February 22 2018 11:22:46
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 10

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 275
· Nyeste bruger: mikey78
Senest Online
calle00:39:45
26mook00:55:56
kameramann02:28:05
BredoMobil02:45:37
HSChristiansen02:59:43
HCLHansen04:30:49
thtorben05:59:25
Kurt Andersen12:10:33
BF12:21:11
panasonic-ag-hvx20013:05:44
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Youtube og copyright claim
26mook
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 31-01-2018 14:26
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3132

I dag har jeg modtaget en mail fra Youtube vedr. en video jeg lavede tilbage i 2011 - Alanya 2011 PC

Hi 26mook,

Due to a copyright claim, your YouTube video has been blocked. This means that your video can no longer be played on YouTube.

Video title: Alanya 2011
Copyrighted content: Eklemedir Koca Konak
Claimed by: Believe Music

Why this can happen

• Your video might contain copyrighted content.
• Copyright owners can choose to block YouTube videos that contain their content.

Jeg har brugt 2. stk. musik-numre i overstående video ! Efter ca. 7 år, er det så blevet et problem for Believe Music Hmmmm

Det andet nummer jeg har brugt er:

Dansöz - Serdar Ortaç

Lydoptagelse
9:13 - 10:24 afspil match

DTV Haber ve Görsel Yayıncılık
På vegne af: EMRE GRAFSON MÜZİK SANAT FİLM GÖST. HİZM. İLET. SİST. ÜRET.PAZ. DAN. VE TİC. A.Ş

Indtægtsgenerering foretaget af indehaveren af ophavsretten Hmmm

Så her er der ingen problemer Hjælpeløs

verner
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01-02-2018 17:50
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3156

Jeg laver nogle guider i videoredigering og nogle gange er jeg kommet til at bruge musik,
som Youtube kan genkende.

For det meste laver de bare indtægtsgenerering på rettighedshaverne vegne.

Men jeg piller dem gerne ned igen og lægger "musak" på i stedet for.

Engang har jeg noget Elvis på, den blev godt spærret lyn-hurtigt Wink
mvh Verner
Video Amatør,
Min foto- & Videoklub

http://www.zoomfotovideo.dk/
HSChristiansen
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-02-2018 07:34
Brugers avatar

Medlem

Antal indlæg: 208

Jeg har en app der hedder Shazam, som kan genkende en masse musik, jeg har ikke prøvet men har tænkt på at hvis Shazam ikke genkender musikken er der måske en chance for YouTube heller ikke gør. Men selvfølgelig det kan være YouTubes program er meget bedre til at finde musik med copyright. Wink

http://www.alrunerod-fanclub.dk/
mr_lou
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-02-2018 18:54
Bruger

Antal indlæg: 65

Det er nogle måneder siden jeg oprettede en tråd her på davk.dk omkring noget video jeg ville lægge på YouTube, men som NCB krævede kr. 40.286,- kroner for at give mig lov til.
http://davk.dk/forum/viewthread.php?thread_id=8671

Jeg kæmper stadig med dette projekt. Naturligvis betaler jeg ikke kr. 40.286,- kroner for at lægge min amatør video online.

Så jeg har gravet meget, og ringet til et hav af forskellige mennesker indenfor området.

Her er hvad jeg har fundet ud af (som efterhånden er blevet bekræftet af nok forskellige personer til at jeg tror på det):

NCB er i deres fulde ret til at bede om sådan et latterligt beløb - men du behøver ikke gå igennem NCB. Der er andre måder at få lov på.

Hvis der er tale om video-optagelse af live koncerter, så skal du blot have tilladelse af musikeren og musikerens forlag (ikke at forveksle med pladeselskab, selvom disse nogle gange kan være det samme). Dermed er live koncerter sjovt nok det nemmeste at få lov til at lægge online. Det troede jeg ikke.

Hvis der er tale om indspillet musik skal du have tilladelse af musikerens pladeselskab og musikeren. Typisk kontakter man pladeselskabet som så kontakter musikeren.

Hvis der er tale om decideret reklame for et bestemt produkt, så skal musikeren selv give tilladelse. De har lov til selv at bestemme hvad deres musik skal reklamere for. Men du skal også stadig kontakte pladeselskabet. Reklame-video skal du være forberedt på at betale penge for.

De fleste pladeselskaber giver altid lov. Det eneste de kræver er at man IKKE har nogen form for branding hverken i videoen eller i YouTube tekst beskrivelsen. Der må ikke være logo eller anden reklame for dig selv eller andre. For så koster det penge.

Nogle gange kan det være mere indviklet. F.eks. når der er tale om en live koncert, men med et coverband. Så skal du have tilladelse både fra bandet og fra forlaget og fra det originale band's pladeselskab.
Min video indeholder musik fra en live koncert med "Queen Machine" som synger Queens sange. Så jeg skal have tilladelse fra Queen Machine, samt deres forlag, samt pladeselskabet bag Queen: Sony ATV.
Sony ATV svarede at det var helt ok, og at jeg blot skulle godtage det "claim" der ville komme efter videoen var lagt online. Sådan er deres holding til alt musik de ejer rettighederne for.

Universal Music svarede ligeledes tilbage at jeg bare skulle lægge det online.

Jeg har ikke hørt tilbage fra andre selskaber endnu.

Der kan så være enkelte pladeselskaber som ikke vil være med. Det kan man være uheldig med. Men så må man jo bare lade være med at bruge deres musik.

www.videoalbum.dk
John_Bodholdt
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-02-2018 19:25
Nybegynder

Antal indlæg: 1

Jeg har været på Tuben siden 2007, og har også oplevet problemer med copyright, hvoraf nogle har været selvforskyldte, og andre bestemt ikke.
1) Hvis man vil køre helt uden om alle copyright-problemer bør man anvende den musik og lydeffekter som findes på YouTube/Skaberstudie/Opret/Lydbibliotek. Der er meget at vælge imellem, og som hovedregel kan jeg da finde noget brugbart.
2) Et af de uforskyldte problemer kom, da jeg havde anvendt musik fra Pinnacle 12. 4 år senere havde rettighederne tilsyneladende skiftet ejer, og jeg fik en copyright-claim.
3) Liveoptagelser med HT-orkestret har ført til copyright-claims fra det danske forsvar (!). Min reaktion er prompte at jeg sletter filmen fra YouTube - eller lader YouTube fjerne musikken fra filmen. Ved en orkesteroptagelse giver den sidste mulighed dog ikke mening.
Vi må bare acceptere, at nogle rettighedshavere ikke vil have deres musik benyttet - andre vil godt, men det kan være farligt, når rettigheder skifter ejer.
Bedste hilsner
John Bodholdt

mr_lou
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-02-2018 20:54
Bruger

Antal indlæg: 65

Den med HT-Orkestret er tricky.
Fordi som udgangspunkt skal du kun have tilladelse af HT-Orkestret - men fordi de spiller copyright melodier / sange skal du også indhente tilladelse fra original kunstnerne. De må åbenbart have spillet et nummer som Det Danske Forsvar har rettighederne til(?).

www.videoalbum.dk
neumann
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-02-2018 08:14
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3163

Ville man have de samme problemer hvis man brugte Vimeo i stedet for youtube?
Certificeret steadicamoperatør.
Lydteknisk institut/Deltas TV-stereolyd
Lydteknisk institut/Deltas Spektralt gehør

http://bnjpro.dk
michael m
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-02-2018 11:59
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 2308

Jeg har aldrig selv haft problemer på Vimeo, men en af mine vimeo venner fra USA har fået besked fra Vimeo om, at et stykke musik, han havde brugt til en film, var forbudt, så han måtte sætte ny musik til filmen. Svært, fordi musik og film var meget afpasset efter hinanden.
Det var i øvrigt et dansk stykke musik, der var forbudt.
Vimeoside: http://vimeo.com/...
Videoklub: http://www.hsvk.dk/

Videography is the power of observation, not the application of technology Frit efter Ken Rockwell

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Så er jeg klar med 4K og HDR Almen snak - Alt andet. 3 21-02-2018 09:50
Pinnacle Studio 21 og 2.7K ( 2704x1520) Pinnacle Studio, Corel & Avid 10 18-02-2018 20:46
Video kvalitet på YouTube Almen snak - Alt andet. 3 30-01-2018 13:48
Youtube problem Almen snak - Alt andet. 3 10-01-2018 17:58
søger kritik og råd til min dj video Story telling og Klippehåndværk 8 03-01-2018 11:31
Siden dannet på: 0.40 sekunder 42,115,280 Unikke besøg 10752 besøg pr. dag