March 26 2019 20:22:58
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 14

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 320
· Nyeste bruger: chiefbigchief
Senest Online
2jur02:15:09
kbking02:19:45
verner02:24:34
thtorben02:54:20
Erik Petersen03:24:39
thomsendk03:43:10
HSChristiansen04:18:30
calle05:47:00
kameramann05:52:33
vanja07:54:44
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Ubegribelige omkostninger ved publicering???
kameramann
#41 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-11-2017 23:26
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1581

Læs ophavsretloven, iflg. den så kan man citere tekster, men ikke billeder og musik.
Med venlig hilsen
Kameramann

mr_lou
#42 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-11-2017 06:05
Bruger

Antal indlæg: 89

Det kan jeg ikke bekræfte. Jeg kan læse flere steder at det også gælder musik:

https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik
http://musikforlaeggerne.dk/ophavsret/

Men der står så også andre (irriterende) ting:

"Hvis du vil lægge musik ud på Internettet – med henblik på download eller streaming – kræver det, at du får en NCB/KODA-aftale. Dette gælder enhver form for musik – altså også når det blot er brudstykker af musik – og uanset, om du er en privatperson eller et firma."

Ud fra dette virker det jo som om det er ét fedt om vores klips bliver så små at de kan kategoriseres som "citater", hvis NCB alligevel skal give tilladelse (som koster kr. 7,46 pr. sekund)....

Så ved jeg godt at nogle igen vil sige at det kun gælder det originale lydspor, og altså ikke noget man har fanget med mikrofonen i reallyden. Men det er så det NCB siger der ingen forskel er på. Må få det bekræftet eller afkræftet i dag.

www.videoalbum.dk
kameramann
#43 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-11-2017 08:39
Brugers avatar

MEGA bruger

mr_lou skrev:
Det kan jeg ikke bekræfte. Jeg kan læse flere steder at det også gælder musik:

https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik
http://musikforlaeggerne.dk/ophavsret/

Det er ikke lovtekster, men blot private udlægninger og fortolkninger, som ikke en gang henviser til retspraksis.

Og husk altid på, at advokater ikke lever af at vinde retsager, men de lever derimod fedt af, at føre retsager...
Med venlig hilsen
Kameramann

mr_lou
#44 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-11-2017 14:14
Bruger

Ok her så?

https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/musik/#c81798
Redigeret af mr_lou d. 03-11-2017 14:14

www.videoalbum.dk
kameramann
#45 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-11-2017 22:33
Brugers avatar

MEGA bruger

mr_lou skrev:
Ok her så?

https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/musik/#c81798

Der er de 20 sekunder faktisk nævnt, og jeg er ret sikker på, at de bruges som rettesnor af TV- og radiostationer.

Prøv at lytte til Radio24syv, som er en taleradio, hvis der henvises til et musiknummer i et af deres programmer, så er det altid en snas på under 20 sekunder, og det skyldes helt sikkert, at de ikke har en fast aftale med KODA-Gramex/NCB, og på den måde undgår de at skulle betale de dyre afgifter.

Men så kan problemet blive, at KODA-Gramex/NCB's jurister vil betegne din video, som en reklame for den pågældende byfest, og så er du lige vidt.
Med venlig hilsen
Kameramann

mr_lou
#46 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-11-2017 05:56
Bruger

De 20 sekunder bliver nævnt for at fortælle at de netop ikke kan bruges som rettesnor.

kameramann skrev:Men så kan problemet blive, at KODA-Gramex/NCB's jurister vil betegne din video, som en reklame for den pågældende byfest, og så er du lige vidt.

Ja, men det kan man jo i så fald sige om en hvilket som helst video. Det vil jo i sig selv altid være "reklame" for det man filmer, og så kan man jo aldrig lave noget som helst.

Jeg kan da heller ikke forestille mig at DR1 eller TV2 betaler noget for at sende en reportage fra samme byfest - og de har endda typisk deres eget logo på deres billeder. Så foruden at være en "reklame" for det de rent faktisk viser, så er det også reklame for dem selv.

Samtidig er der tonsvis af logoer med på videoerne. Der hænger nemlig bannere og flag overalt på festpladsen, som viser logoer og reklamer fra mange forskellige lokale firmaer som har hjulpet til med at sponsorere festen.
Og hvad med de videoer der er optaget i by-billedet? Umuligt ikke at få enkelte butikker med, som jo dermed selvfølgelig også får reklame.....

Men nej. Med alt dette komplet tåbelige bøvl er det stensikkert at vi sørger for at der spilles noget andet musik næste år. Det er godt nok bare synd at alt skal være så umuligt.

www.videoalbum.dk
kameramann
#47 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-11-2017 09:16
Brugers avatar

MEGA bruger

Problemet er så bare, at KODA-Gramex og NCB kan opkræve afgifter for al offentlig fremførelse af musik, og det gælder også værker som ikke er beskyttet af ophavsret.

Jeg erindrer en sag med et dansk upcoming rockband, der havde lavet en musikvideo med deres egen musik, som de havde lagt på YouTube, og de blev pålagt, at de skulle betale afgifter til KODA-Gramex og NCB, sagen endte i medierne men jeg kan ikke erindre at ha’ læst hvordan den endte.

DR, TV2 og sikkert flere andre TV/radiostationer har faste aftaler med KODA-Gramex og NCB, hvor de får nogle meget fordelagtige priser for deres brug af musik.

Men det største problem er nok, at KODA-Gramex og NCB har fast ansatte jurister, som skal nyttiggøre sig selv ved at føre en masse retsager.
Med venlig hilsen
Kameramann

mr_lou
#48 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-11-2017 09:56
Bruger

De kan skoda ikke kræve at jeg skal betale dem for at jeg spiller min musik på min egen YouTube kanal.

Det ville være ren og skær tyveri - som det jo skal forestille er det de bekæmper. Så viser det sig at de selv er en flok tyveknægte? Ja ok, jeg kan snart ikke blive mere overrasket. Men så går vi helt sikkert i retten. Der stopper festen.

www.videoalbum.dk
kameramann
#49 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-11-2017 20:54
Brugers avatar

MEGA bruger

mr_lou skrev:
De kan skoda ikke kræve at jeg skal betale dem for at jeg spiller min musik på min egen YouTube kanal.

Det ville være ren og skær tyveri - som det jo skal forestille er det de bekæmper. Så viser det sig at de selv er en flok tyveknægte? Ja ok, jeg kan snart ikke blive mere overrasket. Men så går vi helt sikkert i retten. Der stopper festen.

https://www.compu...r-ikke-nok
Med venlig hilsen
Kameramann

kameramann
#50 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-11-2017 20:54
Brugers avatar

MEGA bruger

Jeg er kommet til at tænke på, at hvis der er en lokal TV station i det område hvor byfesten har været, så kan du måske kan løse problemet, hvis den vil bringe udsendelsen og lægge den på YouTube, for Kulturministeriet har lavet en særlig fordelagtig aftale med KODA-Gramex og NCB, så lokale TV- og radio stationer kan bruge musik til en meget lav pris.
Med venlig hilsen
Kameramann

mr_lou
#51 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-11-2017 09:21
Bruger

Det er fuldstændig rigtigt, at hvis man spiller musik fra bands der er medlem af Koda - så skal man betale - også selvom bandet selv giver tilladelse. Fordi når man bliver medlem af Koda så overdrager man netop forvaltningen af sin musik til Koda.

Og det er præcis derfor jeg ikke selv er medlem.

Hvad jeg vælger at gøre med min egen musik er derfor fuldstændig min egen sag, for jeg alene har ophavsretten. Ingen kan komme og kræve penge for min musik - ud over mig selv. Heller ikke for "offentlig fremførelse" - for det er min musik! Den bestemmer Koda ikke over - for jeg er ikke medlem af Koda.
Og derfor kan jeg sagtens putte lige hvad jeg vil af min egen musik på hvad som helst, og gøre offentlig og lægge på Blu-ray og sælge eller forære væk eller spille i min butik. Lige præcis hvad jeg vil kan jeg gøre med min egen musik - så længe jeg ikke har overdraget mine rettigheder til andre.

Den sag du snakkede med rockbandet må også have været medlem af Koda så. Og så må det være en gammel sag. Jeg husker nemlig at snakke med Koda for længe længe siden omkring medlemskab, fordi en kammerat blev ved med at pådutte mig at jeg skulle blive medlem. Allerede dengang havde jeg al mit musik liggende til gratis download fra min hjemmeside, og der kunne Koda så fortælle mig at det måtte jeg ikke. Ok.... så skal jeg ikke være medlem.

I dag er disse regler dog ændret, så vidt jeg har forstået, men har ikke kigget nærmere på det.

www.videoalbum.dk
mr_lou
#52 Udskriv indlæg
Lagt på d. 12-11-2017 21:37
Bruger

Nå.... men så endte det med at vi (indtil videre) har kortet alt ned til en video på et par minutter - og nu er det blevet til en decideret reklame-video. Det var ikke planen, men sådan er det blevet.
Lavede et stykke musik selv som jeg smed på.

Sådan ser det ud:
https://www.youtube.com/watch?v=Tln4qqgcMfw

Det er tydeligt at se at vi ikke er professionelle, men jeg er nu godt tilfreds med resultatet. Smile
(Modtager gerne feedback).

Igen tak til alle som har bidraget med input i denne tråd. Jeg har lært meget, og ved nu hvad jeg skal være opmærksom på fremover (mht musikken i hvert fald).
Redigeret af mr_lou d. 12-11-2017 21:38

www.videoalbum.dk
Bosk
#53 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13-11-2017 00:13
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 605

Jeg ville ikke et sekund være i tvivl om at det er ok at gengive alt real lyd fra kameramikrofonen på alt der er brugt i videoen her!

mr_lou
#54 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13-11-2017 07:31
Bruger

Bosk skrev:
Jeg ville ikke et sekund være i tvivl om at det er ok at gengive alt real lyd fra kameramikrofonen på alt der er brugt i videoen her!

Nu er den ovenstående video også markant anderledes end det vi først havde lavet. Det er meget kortere klips der er brugt nu, og den ovenstående video består af blandede klips fra forskellige arrangementer. De første videoer vi lavede var opdelt i kapitler, hvor ét kapitel næsten kun bestod af klips der indeholdte musik.

Men når 3 forskellige advokater allesammen giver NCB ret, så bliver vi nødt til at kaste håndklædet i ringen.

Man må ikke lægge videoer online uden tilladelse, hvis der indgår copyright musik deri
- heller ikke selvom man er privat person
- heller ikke selvom det er fanget med en mikrofon
- heller ikke selvom det kun er ganske korte klips

Og den tilladelse koster penge som er helt ude af proportioner med vores amatør-projekt.

Man har dog rigtig nok citatretten, men "god skik" er åben for fortolkning og man kan sagtens risikere at blive slæbt i retten. Når én video på 16 minutter indeholder musik på 99% af billederne, så vil de argumentere for at musikken er det primære indhold, og derfor kan citatretten ikke benyttes.
Derudover vides det også med sikkerhed at citatretten ikke må benyttes i forbindelse med reklame - og NCB kategoriserer vores videoer som reklame for Ambufesten. Derudover er der kommet tonsvis af logoer på med videoerne, fordi de er placeret rundt omkring på festpladsen.
(Den ovenstående video er så også blevet til den decideret reklame, men den oprindelige plan var at skabe noget i lokal-historisk arkiv kategori).

Så citatretten kan faktisk kun bruges
- hvis din video ikke indeholder reklamer
- hvis du holder dig til få sekunder af nummeret - der findes ingen retningslinjer omkring hvor mange procent du må medtage. Men man er sikker på at 1 minut af en sang på 3-4 minutter f.eks. er for meget. 20 sekunder anbefales.

Derudover tror jeg også at NCB vil brokke sig, hvis man laver en video som udelukkende består af "citater" efter hinanden. Så vil de uden tvivl påstå at videoens primære indhold jo er musik - og det er jo netop tilfældet med de kapitler vi har lavet hvor der indgår musik.

Vi har i hvert fald givet op nu. Men hvis du kan finde en advokat med speciale i ophavsret, som kan modsige noget af dette, så er jeg da stadig meget interesseret i at høre hvad han/hun har at fortælle.
Redigeret af mr_lou d. 13-11-2017 07:38

www.videoalbum.dk
Masso
#55 Udskriv indlæg
Lagt på d. 13-11-2017 11:28
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1084

Syntes det er en fin film du har fået ud af det Smil og det er mega træls det skal være så bøvlet sådan noget.

Noget helt andet - det er i forhold til dem der optræder - jeg tænker ikke det er et problem her, men har været inde over film fra Tinderbox - og der var der godt nok mange problemer med at finde de klip nogle gange fordi der, alt efter hvor det skulle vises, ikke måtte vise noget som helst af kunsterne på scenen. Vi måtte godt tage klip fra hele pladsen, men ingen klip hvor man kunne se noget af det der skete på scene.
mvh
Mads

mr_lou
#56 Udskriv indlæg
Lagt på d. 14-11-2017 17:54
Bruger

Masso skrev:
Syntes det er en fin film du har fået ud af det Smil og det er mega træls det skal være så bøvlet sådan noget.

Noget helt andet - det er i forhold til dem der optræder - jeg tænker ikke det er et problem her, men har været inde over film fra Tinderbox - og der var der godt nok mange problemer med at finde de klip nogle gange fordi der, alt efter hvor det skulle vises, ikke måtte vise noget som helst af kunsterne på scenen. Vi måtte godt tage klip fra hele pladsen, men ingen klip hvor man kunne se noget af det der skete på scene.

Tja.... må man snart have lov at trække vejret mon...

Jeg har faktisk mailet rundt til mange af dem som blev filmet for at høre om de ville være med på videoen. Alle sagde selvfølgelig ja - men jeg ville ikke blive vildt overrasket hvis vi på et tidspunkt får klager nu fordi deres musik ikke er med... Shock

Så vidt jeg er orienteret dog, så må man filme alt hvad der er i det offentlige rum, så længe man ikke fokuserer på en enkelt person. Og det gør vi jo ikke på noget tidspunkt.

www.videoalbum.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Er jeg ved at miste forstanden? Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 10 12-09-2018 05:07
Ved du hvad det er for en dims? Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 3 02-08-2018 21:49
Studio 21 - filmvindue i sort ved visning af filmpå tidslinjen Pinnacle Studio, Corel & Avid 12 30-07-2018 06:17
Ingen lyd ved optagelse i AVCHD Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 4 03-07-2018 13:22
Fordel ved 50fps? Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 21 04-11-2017 06:04
Siden dannet på: 0.92 sekunder 56,672,394 Unikke besøg 13137 besøg pr. dag