March 23 2019 08:27:32
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 13

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 320
· Nyeste bruger: chiefbigchief
Senest Online
calle01:02:41
thtorben01:39:19
mojo10:06:51
Kurt Andersen12:16:17
kameramann12:42:39
HSChristiansen13:02:50
Bent Hulsroej19:19:03
F_K_Hansen19:35:29
verner20:22:06
neumann21:35:52
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Anbefal mig et lomme-4k-video-kamera
mr_lou
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-01-2018 09:54
Bruger

Antal indlæg: 89

Jeg har tidligere bedt om anbefalinger til et 4k video-kamera, men har efterfølgende indset at jeg primært optager video ved små hverdags begivenheder - hvor det bare ikke egner sig at have et stort videokamera med.

Så jeg har googlet efter et lomme-4k-video-kamera, og har også fundet nogle bud, som f.eks. GoPro Hero 5. Men jeg synes bare at alle eksempler jeg kan finde har alt alt for meget "fiskeøje".

Er der nogen der kan anbefale et lomme-video-kamera der kan optage i 4k uden fiskeøje? Det må gerne være helt uden zoom muligheder. Bare det kan optage i 4k, og gerne i med forskellige fps (30/50/60).

Tak!

www.videoalbum.dk
HCLHansen
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-01-2018 10:42
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 584

Jeg har AEE S70, modellen før 4K og her kører jeg i modus small og jeg synes ikke der er nogen betydende fiskeøje effekt til mit brug. Samme indstillingsmuligheder gælder vel for GoPro, Sony og hvad de ellers hedder??
Men vi har jo nok forskellige kvalitetskravSmile

26mook
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-01-2018 10:45
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3192

iPhone + Filmic Pro app ! Husk at indstille til constant fps !

mr_lou
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-01-2018 19:05
Bruger

GoPro Hero 6 tilbyder (så vidt jeg kan se i manualen) ikke en "small" indstilling ved 4k optagelser. (De kaldte den vist også for "Narrow" i tidligere modeller tror jeg).
Den tilbyder noget de kalder "Linear" som "fixer" fiskeøje mens den optager. Men det er på bekostning af opløsningen. Det kan max blive 2,7k istedet for 4k.

Jeg ønsker blot et 4k videokamera som ikke laver dette fiskeøje halløj, og som er forholdsvis lille...

Har hidtil brugt min mobil-telefon til video. Dog ikke iPhone. Jeg er allergisk overfor Apple, så det bliver aldrig iPhone. Jeg tænker heller ikke den lille linse mobil-telefonerne har kan klare det lige så godt som et "rigtigt" videokamera.

www.videoalbum.dk
26mook
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-01-2018 20:13
Brugers avatar

MEGA bruger

Nu behøver det jo hellere ikke lige at være en Iphone - det kan jo også være en nyere Android ! Prøv at på YouTube hvad der er lavet af film på mobil !

Du efterlyser et lomme 4k video kamera - nu skriver du så om et "rigtig" video-kamera ! Hmm, du kommer nok til at oplyse - hvor store dine lommer er ?

Jeg var også overbevist om, at jeg aldrig skulle have noget, der stod apple på - efter at jeg brugte alt min tid på connect problemer mellem min Samsung Note Android mobil og min Dji Mavic Pro - købte jeg en Ipad mini og har ikke haft problemer siden !

Jeg har også købt en Iphone fordi nogle app - kun bliver lavet til Apple - Fieldmonitor - har lysmåler app - og Rød mic app til optagelse med clips-mic ! Når man altid har mobil med - så giver det bare lidt mindre at slæbe på - og færre batteri, der skal oplades - mobilen kan man hurtigt tage frem og starte videooptagelser med - det gør man ikke med f.eks. GoPro !
Redigeret af 26mook d. 16-01-2018 20:17

mr_lou
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-01-2018 06:50
Bruger

Hvorfor kan man ikke optage video med en GoPro lige så hurtigt som med en mobil?

Anyway. Jeg har også selv brugt mobilen hidtil, fordi jeg foretrækker at man kun behøver én enhed. Jeg tænker bare at logisk set, så må den større linse på et "rigtig" (og her mener jeg blot en enhed som kun er kamera) være bedre, især når det drejer sig om 4k.

Men tilsyneladende optager alle de små kameraer med fiskeøje effekt i 4k. Dette kan man fjerne efterfølgende, men det er jo så ekstra arbejde, og jeg mistænker at man også reducerer opløsningen i denne process.

Så det ender jo nok med at blive en mobil igen alligevel....

www.videoalbum.dk
26mook
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-01-2018 09:15
Brugers avatar

MEGA bruger

mr_lou skrev:
Hvorfor kan man ikke optage video med en GoPro lige så hurtigt som med en mobil?

Hvis du kommer gående og ser noget spændende du vil optage - så er det spændende nok over inden du er klar til optagelse med en GoPro ! Jeg har en GoPro og ved hvor mange batterier det kræver når man bl.a. vil optage 4K - når man skal indstille GoPro'en - så gøres det nemmest via wifi og en smartphone !

HCLHansen
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-01-2018 09:15
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 584

Og så er man ikke så interessant når man filmer med mobil, for sådan en fiser alle jo rundt med.
Jeg, (lille amatør), har ikke nogen problemer med kvaliteten og 4k, sammenholdt med min Samsung S6 og dennes linse. Jeg går dog efter at have personer omkring centrum, for at undgå fortegning.
Det er ikke altid jeg husker det, men så er der jo redigeringen, som jeg ikke har noget imodGrøn blink

Jeg har i øvrigt et 13 amp batteri med, som jeg har fast tilsluttet mobilen, så jeg er sikret fuld kapacitet hele tiden.

neumann
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-01-2018 15:14
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3203

Prøv at kigge på DJI Osmo. Den har en vidvinkel der svarer til 20mm, men uden fiskeøje fortegnelse som GoPro. Og så er den samtidig stabilizer. Har selv lige købt en brugt som fungerer rigtig fint. Eneste minus er at man er lidt tid om at "komme i gang", fordi DJI Go appen er lidt længe om at starte og man skal connecte til Osmo'ens wifi.

Filmic Pro findes også til android. Jeg er også overfølsom for Apple produkter. Smil
Certificeret steadicamoperatør.
Lydteknisk institut/Deltas TV-stereolyd
Lydteknisk institut/Deltas Spektralt gehør

http://bnjpro.dk
mr_lou
#10 Udskriv indlæg
Lagt på d. 18-01-2018 12:41
Bruger

Ok jeg bøjer mig og har bestilt en ny mobil.... Frown

Tak til alle for input.

www.videoalbum.dk
Shalinado
#11 Udskriv indlæg
Lagt på d. 18-01-2018 16:13
Nybegynder

Antal indlæg: 5

Kiggede på denne tråd med interesse da jeg selv overvejede hvad jeg skulle gøre og jeg endte med at at købe en såkaldt "camera" mobil. Fandt et godt tilbud på Elgiganten på en LG G6 til kun 3000 kr.

Den har jeg så parret sammen med en stabilizer Zhiyun SMOOTH-Q som jeg fandt for kort tid siden til 750 kr. Så jeg er billigt kørende da jeg alligevel skulle skifte mobil.Smil Og der udovre har jeg købt den roste budget mic Boya mm1 med vindhætte.

Jeg synes mobiler idag tager ganske udmærket video især hvis de har OIS og som så i mit tilfælde blive kombineret med en stabilizer.
Redigeret af Shalinado d. 18-01-2018 16:16

mr_lou
#12 Udskriv indlæg
Lagt på d. 19-01-2018 17:39
Bruger

Nå øv, der er fejl på linsen på mobilen jeg bestilte, så den ryger retur.
I mellemtiden faldt jeg over Sony FDR-X3000 som virkede meget tiltalende. Desværre har den igen samme problem som alle de andre: Fiskeøje i 4k.

www.videoalbum.dk
mr_lou
#13 Udskriv indlæg
Lagt på d. 19-01-2018 19:07
Bruger

neumann skrev:
Prøv at kigge på DJI Osmo. Den har en vidvinkel der svarer til 20mm, men uden fiskeøje fortegnelse som GoPro. Og så er den samtidig stabilizer. Har selv lige købt en brugt som fungerer rigtig fint. Eneste minus er at man er lidt tid om at "komme i gang", fordi DJI Go appen er lidt længe om at starte og man skal connecte til Osmo'ens wifi.

Har kigget lidt på denne nu. Og ja, den ser lovende ud.
Men tilsyneladende er den afhængig af en smartphone. Jeg vil have noget standalone. Og gerne uden en gyro også.

www.videoalbum.dk
Shalinado
#14 Udskriv indlæg
Lagt på d. 19-01-2018 20:58
Nybegynder

Hvilken mobil valgte du.

mr_lou
#15 Udskriv indlæg
Lagt på d. 19-01-2018 22:37
Bruger

Jeg har altid været til Sony - men kan ikke fordrage de store modeller. Så jeg valgte bare den seneste Compact model fra Sony; XZ1 Compact.
Kommer fra en Z3 Compact.

Jeg ved godt at mange SIGER at andre mærker er bedre mht kamera - men det er jeg ikke enig i når jeg ser eksempler på nettet.

I morgen får jeg enten pengene tilbage eller får den byttet til en anden. Har ikke besluttet mig endnu hvad det ender med. Men det bliver nok en bytter...

www.videoalbum.dk
Shalinado
#16 Udskriv indlæg
Lagt på d. 20-01-2018 10:49
Nybegynder

Ja det er bestemt også en smagssag.

Dog ville jeg altid vælge en med OIS istedet for EIS som XZ1 Compact har.

Tilgengæld har den super slow motions 960 frames som dog kun kan optage i 0.2 sec ad gangen men som absolut er en cool feature.
Redigeret af Shalinado d. 20-01-2018 10:56

mr_lou
#17 Udskriv indlæg
Lagt på d. 22-01-2018 18:19
Bruger

Nå.... mobilen var defekt. Der var en hvid plet på alle video-optagelser.
Så den er sendt retur, og har selvfølgelig mistet interessen i den model nu.

I mellem tiden har jeg kigget efter kameraer. Der er nok af kandidater, men de fejler godt nok alle sammen på forskellige områder.

Alle fiskeøje-kameraer er uinteressant - så alle action cams er skrottet.
Nikon Coolpix A900 optager 4k uden fiskeøje, og i en ok kvalitet - men batteriet holder kun i 50 minutter..... ak
Sony RX100 V (eller IV) bliver for varm og lukker simpelthen ned, og batteriet-tiden er ligeledes til grin. (Og 4k optagelse er begrænset til 5 minutter ad gangen... come on Sony!)
Panasonic Lumix DMC-TZ100 ser dog lidt lovende ud, men jeg er ikke færdig med at researche endnu. Det lykkes mig som regel at finde en eller anden skuffende faktor. Jeg kan ikke rigtig finde noget info omkring hvor længe batteriet holder...
Redigeret af mr_lou d. 22-01-2018 18:20

www.videoalbum.dk
mr_lou
#18 Udskriv indlæg
Lagt på d. 22-01-2018 20:03
Bruger

Og DER var skuffelsen:

Kan kun optage med 24 / 25 / 50 billeder pr. sekund. Det kan jeg ikke bruge til noget som helst. Jeg skal bruge 24 / 30 / 60 billeder pr. sekund.

TZ100 er den europæiske model, som Panasonic åbenbart mener stadig skal optage med "PAL billeder", mens ZS100 er den amerikanske model, som leverer de ønskede 30 og 60 billeder pr. sekund.

Så er spørgsmålet: Mon der vil være nogen problemer med at bruge den amerikanske model i Danmark? Det kan jeg ikke forestille mig, men jeg har også lært flere gange at min forestilling er temmelig begrænset i forhold til hvordan virkeligheden ofte er.

www.videoalbum.dk
neumann
#19 Udskriv indlæg
Lagt på d. 22-01-2018 21:41
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3203

Det er jo helt afhængigt af hvad du skal bruge det til. Hvis du laver mange produktioner du skal aflevere i USA så er det jo logisk at vælge den Amerikanske model.

Men skal du aflevere færdige produktioner i Danmark, så er "PAL" modellen jo oplagt.
Certificeret steadicamoperatør.
Lydteknisk institut/Deltas TV-stereolyd
Lydteknisk institut/Deltas Spektralt gehør

http://bnjpro.dk
mr_lou
#20 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23-01-2018 06:32
Bruger

neumann skrev:
Det er jo helt afhængigt af hvad du skal bruge det til. Hvis du laver mange produktioner du skal aflevere i USA så er det jo logisk at vælge den Amerikanske model.

Men skal du aflevere færdige produktioner i Danmark, så er "PAL" modellen jo oplagt.

Det video jeg optager skal kunne mixes sammen med mobil-optagelser. Og alle mobiler optager i 30 eller 60. Derfor skal jeg bruge 30 og/eller 60.

Jeg forstår ikke hvorfor Panasonic ikke bare har gjort det muligt at skifte mellem antal billeder pr. sekund, som andre kameraer gør. Men tilsyneladende kan man godt skifte det, ved at bruge en "hemmelig" kombination af knapper mens man tænder kameraet. Der er vejledninger på YouTube. Så måske er der håb endnu.
Mangler blot at finde ud af batteri-tiden ved video-optagelse...

www.videoalbum.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Ny video lavet i studie Almen snak - Alt andet. 5 19-03-2019 15:00
Studielys - video Almen snak - Alt andet. 3 19-03-2019 14:56
Ny video Almen snak - Alt andet. 1 16-03-2019 16:38
Gimbal for smartphone kamera Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 7 05-01-2019 03:42
video på hovedet Pinnacle Studio, Corel & Avid 4 17-11-2018 23:18
Siden dannet på: 0.80 sekunder 56,507,050 Unikke besøg 13108 besøg pr. dag