Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Hvilken audio recorder til Sony Alpha A1

Sidst opdateret den 3 år siden
Skrevet d. 3 år siden
Kære folk på DAVK

Jeg skal finde en audio optager enhed til mit Sony Alpha A1, men den skal være rigtig god, og den skal være i stereo. Faktisk har jeg bestilt denne "Sony XLR-K3M Mikrofon-Adapter Kit", men mikrofonen der følger med er ikke stereo, og at købe en anden mikrofon der passer i hullet er næsten umulig. Jeg købte denne for få år siden "Sony (ECM-MS2) Stereo-Mono Shotgun", men den er rigtig dårlig, ja, efter min smag ubrugelig.

Der findes så et par andre muligheder, nemlig en mikrofon som denne "Sennheiser MKE 440", men den bruger jo den pre-amp der findes i kameraet, og hvor god er den lige?

Den anden mulighed er at købe en såkaldt Field Recorder. Det kunne f.eks. være en Zoom af en slags, eller andet mærke.

Jeg er totalt på bar bund, så et godt råd vil være velkommen.

Optageren skal veje så lidt som muligt, men ikke på bekostning af lydkvaliteten, og den skal optage i stereo.
HSChristiansenHSChristiansen
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Jeg bruger denne Zoom H4N Handy Recorder når jeg optager med GoPro ( Har sat det hele sammen på syntes jeg selv ret fed måde) syntes lyden er god og for mig er der den helt store fordel at den både kan bruges som mikrofon og ved et ekstra tryk kan optage lyd så der er lyd at bruge ved senere redigering. Ulempen er at den er lidt tung. (Jeg har sat en dead cat på)
Den er f.eks. brugt her :

https://www.youtube.com/watch?v=1ILDy...ILDy9LouQY
Skrevet d. 3 år siden
Hej Henning Christiansen. 294 gram vejer Zoom H4N, den kunne jeg såmænd godt have købt, men jeg læste godt om Tascam DR-40X, og den vejer lidt mindre 213 gram + batterier. Så den har jeg bestilt.

God video du har lavet, og en fin lyd.

Jeg har selv købt en GoPro HERO9 BLACK, det var i oktober, men den ligger stadigvæk pakket ind. Jeg må se at få gang i den.

Jeg vil meget gerne se et billede af din opsætning, vil du sende et til bjarne@profmusik.dk
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Jeg har i mange år brugt den mindste og billigste Zoom soundrecorder, og den laver nogle forbavsende gode lydoptagelser.
Skrevet d. 3 år siden
Hej Kameramann. Jeg har selv denne liggende, Zoom H1MB Handy recorder ver. 2, så bliver den jeg har bestilt for tung kan jeg altid prøve den lille.

En anden sag er, at jeg godt ville have en optager med XLR, således jeg kan bruge mine Sennheiser Mikrofoner MKH 8040 Stereo Set.
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Hej Bjarne. Har du overvejet at lave din egen stereomikrofon. Det er det professionelle gør. Man tager en nyremikrofon, og sætter en 8-tals mikrofon med kapselen på tværs - ovenpå. Placeringen af kapslerne skal være lige over hinanden så de "krydser" hinandens lydfelt. Det hedder M/S stereofoni.

Jeg bruger det selv jævnligt. Da jeg var lydtelniker var det ofte med en KM84 (Neumann) og en Scoeps Collette MK8. Nu om dage da jeg selv har skulle betale (og gode mikrofoner er dyre), er det en AKG nyre og også AKG 8-tals mikrofoner, jeg har spændt op på hinanden. Og så ind i en zeppeliner.

På den måde kan du sammensætte den mikrofon der giver den bedste lyd du kan høre dig frem til.

Til at matricere M/S signalet har jeg en Zoom F8, som også er optager og mixer. Man kan også bruge andre optagere, f.eks zoom F4.
Skrevet d. 3 år siden
Hej Neumann. Tak for dit skriv. Det jeg gerne vil have til mit nye kamera Sony Alpha A1, er et optagesystem der for det første ikke fylder og vejer ret meget. Lydoptageren skal udelukkende optage baggrundslyd, altså ikke tale. Jeg er begyndt at lægge speak på bagefter, hvilket naturligvis er mere omstændig, men til gengæld bliver bedre på alle måder.

Se eksempel her: https://www.youtube.com/watch?v=rZveT...amp;t=000s

Jeg har købt en Tascam DR-40X, som jeg tror er rigtig god. Jeg har også lige købt et stativ/holder til mine 2 Sennheiser MKH 8040. Så når jeg får kameraet skal jeg have afprøvet hvad der er bedst. Jeg tror nu nok det bliver Tascam DR-40X jeg vælger at bruge, idet den anden opsætning nok bliver for "fyldig" og tung.

Jeg bruger min Zoom (F8N) til optagelse af speak.
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.