August 19 2018 01:41:12
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 12

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 295
· Nyeste bruger: karin w
Senest Online
Bjarne E Nielsen01:39:17
calle04:19:54
mojo09:01:25
HSChristiansen09:33:30
move10:33:43
thtorben20:29:06
Masso 1 Dag
26mook 1 Dag
verner 2 Dage
kbandersen 2 Dage
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Nightvision
mikedk2100
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 16-07-2018 20:43
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg: 48

Kære alle

Mit spørgsmål er egentlig blot, om alle videokameraer optager nightvision, så man med filtre i efterbehandlingen af videoen kan få det frem?

Selvfølgelig skal der være en nightvision lyskilde, men skal kameraet være bygget til at kunne optage det, så kameraet som sådan kun optager det samme lyskilder, som vi kan se med det blotte øje?

Mvh
Michael

jebbe
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-07-2018 13:53
Brugers avatar

Medlem

Antal indlæg: 162

Mit kamera Sony FDR-AX53 har en speciel knap til Nightshot., Når jeg trykker på den tændes der en infrarød lampe foran på kameraet, og billedet der vises på displayet bliver grønt. Jeg har brugt det én gang i en mørk kælder, der kom der fuldt blus på . Hvis jeg ville have filmet det uden at have trykket på nightshot knappen ville jeg ikke have set noget som helst.
Jeg tror ikke at alle kameraer har en sådan funktion.

MVH
jebbe

....LIVET ER IKKE FOR DE KNÆKKEDE

[url=oestfynsvideoklub.dkØstfyns Video Klub[/url]

http://www.ejvideo.dk
neumann
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 20-07-2018 07:21
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3190

De fleste kameraer kan optage i "mørke" hvis du belyser med en infrarød lyskilde.

Du kan teste om dit kamera er følsomt i det inftarøde spektrum ved at rette
en almindelig tv-fjernbetjening mod kameraets optik, og trykke på betjeningens knapper. Hvis du ser et lilla lys fra fjernbetjeningen, så er dit kamera ir følsomt.

Certificeret steadicamoperatør.
Lydteknisk institut/Deltas TV-stereolyd
Lydteknisk institut/Deltas Spektralt gehør

http://bnjpro.dk
neumann
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 20-07-2018 07:21
Brugers avatar

MEGA bruger

De fleste kameraer kan optage i "mørke" hvis du belyser med en infrarød lyskilde.

Du kan teste om dit kamera er følsomt i det inftarøde spektrum ved at rette
en almindelig tv-fjernbetjening mod kameraets optik, og trykke på betjeningens knapper. Hvis du ser et lilla lys fra fjernbetjeningen, så er dit kamera ir følsomt.

mikedk2100
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 21-07-2018 14:34
Brugers avatar

Begynder

Mange tak for svarene. Mit kamera kan godt opfange fjernbetjeningens lys, selvom jeg ikke kan se det i virkeligheden.

Det må jo betyde, at det kan optage infrarødt lys og jeg blot kan købe en ekstern IR-lampe og dermed have et mørkekamera.

Mvh
Michael

calle
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 21-07-2018 17:02
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1898

Hvad er det for et kamera du har - Mærke og modelnr. ?
Med venlig hilsen

Calle

www.dominofilmogtv.dk
Bosk
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23-07-2018 19:59
Brugers avatar

TOP bruger

Antal indlæg: 602

Alle kameraer filtrerer det infrarøde lys væk. Nogle er godnok ringere til det end andre men hvis man ikke gør det vil man få forkerte farver fordi det usynlige infrarøde lys giver andre farver end det vi ser. På nogle kan filtret slåes fra. Flere kalder det nightshot men udtrykket kan dække over vildt gain og slow shutter.. Jeg har ombygget nogle kameraer og fået nogle ombygget i udlandet hvor IR filteret er blevet fjernet og erstattet med klart glas for at focus punktet ikke skal ændre sig for voldsomt.
Redigeret af Bosk d. 23-07-2018 20:01

mikedk2100
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 25-07-2018 19:33
Brugers avatar

Begynder

Hej igen

Det er et Sony Handycam HDR-CX240 jeg har. Og det har ikke et specielt nightshot. Det var derfor jeg tænkte, om det rent faktisk blev optaget alligevel og måske ved efterredigering på computeren kunne fås frem.

Men hvis det er et fysisk filter, der hindrer, at infrarødt lys bliver optaget, så er det selvfølgelig ikke helt så nemt, som jeg umiddelbart troede Smile Selvom kameraet godt kunne se fjernbetjeningens lys.

Mvh
Michael

neumann
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 27-07-2018 18:10
Brugers avatar

MEGA bruger

Bosk. De allerfleste kameraer har ikke et særlig effektivt ir filter, og specielt ikke i konsumerkameraerne.en det er helt rigtigt at man kan hæve ir følsomheden ved at fjerne ir filteret.

Men det er klart at farverne bliver mærkelige for det er jo kun ir der kommer igennem, når der er mørkt og man belyser med ir. Infrad er jo et meget begrænset bølgeområde, uden lys i det synlige område. Så man vil højst kunne opnå et lilla (eller grønt billede hvis kameraet har ir funktion), som bare er et sort/hvid billede).

Til astronomiske observationer er selve ccd chippen opbygget på en helt anden måde. Men der er en helt naturlig kvantrmekanisk begrænsning for hvor "dybt" infrarødt man kan se

Spring til debat:
Siden dannet på: 0.54 sekunder 46,599,674 Unikke besøg 11380 besøg pr. dag