February 18 2019 01:53:40
Navigation
· FREE davk.dk Loop's
· Kontakt davk.dk

· davk.dk baggrunde

· Annoncer
Besøgende
· Gæster online: 15

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 316
· Nyeste bruger: John Christensen
Senest Online
kameramann02:36:21
Erik Petersen03:11:03
Gala190503:32:24
Kurt Andersen03:57:25
HCLHansen03:57:39
calle04:07:25
HSChristiansen04:18:36
BF06:17:39
mojo09:56:48
mr_lou12:40:29
Se indlæg
DAVK.DK - Videoredigering :: Hjælpe Forums: :: D-SLR
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
GH5S
Masso
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 02-01-2019 20:11
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1084

Hej i stuen

Så kom jeg til dagen hvor jeg fik købt et nyt kamera. Jeg har de sidste 3 år optaget film igennem mit Canon EOS 7d mk 2, som så var koblet til en Atomos Ninja Blade - hvor selve optagelserne blev gemt på den indbyggede SSD.

Men har længe gerne ville opgradere til noget bedre.

Jeg har svinget meget imellem hvad jeg skulle vælge, set et hav af film på YouTube og læst en masse. Den ene dag ville jeg have det nye Black Magic kamera, den næste dag et GH4 og dagen efter et GH5S - Og sådan har det faktisk kørt i ring siden BM kom med deres kamera. Men hver gang er jeg kommet tilbage til GH5S - jeg syntes det passer bedre til min stil og til det jeg gerne vil bruge det til - end det de andre gør. Jo GH4 ville jeg også kunne ha brugt, men jeg valgte alligevel GH5S, da det var deres nye kamera.

Nu har jeg kun haft det en lille måneds tid og har ikke fået optaget så meget med det endnu - Jeg skiftede arbejde her i oktober og vi har haft rigtig travlt med julegaver her i december, så tiden har ikke rigtig været til så meget optagelse, andet end nogle små test optagelser og så gøre mig lidt fortrolig med menuen og alle indstillingerne.

Generelt er jeg meget imponeret over kvaliteten. Jeg syntes den gør det rigtig godt, især når der ikke er så meget lys.

Jeg bruger kun de manuelle indstillinger - også med fokus - der har været en del skriveri omkring dårlig autofokus, men det mærker jeg så ikke noget til fordi jeg køre manuelt.

Jeg vil forsøge at komme med mine erfaringer og udfordringer i denne tråd efterhånden som de opstår Smil og i kommer selvfølgelig bare med holdninger og kommentarer til det hele. Jeg aner ikke alt om kameraet, men det kommer jeg forhåbentlig til.

Mit første rigtige projekt med kameraet bliver til April - i hvert fald som det ser ud lige nu.
mvh
Mads

Masso
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23-01-2019 09:00
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 1084

Nåh nu har jeg haft kameraet nogle uger - det er ikke fordi jeg har fået filmet voldsomt meget desværre, da jeg har haft travlt med nyt arbejde.

Jeg optog lidt her i mandags da jeg havde møde med min FDF klasse. Og jeg har fundet ud af at jeg i hvert fald skal have fat i en form for monitor til den. Alt så umiddelbart godt ud på den lille skærm, men da jeg så kommer hjem og skal se det hele igennem finder jeg ud af at alt ligner lort - Jeg havde åbenbart valgt de forkerte indstillinger.

Jeg har sagt til mig selv at jeg kun må bruge de manuelle indstillinger, fordi jeg gerne vil lære at bruge kameraet på den måde. Jeg er ikke helt dus med dem endnu - Jeg ville gerne have det hele skulle være i slowmotion - men tror ikke jeg fik valgt rigtigt i formatet og så var min shutterspeed vist også indstillet forkert. Der var i hvert fald en masse striber hen over materialet. Jeg har kunne fjerne noget af det i post, men ikke det hele.

Det er optaget i VLog-L og så har jeg efterfølgende sat et LUT på.

Så på ønskesedlen står der nu
- Større memory kort
- Monitor

YouTube Video

Redigeret af Masso d. 23-01-2019 09:00
mvh
Mads

26mook
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 23-01-2019 16:44
Brugers avatar

MEGA bruger

Antal indlæg: 3192

Hej Masso !

Jeg har sagt til mig selv at jeg kun må bruge de manuelle indstillinger, fordi jeg gerne vil lære at bruge kameraet på den måde.

Ahh, så var det ikke lige V-Log L - jeg ville starte med ! Først de små skærme kan kun bruges til at komponere et billed med ! Du skal bruge den indbyggede lysmåler, waveform, histogram og zebrastriber !

Ved ikke om du kender Adam Wilt - Fieldmonitor App : Wireless Video Monitoring - fed app til Iphone - meget bedre end Panasonic Lumix app ! Virker som fjernbetjening til din GH5, tap Iphone skærm for focus, har bl.a. falsecolor - du kan upload lut's ! Jeg skiftede min samsung smartphone ud til Iphone for at kunne bruge denne app - har den på begge mine Iphones og Mini Ipad - koster kun 20 USD på App Store ! Se video'erne nederst på denne siden !

https://www.adamw...ldmonitor/

GH5 V-Log L

Ved ikke hvor meget du har sat dig ind i V-Log L ! Der er vigtige ting du bør vide - du kan læse om det her ! Selvom det omhandler Panasonic AG-DVX200 V-Log L - er det også gældende for GH5 !

https://pro-av.pa...ol6_en.pdf

Paul Leeming Lut

Jeg bruger bl.a. Paul Leeming Lut's - her kan du læse om kamera indstilling vedr. GH5 og ETTR principper !

https://www.leemi...

WolfCrow

How to Expose V-Log in the Panasonic GH5

https://www.youtu...sOLAdVccEk

Curtis Judd

Exposing for V-Log/HDR with Panasonic GH5 and Atomos Ninja Inferno

https://www.youtu...Rc0tOTBWuw

Så er der lidt at komme igang på ! PC
Redigeret af 26mook d. 23-01-2019 16:45

Gala1905
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17-02-2019 19:51
Brugers avatar

Medlem

Antal indlæg: 108

Så fik jeg også endelig min nye GH 5 længe ventede. Jeg ved ikke om det er den rigtige tråd at skrive på. Spørgsmålet er hvilken codes skal jeg vælge, når jeg har filmet 4K og gerne vil have den til af afspille på et smart tv som selvfølgelige er 4 K ready.

Mine indstillinger har været således på min GH5 Rec Format MP4(LPCM) - Rec Quality MP4 4K 8bit 150m 50 P.

Under Export setting i Premiere Pro under Format har jeg valgt H264 Preset High Quality 2160p 4K. Efterfølgende har jeg prøvet at afspille på et smart tv 4K ready, hvilket ikke lykkes. Skal jeg vælge H265? Jeg læste mig frem til at TV understøtter kun MSC USB enheder? Er der nogle der kan forklare mig hvad der menes med en MSC USB?

Det skal dog siges optagelsen som jeg har renderet var på 3.5 timer hvor jeg efterfølgende ændrede Target Bitrate ned fra 80 til 18 og Maximum Bitrate fra 96 ned til 20. Årsagen til dette var fordi jeg gerne vil have den på en USB-stik på 32 GB - Har det nogle betydning?

PS: Ligledes vil jeg teste renderingstiden som var ca. 5 timer på min computer som er en I9 processer med 32 GB Ram og en ASUS GeForce RTX 2070
Redigeret af Gala1905 d. 17-02-2019 19:52

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Panasonic GH5/GH5s AF Fix Udstyr - kamera, lys, lyd, osv ... 4 09-02-2018 23:32
Siden dannet på: 0.27 sekunder 55,015,004 Unikke besøg 12860 besøg pr. dag