komplementære udgifter.
Din ønskeseddelbeskrivelse tyder stærkt på, at du går ind i et nyt fag, som du endnu kender for lidt til (ment positivt).
Find tråde her på DAVK, der omtaler hvad HD/ 4k HD kræver med hensyn til ydelse og rette -for dig - rigtige redigeringsprogram.
En kommentar herfra i bedste mening. TIKI

HD, Full HD og 4k HD kræver - stigende- i graderne en monsterPC, og du skal vælge det rette redigeringsprogram.

Hej Tiki

Ja, jeg ved det godt. Jeg indkøbte rent faktisk en PC i "monster" klassen, netop fordi jeg vidste at jeg skulle til at lave meget mere videoredigering. Talte længe med "eksperten" i computerbutikken og understregede at det var til videoredigering. Den blev også pænt dyr. Men jeg oplever alligevel at det går noget sløvt nogle gange.
Jeg har dog fundet min egen løsning på det, som jeg måske også burde dele på dette forum, hvis ingen andre før har fundet på det:

Jeg gør simpelthen det at jeg konverterer mine optagelser til en lavere kvalitet, altså f.eks. 1000 kbps. Så sammensætter jeg disse klips som jeg vil. Det er selvfølgelig smertefrit, da disse ikke kræver nogen særlig CPU.
Når jeg så er færdig, så udskifter jeg simpelthen kildefilerne med originalerne, og renderer mit projekt. Det virker overraskende godt.

Det er ikke sikkert denne metode virker for alle redigeringsprogrammer. Det virker for Kdenlive som jeg bruger. (Man skal blot lige sige "Reload clips" efter man har skiftet dem ud i XML filen).

Dog er det meget begrænset hvor meget jeg sidder i en decideret editor. Det meste video-redigering jeg laver er baseret på hjemmebryggede scripts hvor jeg benytter værktøjer som ffmpeg, mplayer og Melt Framework.

Men hvad er det ved min ønskeseddel som giver dig et indtryk af at det er et nyt fag for mig?
Det er rigtigt at jeg ikke tidligere har redigeret (meget) video fra et decideret videokamera. Det har hidtil primært være mobil-optagelser, men det har jeg så til gengæld leget med i over 10 år nu, og føler da at jeg er rimelig godt med i forhold til tekniske specifikationer og sådan.

www.videoalbum.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Tele Converter til videokamera Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 4 18-01-2019 10:30
Export - Hvilket format i PS21? Pinnacle Studio, Corel & Avid 14 07-01-2019 21:42
Pol-filter til videokamera Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 10 05-11-2018 11:07
NYT VIDEOKAMERA Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 5 06-08-2018 13:36
Nyt program - hvilket - Studio HD15 ståetaf Pinnacle Studio, Corel & Avid 3 06-07-2018 15:43
Siden dannet på: 0.42 sekunder 56,507,053 Unikke besøg 13108 besøg pr. dag