September 19 2018 03:56:46
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 11

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 299
· Nyeste bruger: MusicMan
Senest Online
Kurt Andersen04:52:35
FotoJT06:32:49
calle07:54:26
HSChristiansen11:11:06
mr_lou13:23:58
Erik Petersen17:22:06
BF21:21:39
thtorben21:28:30
Gala1905 1 Dag
Masso 2 Dage
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Gemme film til fremtiden
pervald
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-03-2018 12:44
Begynder

Antal indlæg: 40

Hej
Er der nogen der har gode tip eller erfaring med at gemme sine film til fremtiden , jeg startede med smalfilm de blev overspillet til VHS som nu er ovespillet til DVD som jo heller ikke vare evigt.
Kan man lægge dem ud i "skyen" i et lukket forum , laver 1-2 film om årets gang i familien som de så får et eksemplar hver.
På forhånd tak
Pervald

tv
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-03-2018 15:39
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1046

Afspilningsmedier er på ingen måde fremtidssikre. Sandsynligvis holder film som filer på hukommelsesmedier et stykke tid endnu. Det er nok mere, at fremviseren skal kunne læse filmformaterne der bliver den største udfordring.
Redigeret af tv d. 03-03-2018 15:39
Hilsen TV

vanja
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-03-2018 17:46
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 683

Gem smalfilmene, mørkt, det er nok dem der holder længst. P.S. Smalfilm kan, i dag, skannes ind i en betydelig bedre kvalitet, end man får på VHS og dvd. Hej
Asrock 990 FX extreme 3 / amd fx8350 (8 x 4Ghz) / 32 Gb ram / GeForce GTX960 / 480 Gb OCZ agility 3 SSD + 4 Tb HDD /2 HD skærme + 4K skærm/ W10 pro 64/Ubuntu 18.04/Sony Vegas Pro 13/14 /Pan. nv-gs500 / hx-wa3 / hc-wx 970

HCLHansen
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-03-2018 19:39
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 573

Hvis vi nu gætter på at Youtube eksisterer om 200 år, eksisterer en uploadet film så ikke endnu?
Jeg har nogle Privatiserede familie film liggende (digitaliserede 8 mm)
Laver man ikke hele tiden back up copier?
Mvh
Hans

mr_lou
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-03-2018 20:34
Bruger

Antal indlæg: 78

Jeg er overbevist om, at den nuværende bedste måde at gemme film på, er med Blu-ray skiven.
Den er langtidsholdbar og billig i forhold til andre metoder. Det er netop derfor Facebook skiftede deres SSD baserede backup system ud med et Blu-ray baseret backup system, og sparede tosset mange penge på omskiftningen. Og så vidt jeg kan forstå er der flere firmaer som siden hen har skiftet til dette Blu-ray baserede backup system. (Panasonic tager vist rundt og sælger ideen).

Og det bliver jo ikke dårligere af, at det kan gøres til en afspilbar backup.

Vil man have noget som holder ekstremt længe (op til 1000 år), så kig på M-DISC, som også er Blu-ray.

Noget jeg selv synes er genialt ved Blu-ray er, at det kan laves således at man kan tilgå disc'en fra sin computer - altså sæt disc'en i din Blu-ray afspiller, og tilgå indholdet fra din mobil eller tablet eller computer via dit netværk. Dette kan lade sig gøre fordi alle Blu-ray afspillere kan afvikle Java, og derfor kan man lægge en webserver derpå, som altså dermed kan servere filerne via HTTP.
Man har dermed altså ikke behov for et Blu-ray drev i sin computer når man senere en dag skal bruge filer fra backup'en.

Og til sidst: En Blu-ray kan også laves som en ISO fil der kan gemmes på en harddisk. Denne harddisk kan så sættes til sit multimedie center som f.eks. Kodi, og så kan det afspilles på den måde også.

www.videoalbum.dk
HCLHansen
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-03-2018 11:46
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 573

Det lyder rigtigt interessant.
Jeg forestiller mig at lave korte klip af familierne som uploades, fx på Youtube, der jo er gratis at anvende. Disse klip har jo et link, som kan lægges på slægtsprogrammet, der hvor det er interessant at se dette, i stedet for at skulle hen og finde dvd'en ingen kan huske hvor ligger.
Jeg vil gerne undgå at nogen glemmer at betale for vedligeholdelse i "skyen"., hvis muligtSmile
Er det urealistisk?

pervald
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-03-2018 12:09
Begynder

Antal indlæg: 40

Hej
tak for tip`ene,
Jeg har overspillet mine forskellige film gennem tiden på de nye medier for at kunne se dem da både smalfilm fremviser og VHS båndtager er udgået, DVD afspiller virker heller ikke til at værer almendeligt i de "små hjem", mange PCere har ikke DVD drev , jeg har ca 36 hjemmelavet film som gerne vil fremtids sikre , så mr_lou forslag er værd at kikke på.
Pervald

tv
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-03-2018 17:07
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1046

mr_lou

Blu Ray! Hvordan med 4K film? Jeg har prøvet at søge på nettet, men ikke fået svar.
Hilsen TV

mr_lou
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-03-2018 17:58
Bruger

Antal indlæg: 78

Blu-ray skiven kan fåes i størrelserne 25gb, 50gb og 100gb.

Man kan brænde hvad som helst på dem når vi kun snakker data. F.eks. de rå uredigerede optagelser i et hvilket som helst filformat. Man lave backup af alle slags filer på den måde. Videoer, billeder, dokumenter, musik osv osv.

Det er klart at en almindelig Blu-ray afspiller ikke kan vise PDF'er eller Word dokumenter på fjernsynet. Men rent faktisk kan de fleste Blu-ray afspillere både afspille forskellige video filformater og forskellige musik filtyper, samt vise billeder direkte fra disc'en. Præcis som hvis du blot havde sat en USB stick i din afspiller. Det er alt sammen indbygget, og kræver kun at du brænder din data på en skive. (CD / DVD / Blu-ray).

Man skal dog ikke forvente at en almindelig Blu-ray afspiller kan afspille 4k, fordi det var ganske enkelt ikke opfundet da afspilleren blev produceret.

Blu-ray disc'en har så nogle fordele overfor USB stick'en: Meget længere holdbarhed, meget billigere, og mulighed for at indeholde en webserver så man kan tilgå filerne fra en anden enhed i sit LAN. Og der kan det jo sagtens være 4k filer, såvel som det kan være PDF'er.

Hvis man kun ønsker at lave backup af video, og man alligevel har besluttet at bruge Blu-ray skiven til formål, så er det selvfølgelig oplagt at man benytter Blu-ray mappe-strukturen, og evt. også tilføjer en lille menu. Måske med en lille tekst-beskrivelse også. Således at det hele bliver "serveret". Og når man så er i gang kan man jo ligeså godt få et fint print på skiven også, og få den i en kassette så den kan stå i reolen.

Det er netop sådan noget min bedre halvdel og jeg laver med VideoAlbum.dk
"Min hjemby år 20xx"
"Dagligdags videoer 20xx" (til børn og/eller børnebørn senere).
osv

Vi laver f.eks. et årligt videoalbum til vores datter, som hun får senere i livet. En disc pr. år som indeholder fødselsdage, jul, ferier, dagligdag osv. Opdelt i kapitler, og med tilhørende beskrivelse som man kan læse på skærmen.
Der er Blu-ray oplagt synes jeg. For disc'en er vores backup som holder i op til 150 år. Og hvis der ingen disc afspiller findes om 20-40 år, så kan ISO versionen altid afspilles med en software afspiller.

Vores datter får selvfølgelig alle skiverne når tiden er inde - men hun får muligvis også en hardware medieafspiller hvor alle ISO filerne ligger på. Der er allerede mange Android TV bokse som kan håndtere Blu-ray ISO'er. (Og mange ikke-Android bokse også).

I må selv lige google efter hvilke programmer man kan bruge til at lave sådan noget med. Vi laver dem "fra bunden" programmeret i Java, så vi ved ikke hvilke programmer der findes.

Hvis man ønsker at brænde 4k video så det er afspilbar på afspilleren, så skal du have fat i en UHD Blu-ray afspiller. De er rimelig nye, så der er ikke så mange af dem endnu. Og du skal også have fat i en UHD Blu-ray brænder, og de er sikkert temmelig dyre, hvis de overhovedet findes endnu.

Men en almindelig Blu-ray brænder koster kun omkring kr. 400,- i dag. Så det er jo meget overskueligt.

www.videoalbum.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Musik til Pinnacle/Premier Element Pinnacle Studio, Corel & Avid 11 16-09-2018 16:22
Hvordan findes kilden til et klip på tidslinien? Pinnacle Studio, Corel & Avid 2 25-08-2018 22:22
problemer når jeg lægger min film på youtube Sony Vegas 2 05-08-2018 02:29
Selfvie' til 0,7 kg camera ? Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 3 27-06-2018 09:49
Omdanne VOB-filer til egen video streaming tv. Sony Vegas 7 17-06-2018 17:36
Siden dannet på: 0.39 sekunder 47,691,633 Unikke besøg 11559 besøg pr. dag