Jeg har en Marantz PMD 661 Audiooptager, som er blevet ustabil. Har derfor tænkt på at købe en ny. Det skal være en som absolut ingen selvstøj laver, og så skal den have helst 4 spor.
Hej Bjarne
Blot for info:
I den Blaa avis har jeg en Zoom F8 til salg. Den er opgraderet til nyeste firmware. Maskinen står som ny, og er naturligvis uden fejl og mangler. Prøv at kigge på den!
Fordelen med soundevices er at de har analoge compressore som sidder før A/D converteren modsat Zoom som har digitale compressore som sidder efter A/D converteren dvs. at hvis signalet overstyre når det rammer A/D converteren så er det sværere at rette op på. Det har dog vist sig at det er yderst sjælden at det forekommer, men ikke desto mindre måske noget man bør have med i sine overvejelser.
Jeg fandt frem til en gammel tråd hvor Neumann nævnte det du omtaler, så er det lige spørgsmålet om det er noget jeg skal vægte.
Prøv at starte dette link og hør fra 8:16. Zoom kan optage fra samme mikrofon på 2 forskellige måder. Hvilket burde sikre at man ikke står med en overstyret optagelse.
I øjeblikket står valget imellem Mixpre-6 og Zoom F8N. Om jeg har brug for de mange XLR input som Zoom F8N har ved jeg ikke. Jeg kan helt sikkert nøjes med 4 XLR, men på den anden side vil jeg godt have de flere muligheder.
Venligst Bjarne E. Nielsen, pianist, Vejle musikstudiet-vejl... profmusik.dk
Videoer: http://www.youtub.../profmusik
Der ingen tvivl om at zoom f8n også er en rigtig god optager. Jeg bruger selv altid safety track jeg plejer normalt at lægge sporet 10-12db under "normal" sporet.
Hej Bjarne
Jeg har skiftet min F4 og F8 ud med en Sound Devices MixPre 10T + M og en MixPre 3 + M.
Den væsentligste årsag til skiftet var, at jeg synes, at F8'eren føles lidt 'flimsy'.
Der er ikke nogen nævneværdig forskel i lydkvaliteten - de lyder en anelse forskelligt, men hvilken af dem er den rigtige?
Jeg kan se lidt længere oppe, at der tales lidt om limiteren - det har Zoom forsøgt at forbedre lidt ved at lave en look-ahead limiter, der forsinker signalet ca. 1 millisekund, så den kan regulere niveauet ned, inden 'det er for sent'. Det er i den firmware update der hedder 5.0, som også kan installeres på F8 (uden 'n'. Ud over den forbedrede limiter, er der også automix i update 5 - en funktion der selv styrer niveauerne ved fx. indspilning af konferencer o. lign. - det er vist noget videofolkene bruger -
Det er en funktion der ikke er på SD'erne
Jeg laver 99% audio, og 1% video, så det er vigtigt for mig, at betjeningen er bekvem og hurtig. Mine fleste opgaver er indspilning af klassiske ensembler og orkestre, Brass Bands og Concert Bands - Bl.a DAO' DM for Harmoniorkestre og Brass Bands, som jeg har indspillet siden 1991 - det er ret heftigt, da der er mellem 20 og 35 orkestre på en dag. Da det er en konkurrence, er der kun 'take 1', så der er ikke plads til at sidde og fumle! - det samme er gældende ved indspilning af andre koncerter - når der er publikum på - der er kun et 'skud i bøssen'
På mig virker Zoom'erne lidt for kompakte til at man kan arbejde hurtigt me dem - men, hvis det er til 'amatørbrug', dvs. lidt indspilning nu og da, er Zoomerne gode, og lyden og støjninauet er der ikke noget at udsætte på.
Hvis du vælger ZOOM (og hvorfor ikke?), er det måske en god ide at kigge hos Thomann - prisen plejer at være OK, og du får 3 års garanti oven i.
Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig lidt af noget, der er lavet på F8'eren
Redigeret af Bent Hulsroej d. 14-11-2018 23:20
Jeg har brugt det meste af dagen til at læse og se video omkring, MIXPRE-6 og ZOOM F8N, men da ingen tør sige hvad der er bedst, kan jeg jo lige så godt vælge den ene som den anden, hvilket jeg gør i morgen.
Jeg arbejder næsten ikke med audio særskilt, kun i forbindelse med videooptagelser, og her optager jeg lyden med videokameraet tilsluttet diverse mikrofoner som, DPA 4006-TL, Sennheiser MKH 8040 og Neumann TLM-102.
Al redigering foregår i Adobe Premier Pro CC 2018, bruger du i øvrigt også dette program Bent?
4 af mine optagelser, lyd optaget med videokamera:
Jeg overvejer nu om jeg hellere skal optage lyden med en ny audio recorder, hvad tror du er bedst?
Da jeg har været musiker hele mit liv, er jeg naturligvis klar over lyden skal være i orden, men måske jeg ikke er så vanskelig.
Til redigering bruger jeg Cubase - der er normalt ikke megen redigering, når der er tale om liveoptageser - fade up - fade down - thats it! - Jo mere omhyggelig man er med mikrofonplaceringen, jo nemmere har man det bagefter!
Hvis det er indspilning 'for indspilningens skyld', er det en helt anden sag!
Mht. at splitte lyd og billed, vil jeg helt klart foretrække lyd for sig, og billed for sig - en separat lydoptager er optimeret til at lave lyd, det er et videocamera ikke. Hvis du indspiller lyd og billed hver for sig, skal de naturligvis synkroniseres, og der kommer der små forskelle på F8 og MixPre6. F8'eren har tidskodegenerator med output på BNC-stik, så du kan synce flere kameraer - MixPre6'eren har tidskode ind via HDMI - hvis du ikke er helt på hjemmebane der, er der sikkert nogle herinde der kan hjælpe - mit kendskab til tidskode er mildt sagt meget begrænset, da jeg aldrig bruger det.
Du har helt ret mht. lydens betydning. En video med dårlige billeder og god lyd 'lever man med' - en video med dårlig lyd, og gode billeder, slukker man for.
Jeg har bestilt Zoom F8N. Når den kommer hjem vil jeg lave nogle tests for at se forskellen på den og optagelser på mit Sony Z90, naturligvis med den samme mikrofon.
Jeg har ingen problemer med at synkronisere, da jeg tit har brugt 3-4 kameraer og en lydoptager også. Tidskode? Jeg ved ikke rigtig om jeg behøver at lære tidskode.
Jeg har brugt Sennheiser EW-112-P G3 Radio Mic System meget til f.eks. ferie optagelser, men næste år vil jeg nøjes med at tage video blot med baggrundslyd. Jeg bruger et stereosæt af Sennheiser MKH 8040, så kan lyden ikke blive bedre. Speak lægger jeg på bagefter, det bliver meget bedre, men er også mere omstændig.
Jeg er helt enig med Bent, men har det modsat sådan at jeg laver lyd til video. Og i den sammenhæng er tidskode et fantastisk redskab. Ingen professionel ville foretrække at arbejde uden. Det er som at arbejde med klaptræ på film, helt uundværligt hvis man skal spare tid. Men det kræver at kameraet også kan læse eller generere tidskode.
Dog kan Davinci læse tidskode indspillet på et lydspor på et kamera uden tidskodeindgang. Det er supersmart!
Kære Neumann - Jeg er ikke i tvivl om at brugen af tidskode er god, og det kan sagtens være at jeg en dag vil finde ud af hvordan man gør.
Venligst Bjarne E. Nielsen, pianist, Vejle musikstudiet-vejl... profmusik.dk
Videoer: http://www.youtub.../profmusik
Iøvrigt tillykke med din nye recorder. Den er alt det en bærbar recorder skal være. Den model du har købt har desuden indgangene lavet så man ikke skal vælge jackstik for line input, og XLR for mic input. Begge kan tage begge input. Det er ikke så stort et problem på den model jeg har (F8 uden n) for jeg har bare nogle løse adaptere der går fra XLR til jack. Men fedt at de har ændret det på den nye model. Ellers er der ingen forskel, da resten ligger i software, og softwaren kører på modellen uden n også. Og for den lille ændring har de ændret prisen på "den gamle" model med ca. 3.000,- kr. og den nye holder prisen over de 8.000 kr.
Så hvis andre går med de tanker, så er den gamle model stadig på lager nogle steder, og den er nede på omkring 5.000, hvilket er et røverkøb for en rigtig god 8 spors optager og mixer.