January 20 2019 04:23:29
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 15

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 313
· Nyeste bruger: kentaur
Senest Online
Kurt Andersen04:22:26
Bent Hulsroej05:38:11
kameramann05:40:05
calle07:19:06
HSChristiansen08:08:55
Mette09:21:58
mojo12:50:49
26mook17:04:59
thtorben22:02:52
Cybermaze 1 Dag
Se indlæg
DAVK.DK - Videoredigering :: Hjælpe Forums: :: Audio/lyd
Hvem er her? 2 gæst(er)
 Udskriv debat
Baggrundsmusik
kameramann
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01-01-2019 13:04
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1569

Her på DAVK har der gennem årene været mange tråde omkring brug af baggrundsmusik til videofilm.

På YouTube er jeg stødt ind i en reklame for www.artlist.io - og så vidt jeg kan se, så tilbyder den ubegrænset brug af dens collection af musik, for $ 16.60 pr. måned, og til dagskursen er det 108 kroner om måneden.

De 108 kroner er også penge, men det er småpenge, hvis vi ser det i forhold til de beløb som KODA Gramex kræver for brug af musik.
Med venlig hilsen
Kameramann

Masso
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01-01-2019 21:06
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1081

Jeg har en konto ved artlist.io og bruger det til næsten alle de ting jeg laver. Og det fungere ganske fint. Jeg må indrømme at jeg ved faktisk ikke hvordan det hænger sammen med KODA Gramex og om det er "nok" bare at have en konto ved artilist.io..

Men omvendt så har jeg heller ikke gidet at tjekke mere op på det. Jeg betaler til artlist.io og mit indtryk er at de så giver penge videre til de kunstnere der skal have dem når jeg bruger deres musik.
mvh
Mads

kameramann
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-01-2019 12:38
Brugers avatar

MEGA bruger

Jeg ved ikke hvordan loven omkring KODA Gramex er skruet sammen, men det skulle ikke undre mig, hvis de kan komme farende og opkræve afgifter for brug af baggrundsmusik, hvor videoproducenten allerede har lavet en aftale med og betalt den udøvende kunstner.

KODA Gramex har jo politikernes velsignelse til at opkræve afgifter på alle lagringsmedier, da de kan bruges til at lagre piratkopieret musik på.

Og COPY-DAN som på billedsiden er pendant til KODA Gramex, opkræver en afgift af alle fotokopier der laves på skoler og offentlige kontorer, da en del af dem formentlig er kopier af materiale, der muligvis er copyright på.

Men der mangler en retspraksis på området, og ind til der er en domstol som har fældet en dom, så vil jeg henholde mig til, at jeg har indgået en aftale med kunstnerne på www.artlist.io
Med venlig hilsen
Kameramann

Masso
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-01-2019 19:59
Brugers avatar

MEGA bruger

Jeg har sammen holdning som dig Smil
mvh
Mads

mr_lou
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-01-2019 07:12
Bruger

Antal indlæg: 83

Koda kan kun komme farende og opkræve afgifter hvis kunstneren er medlem af Koda.

Ja faktisk har kunstneren ikke noget at skulle have sagt hvis han er medlem. At være medlem af Koda betyder netop at man som musiker hyrer Koda til at varetage dine interesser - hvilket antages at være at tjene penge på din musik.

På Artlist.io står der "Royalty-Free music". Det burde betyder at musikerne derpå ikke er medlem af Koda eller lignende. Og der findes mange andre lignende sites. F.eks. mit eget IndieGameMusic.com som primært henvender sig til spil-udviklere. (Sådan en hobby udvikler har selvfølgelig heller ikke råd til Kodas latterlige priser). Men vi har også fået henvendelser fra video skabere.

Det bedste er at finde forholdsvis ukendte musikere som selv varetager det økonomiske og selv sælger licenser. På den måde kan du finde billige éngangs priser.

Kodas priser er jo kun nødvendig hvis du insisterer på at bruge kendt musik.
Redigeret af mr_lou d. 03-01-2019 07:14

www.videoalbum.dk
Masso
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-01-2019 08:11
Brugers avatar

MEGA bruger

Alternativt kan man også kigge på soundcloud.com - der er faktisk flere kunstnere derinde som skriver at man gerne må bruge deres musik i film til eget forbrugt.

Nogle skriver at de gerne vil have et link til filmen når den er færdig så de kan se hvad det er blevet brugt til - og andre skriver at man skal kontakte dem hvis musikken skal bruges kommercielt så man sammen kan finde en aftale.

Jeg har brugt musik derinde fra et par gange også, og det fungere faktisk også fint, jeg har i hvert fald ikke fået et nej når jeg har skrevet til kunsterne, som jeg gerne ville bruge musik fra.
mvh
Mads

kameramann
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 03-01-2019 23:29
Brugers avatar

MEGA bruger

Hvis man laver en videofilm, hvor man køber og betaler for noget musik, som er produceret af en ukendt musiker, der ikke er medlem af KODA-Gramex, så er alt jo i den skønneste orden.

Men hvad sker der så, hvis musikeren senere melder sig ind hos KODA-Gramex, får det så indflydelse på den musik og de aftaler, som han har lavet før indmeldelsen.
Med venlig hilsen
Kameramann

Masso
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 04-01-2019 08:09
Brugers avatar

MEGA bruger

Hmm jeg vil da mene at det så må være den gamle aftale der er gældende, med mindre der står noget med småt i den gamle aftale at en evt ny aftale vil erstatte den gamle.
mvh
Mads

mr_lou
#9 Udskriv indlæg
Lagt på d. 05-01-2019 07:39
Bruger

Antal indlæg: 83

Ja. Dato på den skriftlige kontrakt må være eneste krav for at du har dit på det rene.

www.videoalbum.dk
Spring til debat:
Siden dannet på: 0.50 sekunder 53,616,643 Unikke besøg 12619 besøg pr. dag