Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Mac Mini M1

Sidst opdateret den 3 år siden
M
Masso
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Tak for link @Kameramann - jeg kender den godt, men den er lidt for "begrænset" i forhold til de setups jeg plejer at køre :-)

Men det er en super fin lille boks, som kan rigtig meget.
Mads (Masso)
Kamera: Panasonic GH5S
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Hej Masso, hvis du arbejder med livestreams, så kig på denne lille video.

https://www.youtube.com/watch?v=csK9_...sK9_L6BuTY
Med venlig hilsen
Kameramann
M
Masso
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Jeg har ikke selv erfaring med M1 maskinerne, men de skulle være ret kraftige - jeg overvejer en til mit streamingsetup - men er ikke helt overbevist endnu, da jeg er rigtig glad for vMix.

Jeg købte selv ny macbook pro i foråret 2020 - da jeg ikke kunne vente længere med en opdatering og endte selv med en maskine med følgende specs.

16" model
2,4 GHz 8-core i9 processor
AMD Radeon Pro 5500 (8gb GDDR6)
64GB ram
2TB SSD

Det er et monster og den æder alt hvad jeg smider efter den af FCPX projekter, After Effect, Photoshop, InDesign og Illustrator.

Jeg har selv kørt Mac som min primær arbejdshest siden 2007 - og bruger så mest min windows maskine til gaming og så til streamingjobs.
Mads (Masso)
Kamera: Panasonic GH5S
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Jeg har modtaget min Mac mini M1 8-core CPU 8-core GPU 16GB RAM 512GB SSD !

Har testet lidt med nogle af min Panasonic GH5 optagelser i Davinci Resolve Studio M1 udgave og indtil videre ser det ud til at den gør det bedre end min nuværende windows computer som består af

Asus X99 Deluxe II motherboard
Intel i7 8-core 5960x processor
64gb ram
8gb grafikkort
NVMe M2 c-drev
3 stk. SSD drev i raid 0 til optagelser
SSD drev for cache drev
SSD drev render drev
Redigeret af 26mook d. 16-02-2021 22:44, 3 år siden
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Den grundlæggende "motor" i Mac'ens styresystem er UNIX, og det tilbyder en meget mere smidig administration af maskinens ressoucer, der giver ægte multitasking og en langt bedre udnyttelse af RAM'en, da de enkelte programmer ikke "ejer" deres plads i RAM'en.

Helt optimalt bliver det, hvis også installerer en SSD-disk i maskinen.
Med venlig hilsen
Kameramann
TSTS
Administrator
Skrevet d. 3 år siden
Det fungere sikkert fint med Resolve, da man ikke skal skifte mellem programmerne. Adobe tænker jeg vil give nogle problemer hvis man vil køre flere programmer sideløbende f.eks Pr,Ae,Au,browser etc.

Den ser ud til at være en imponerende maskine, kan godt se en fremtid i den, måske en m2 editing edition Smil
TS - davk.dk
Redigeret af TS d. 13-02-2021 14:31, 3 år siden
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Det håber jeg for det er ikke muligt at udvide med mere ram ! I min nuværende windows computer har jeg 64 Gb ram !
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
16 Gb RAM når du meget langt med.
Med venlig hilsen
Kameramann
Redigeret af Kameramann d. 13-02-2021 10:58, 3 år siden
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Ser frem til at teste mht. videoredigering.....

The M1 will offer high-performance H.264 and H.265 hardware-accelerated video compression and decompression

https://larryjordan.com/articles/appl...on-speeds/

Mener at have læst et sted at man ikke helt kan sammenligne windows ram og apple ram... ved ikke om det er korrekt eller om det bare er den måde som apple "frigiver" ram i div. programmer.

Fusion... her kan man se en Mac Mini M1 8gb, gøre det samme som en 2/3000 usd Mac !

DaVinci Resolve 17 + M1: Can it run Fusion? (8GB RAM)

https://www.youtube.com/watch?v=HfD6Z...fD6ZmgQfiQ
TSTS
Administrator
Skrevet d. 3 år siden
Du må meget gerne komme med et review af maskinen Smil

Videoen viser en timeline med et par enkelte klip. Men hvordan håntere den et 30 min projekt med 4k raw optagelser? Kunne godt forstille mig at de 16 gb Ram kunne være en flaskehals.

Er også lidt spændt på hvordan den håndtere fusion Smil
TS - davk.dk
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Uanset hvad du gør, så husk, at du ikke skal bruge en Mac, som om den er en PC'er, for det fungerer ikke, og du vil bare blive skuffet, men brug Mac'en sådan, at den kan få lov til, at vise sin styrke og dens fordele, så skal det nok blive et godt bekendskab.
Med venlig hilsen
Kameramann
Redigeret af Kameramann d. 11-02-2021 14:07, 3 år siden
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Ok !

Jeg har en usb dongle key mac/windows til Davinci Resolve - så det er bare at flytte den over i Mac Mini'en ! Har bestilt: Logitech - MX Keys til Mac og Logitech - MX Master 3 !

Endvidere kan jeg godt bruge en OWC Thunderbolt 4 Hub - og et hurtigt external drive til optagelser !

https://www.youtube.com/watch?v=mXhV7...XhV73DjRqs
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Næh... jeg har brugt Mac'er siden midten af 80'erne, og lige nu har jeg en 27" iMac, og det er på alle måder en lækker computer.

Prøv Apples gratis videoredigeringsprogram iMovie, det funker ret godt, om end det mangler nogle af de muligheder, som der er i de dyre købeprogrammer.
Med venlig hilsen
Kameramann
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Hej

I stedet for et nyt stort grafikkort til min Windows computer.... har jeg valgt at prøve en: Mac mini M1 8-core CPU 8-core GPU 16GB RAM 512GB SSD ! Har købt den her:

https://www.electronis.de/index.php?p...mp;aid=124

DaVinci Resolve Studio 17.1 Public Beta 8
This software update adds universal app support for Macs running Apple M1 processors and is compatible with Mac OS Big Sur.

DaVinci Resolve + M1: Can it edit 8K RAW?

https://www.youtube.com/watch?v=HxH3R...xH3RabNWfE

Er der andre herinde som er skiftet til Mac Mini M1 ?
Redigeret af 26mook d. 10-02-2021 16:53, 3 år siden
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.