April 20 2019 07:46:38
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 12

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 321
· Nyeste bruger: raptus3670
Senest Online
HSChristiansen00:29:31
calle00:44:27
thtorben02:11:08
BredoMobil06:28:24
Jan19:26:28
alu21:10:35
Erik Petersen22:14:45
kameramann23:27:16
HCLHansen 1 Dag
verner 1 Dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Opgradering eller ny?!
Galwis
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-10-2017 07:16
Begynder

Antal indlæg: 11

Jeg laver lidt videoer i min fritid.

Jeg bruger som regel Adobe Premiere Pro CS6

Det er på amatør plan.

Jeg er i tvivl om jeg ville få gavn af at opgradere min computer, eller jeg måske istedet skulle kigge mig om efter en ny computer.

Jeg har på nuværende tidspunkt ikke noget behov for at kunne redigere 4K.
Dette kunne dog blive interessant på et senere tidspunkt.

Jeg bruger en del effekter, som primært laves i aftereffects og ellers i Premiere Pro.

Hvis der skal opgraderes til helt ny, har jeg ikke noget imod at skulle købe noget brugt.

Umiddelbart ville jeg ihvert fald som det første opgradere fra 4GB til 16GB Ram.
Mine Cpmuter Specs er:

CPU: Intel (R) Core(TM) i7 CPU 860
Number of Cores: 4

Ram: 4GB

Grafikkort: Nvidia GeForce 9500 GT

SDD: 125GB

HDD: 1000GB

vanja
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-10-2017 09:46
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 722

Det er da en udmærket middel maskine, til SD. Skal du redigere HD, er lidt tålmodighed en god ting. Du kan selv bedst erfare om det er godt nok, til det du skal bruge den til. Den kan sikkert godt opgraderes med en bedre cpu og grafikkort. Mere RAM er altid en god ting, det kunne du jo prøve først. Hvis du køber en brugt, er der risiko for at du ikke er kommet meget videre, da der sker udvikling hele tiden. Tommel op
Asus prime X470-pro / amd Ryzen 7-2700 / 16 Gb ddr4 ram / nvidia quatro P600 / Samsung 860 evo mz-76e500b SSD x 2 + 4 Tb HDD /2 HD skærme + 4K skærm/ W10 pro 64/Ubuntu 18.10/Sony Vegas Pro 13/14 /16/Pan. nv-gs500 / hx-wa3 / hc-wx 970

Galwis
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-10-2017 20:31
Begynder

Men hvis man nu skulle opgradere til ny? Jeg vil som minimum godt kunne redigere HD og måske man allerede skulle købe noget der kan klare 4K.

Hvor meget mere får man for pengene hvis man selv samler frem for at købe en samlet?

Har i nogle anbefalinger?

Kurt Andersen
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-10-2017 22:23
Medlem

Antal indlæg: 215

Enig med Vanja. Det du har er ikke så ringe endda, men du mangler helt sikkert noget mere ram. Opgradering til 16 gb, tror jeg, at du ville kunne mærke ret meget.
Dit grafikkort er nok heller ikke noget at råbe hurra for i dag - især hvis man bruger et program, som kan udnytte gpu i grafikkortet. Dit grafikkort har en score på 279 i g3d mark, hvilket kan holdes op mod, at jeg lige har bestilt en ny pc, og der har grafikkortet en score på 8629, selv om det ikke er det bedste på markedet.
Jeg har gennem tiden bygget et hav af pc.er til venner og bekendte, men det stoppede jeg med for flere år siden, da det simpelthen ikke kan betale sig mere. Dem man kan købe færdigsamlede er så langt nede i pris, at det ikke kan betale sig at gøre det selv. Hvis man bygger selv, har man selv ansvaret for, at de ting man køber også passer sammen. Dernæst kan man have et problem, hvis den samlede pc mod forventning ikke virker. Hvordan får man testet, hvad der gør, at det ikke virker. Er det cpu (så skal man jo have en anden cpu at sætte i), er det bundkort - så skal man have et andet bundkort at prøve med osv.
Når man skal sammensætte noget, så kan man med fordel se i den retning af pc.er, som kaldes for gaming pc.er, idet der er nogenlunde samme krav om cpu, ram og grafikkort til dem, som der er i forbindelse med gaming. Det billigste er så, at man lige kan finde en færdigsamlet som præcis opfylder ens behov. Er man heldig er den også på tilbud.
Men ofte vil man måske have specifikke behov, og der vil jeg henvise til/anbefale, at se hvad de har hos
www.topdata.dk eller hos https://www.mm-vi...
Topdata plejer vist at være lidt billigere. Find en grundmodel som opfylder det basale og konfigurer den så efterfølgende, så den opfylder alle behov.
Mange gamingcomputere bruger i øvrigt "kun" I5 cpu.er, hvor mange tror, at det absolut skal være I7. Men en god I5 er faktisk noget bedre end den billige I7. De bedste I7 er selvfølgelig bedst, men prisen stiger rigtig meget, og da det hovedsalig er clockhastigheden man har brug for, er det fint med I5 i den bedre del.
Jeg har bestilt en pc med I5-7500. Hvis man ser på dens måleresultater, så yder den ca. 60% mere, end den cpu, som du pt bruger, og det er faktisk ret meget. Samtidig har den en clock op til 3,8, hvor din går til 2,8.
Her kan man så i øvrigt se, at pc verdenen kan være svær for ikke nørder. Hvis man tager en I7-7500, så har den "kun" en clock på 2,7 og en ydelse som faktisk kun marginalt er bedre end den, som du har nu. Så derfor skal man ikke altid lade sig forblænde af tal, men virkelig undersøge, hvad de rent faktisk betyder.
Men hvorfor tænker du på at opgradere? Har du problemer? Evt. bare prøv at opgradere til 8 ram, og se og du så kan leve lykkeligt videre med det du har.
En af de pc.er jeg har lavet amatørvideo på, har vel nogenlunde samme kræfter som din, bortset fra at den har 8 ram, og jeg har faktisk været godt tilfreds. Bruger Premiere elements, så jeg har ikke lige undersøgt, om den evt. er mindre resourcekrævende end Premiere pro. Når jeg afslutter projektet med rendering og brænding tager det da tid, men intet problem, da jeg sætter den i gang, når jeg alligevel ikke skal bruge den.
Men jeg er da spændt på, om jeg kan mærke forskel, når det nye "dyr" ankommer.
Jeg opgraderer i øvrigt kun fordi, at den gamle er stået af.

Galwis
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-10-2017 06:35
Begynder

Kurt Andersen skrev:
Enig med Vanja. Det du har er ikke så ringe endda, men du mangler helt sikkert noget mere ram. Opgradering til 16 gb, tror jeg, at du ville kunne mærke ret meget.
Dit grafikkort er nok heller ikke noget at råbe hurra for i dag - især hvis man bruger et program, som kan udnytte gpu i grafikkortet. Dit grafikkort har en score på 279 i g3d mark, hvilket kan holdes op mod, at jeg lige har bestilt en ny pc, og der har grafikkortet en score på 8629, selv om det ikke er det bedste på markedet.
Jeg har gennem tiden bygget et hav af pc.er til venner og bekendte, men det stoppede jeg med for flere år siden, da det simpelthen ikke kan betale sig mere. Dem man kan købe færdigsamlede er så langt nede i pris, at det ikke kan betale sig at gøre det selv. Hvis man bygger selv, har man selv ansvaret for, at de ting man køber også passer sammen. Dernæst kan man have et problem, hvis den samlede pc mod forventning ikke virker. Hvordan får man testet, hvad der gør, at det ikke virker. Er det cpu (så skal man jo have en anden cpu at sætte i), er det bundkort - så skal man have et andet bundkort at prøve med osv.
Når man skal sammensætte noget, så kan man med fordel se i den retning af pc.er, som kaldes for gaming pc.er, idet der er nogenlunde samme krav om cpu, ram og grafikkort til dem, som der er i forbindelse med gaming. Det billigste er så, at man lige kan finde en færdigsamlet som præcis opfylder ens behov. Er man heldig er den også på tilbud.
Men ofte vil man måske have specifikke behov, og der vil jeg henvise til/anbefale, at se hvad de har hos
www.topdata.dk eller hos https://www.mm-vi...
Topdata plejer vist at være lidt billigere. Find en grundmodel som opfylder det basale og konfigurer den så efterfølgende, så den opfylder alle behov.
Mange gamingcomputere bruger i øvrigt "kun" I5 cpu.er, hvor mange tror, at det absolut skal være I7. Men en god I5 er faktisk noget bedre end den billige I7. De bedste I7 er selvfølgelig bedst, men prisen stiger rigtig meget, og da det hovedsalig er clockhastigheden man har brug for, er det fint med I5 i den bedre del.
Jeg har bestilt en pc med I5-7500. Hvis man ser på dens måleresultater, så yder den ca. 60% mere, end den cpu, som du pt bruger, og det er faktisk ret meget. Samtidig har den en clock op til 3,8, hvor din går til 2,8.
Her kan man så i øvrigt se, at pc verdenen kan være svær for ikke nørder. Hvis man tager en I7-7500, så har den "kun" en clock på 2,7 og en ydelse som faktisk kun marginalt er bedre end den, som du har nu. Så derfor skal man ikke altid lade sig forblænde af tal, men virkelig undersøge, hvad de rent faktisk betyder.
Men hvorfor tænker du på at opgradere? Har du problemer? Evt. bare prøv at opgradere til 8 ram, og se og du så kan leve lykkeligt videre med det du har.
En af de pc.er jeg har lavet amatørvideo på, har vel nogenlunde samme kræfter som din, bortset fra at den har 8 ram, og jeg har faktisk været godt tilfreds. Bruger Premiere elements, så jeg har ikke lige undersøgt, om den evt. er mindre resourcekrævende end Premiere pro. Når jeg afslutter projektet med rendering og brænding tager det da tid, men intet problem, da jeg sætter den i gang, når jeg alligevel ikke skal bruge den.
Men jeg er da spændt på, om jeg kan mærke forskel, når det nye "dyr" ankommer.
Jeg opgraderer i øvrigt kun fordi, at den gamle er stået af.

Mange tak for det uddybende svar. Du har ret, at man godt kan lade sig forblænde af alle mulige tal. Det føles lidt som en jungel.

Men måske du har ret. Jeg i hvert fald prøve at opdatere mine Ram som det første.
Dog vil jeg opgradere op til 16GB - hvilket er det højeste mit Bundkort kan klare.

HCLHansen
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-10-2017 08:31
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 584

Hej Kurt

Interessante oplysninger Klappe
Mvh
Hans

Galwis
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-10-2017 09:30
Begynder

Hvis jeg køber disse her, 2 gange! Så har jeg samlet 16GB
https://www.neweg...6820231428

Er det rigtigt forstået?
Redigeret af Galwis d. 05-10-2017 09:33

vanja
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-10-2017 16:26
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 722

Du skal lige være sikker på at din Windows udgave kan køre med 16Gb ram.
Pil din 4Gb ram ud og vis dem den, så du er sikker på at det er samme type.
(ddr2 eller ddr 3) Hjælpeløs Tommel op
Asus prime X470-pro / amd Ryzen 7-2700 / 16 Gb ddr4 ram / nvidia quatro P600 / Samsung 860 evo mz-76e500b SSD x 2 + 4 Tb HDD /2 HD skærme + 4K skærm/ W10 pro 64/Ubuntu 18.10/Sony Vegas Pro 13/14 /16/Pan. nv-gs500 / hx-wa3 / hc-wx 970

Kurt Andersen
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 06-10-2017 00:27
Medlem

Antal indlæg: 215

Man skal kende dit bundkort, for at se om de passer. Som Vanja skriver, skal man sikre sig om det er ddr2 eller ddr3. Hvis du vil købe 2 sæt, så skal du også være sikker på, at du har 4 porte til ram. Nogle bundkort har kun 2 porte.
Jeg kan se, at dem du overvejer at købe, skal sendes fra USA. Hvis de fanger pakken i tolden, så vil der blive lagt told og moms på for ca. 200 kr. samt et importgebyr på ca. 160 kr.
Så er det nok lige så billigt at købe det herhjemme
[url]http://www.edbpriser.dk/hardware/ram.aspx?lagerkapacitet=(eq+4294967296)&hukommelsesteknologi=%5BDDR3+SDRAM%5D&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List[/url]

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Ny video lavet i studie Almen snak - Alt andet. 7 23-03-2019 19:54
Ny video Almen snak - Alt andet. 1 16-03-2019 16:38
forslag til ny PC Computeren 9 17-12-2018 19:15
Mono eller stereo mikrofon Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 7 27-11-2018 13:59
Pinnacle på ny computer Pinnacle Studio, Corel & Avid 3 20-10-2018 23:47
Siden dannet på: 0.42 sekunder 57,687,868 Unikke besøg 13296 besøg pr. dag