June 21 2018 00:54:26
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 290
· Nyeste bruger: johntimber
Senest Online
calle01:15:26
verner01:24:36
neumann03:12:49
Jan04:13:38
Mette04:51:35
HSChristiansen05:10:14
NS15:31:52
thtorben18:59:02
jebbe 1 Dag
kbking 1 Dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
MiniDV til HDD og organisering af scener
Milter
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 08-03-2018 19:35
Nybegynder

Antal indlæg: 2

Hej.

For nogle år siden overførte jeg alle mine gamle VHS-, Video8- og Hi8-optagelser til MiniDV-bånd. Der er ca. 60 timer fordelt på 60 bånd. Indtil nu har jeg afspillet dem på TV via mit Sony DCR-HC62E-kamera, men nu vil jeg gerne have dem over på en HDD med 2TB på min nybyggede computer. Senere er det så meningen, der skal laves videoer med forskellige temaer fra optagelserne, f.eks. en stor om- og tilbygning på vores hus, børnenes opvækst, osv.

Til det formål har jeg tænkt mig at bruge Vegas Movie Studio 15 Platinum. Jeg har tidligere brugt Vegas, medens Sony stadig ejede det. Jeg har en håndskrevet opgørelse med angivelse af min. og sek. for alle optagelserne og en kort beskrivelse.

Mine spørgsmål er nu: Hvordan organiserer jeg bedst optagelserne på HDD’en, så jeg hurtigst muligt senere kan finde frem til en eller flere bestemte optagelser? Skal jeg overføre videoerne, så jeg gemmer hvert bånd i sin egen mappe og på den måde senere vha. mine skrevne optegnelser kan finde frem til scenerne, eller ...? Jeg ville gerne inkludere metadata i klippene med oplysninger om dato, personer, sted og begivenhed, men jeg tror ikke, Vegas giver mig den mulighed.

Hvis jeg skal bruge et eksternt program til at skrive metadata til klippene, hvad vil I så forslå? Og er det hurtigst at tilføje disse data til klippene under overførslen eller senere?

Og jo, jeg er fuldstændigt klar over, at det hele ikke overstås på en uge Smile Alle former for forslag er meget velkomne.

calle
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 09-03-2018 20:57
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1894

Hej Milter.
Mit forslag vil være at du importerer hvert bånd i en mappe der kun indeholder det bånd, så må du jo kunne bruge de gamle fortegnelser.
Jeg kender ikke Vegas så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Først ind med alle båndene på – gerne en ekstern harddisk. Dernæst kan du jo oprette forskellige projekter med f.eks. sommerhus – svigermor falder ned fra pæretræ eller hvad de nu må være. Og dernæst importere alle de relevante klip fra de forskellig bånd i i det projekt.
Metadata er normalt oplysninger om blænde lukker tid osv. Jeg tror du mener du vil har en liste som den håndskrevne bare digitalt, hvis det er tilfældet ville jeg benytte Excel der jo kan sættes op som man vil.
Håber det hjælper dig en lille smule.
Mvh
Calle alias Jan Carlsson
Med venlig hilsen

Calle

www.dominofilmogtv.dk
benn
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 10-03-2018 02:34
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg: 35

I januar 2018 fik jeg overspillet mine film hos Videopro ca. 30 bånd (VHS OG VHS-C BÅND) og fik repareret 2 bånd. I alt 55 timers optagelser ekl. en 4 tb harddisk for
i alt 5500,- kr. (fik også en god rabat).

Efter 10 dage fik en 4 tb harddisk med alle min nummeret film,
hver film blev gemt i MP4 og MOV.

Kvaliteten af mine film blev faktisk bedre end original båndende, da båndende har ligget i 20-30 år var kvaliteten ikke så god.

Derefter redigeret jeg filmene med Magix Edit Pro og her kunne jeg gemme dem i hvilket format som jeg vil have dem i - gemte dem efter år og begivenhed.

Da du har en håndskrevet opgørelse med angivelse af min. og sek. for alle optagelserne og en kort beskrivelse. Er det faktisk meget nemt hvis du sætter tidskode på dit redigeringsprogram.

Da der var masser af ekstra plads på min 4 tb harddisk, er det hurtigere at kopier og gemme på samme harddisk.
Derefter lavet jeg en backup af min harddisk til en anden, dette tog så næste en ½ dag.
Backupharddiske er gemt uden strøm og den anden er tilslutter mit TV.
Jeg har selv forsøgt at overspille dem til harddisk, med opgav hurtig pga. det dette vil tage for lang tid.

Jeg har prøvet at sammenligne min egne og Videopro’s overspillet film, der var Videospro’s kvalitet langt bedre end mine overspilninger, selv om jeg brugte dyrt udstyr.
Alt i alt var dette pengene værd pga. tid og kvalitet.

Ps. For et par år siden fik jeg overspillet alle mine smalfilm, her var kvaliteten også bedre end originalen.
Ring til VideoPro og få et tilbud

http://havedammen.dk/
perc
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 11-03-2018 12:45
Medlem

Antal indlæg: 201

60 timers video !! Hvem kan holde ud at gense så mange timer.
En kraftig beskæring efter rådet :
Ingen optagelser over 15 sec. med samme objekt og focus.
2 min. af Peter i badekarret, kan vises på under 10 sec.t
Så snart man ser et klip, kører hukommelsen hurtigere end videoen.
Det bliver hurtig Dansk TV igen - - igen - - genudsendelse.
Panoreringer og zoom klippes ud.
Jeg klippede i 17 timers video fra 15 mdr. rejse Australien/New Zealand til godt 2 timer, det var åbenbart godt, for jeg fik deres børns opvækst til klipning.
Jeg bruger Pinnacle 15 til det grove, det program er rigtig god til at opdele i klip, flimmer og andre uregelmæssig.
Ved flere gange opdeling finder Pin 15 også små flimmer, der kan klippes ud med få 100 dele sec.
Frem med saksen.

Milter
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 12-03-2018 19:32
Nybegynder

Antal indlæg: 2

Tak for jeres indlæg, og mit lidt forsinkede svar skyldes ikke manglende høflighed. Jeg har bare lige skullet tænke jeres forslag igennem et par gange Smil

Jeg er kommet frem til, at jeg glemmer alt om at inkludere metadata i videoerne. Jeg har brugt metadata med ”tags” til mine billeder gennem mange år, så jeg kender lidt til det ;-) Men, jeg har erkendt, at metadata i råt videomateriale ikke vil kunne bruges på samme måde som i billeder. Jeg ender nok med at bruge LibreOffice Calc i stedet for Excel, som du foreslår Calle, til at oprette et søgbart katalog over optagelserne.

Jo, jeg kan godt holde ud at gennemse 60 timers videooptagelser, bare det ikke skal gøres på fem dage Smil Saksen blev brugt kraftigt, da videoerne for nogle år siden blev overført til MiniDV og kommer først frem igen, når jeg går i gang med de projekter, som fremtiden kommer til at byde på.

Hvad angår forbedringer af billedkvaliteten i de gamle optagelser, så vil jeg også selv stå for det. Jeg kan godt lide at gå på opdagelse i de muligheder, computeren giver mig, f.eks. har jeg også kørt mine gamle LP’er og kassettebånd gennem et lydbehandlingsprogram, da de alle blev digitaliseret.

Endnu en gang tak for jeres bidrag.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Omdanne VOB-filer til egen video streaming tv. Sony Vegas 7 17-06-2018 17:36
Omdanne VOB-filer til egen video streaming tv Sony Vegas 8 16-06-2018 14:52
Har du lyst til at hjælpe? Almen snak - Alt andet. 2 11-06-2018 12:18
Fra HD til 4k videoredigering Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 6 01-06-2018 12:14
Enkelt og hurtigt videoredigering Windows 9 17-05-2018 23:51
Siden dannet på: 0.27 sekunder 44,856,870 Unikke besøg 11115 besøg pr. dag