- Hjem
- Debatforum
- Hardware
- Alt om medier
- Fejl på usb og SSD-drev
Fejl på usb og SSD-drev
Sidst opdateret den 3 år siden
Jeg har downloadet en win 10 pro, hvilket forløb uden problemer. Dette gjorde jeg på en nyindkøbt 128 gb 3.1 usb.
Efter download er nøglen kun på 32 gb. Hvad er der mon sket?
Jeg opdager samtidigt, at det SSD-drev jeg ville bruge til afløsning for en HD, samtidig er gået fra 480 gb til 561 mb efter jeg forsøgte at lægge win 10 herpå.
Jeg her jo nok kvajet mig, men hvordan dog?
Jeg kan i hvert fald ikke formatere mig ud af problemet.
Mvh
Hans
Efter download er nøglen kun på 32 gb. Hvad er der mon sket?
Jeg opdager samtidigt, at det SSD-drev jeg ville bruge til afløsning for en HD, samtidig er gået fra 480 gb til 561 mb efter jeg forsøgte at lægge win 10 herpå.
Jeg her jo nok kvajet mig, men hvordan dog?
Jeg kan i hvert fald ikke formatere mig ud af problemet.
Mvh
Hans
Redigeret af TS d. 29-04-2021 11:57, 3 år siden
Tak, men hvordan samler jeg drevet? Består af 32 gb NTSF og 83 gb ikke allokeret
Erkender at jeg ikke har set sådan noget før. Kan ikke indsætte billede.
Erkender at jeg ikke har set sådan noget før. Kan ikke indsætte billede.
Hej Hans
Tror det er fordi dit usb drev er blevet oprettet i Fat32 - så kan partition kun blive op til 32gb ! Dit problem er beskrevet her..... når du så skal til at afhjælpe problemet... ville jeg nok starte med Method 2 ! Fixed: 64GB Flash Drive Only Showing 32GB in Windows 7, 8, 10
https://www.diskpart.com/articles/64gb-flash-drive-only-showing-32gb-5740i.html
Tror det er fordi dit usb drev er blevet oprettet i Fat32 - så kan partition kun blive op til 32gb ! Dit problem er beskrevet her..... når du så skal til at afhjælpe problemet... ville jeg nok starte med Method 2 ! Fixed: 64GB Flash Drive Only Showing 32GB in Windows 7, 8, 10
https://www.diskpart.com/articles/64gb-flash-drive-only-showing-32gb-5740i.html
Hej hclhansen.
Du har muligvis ikke formateret de nye diske med NTFS inden download.
Gør det først - inden download af Win10
Du har muligvis ikke formateret de nye diske med NTFS inden download.
Gør det først - inden download af Win10
Redigeret af BERLINGO d. 13-05-2021 17:36, 3 år siden
Kurt Andersen
Skrevet d. 3 år sidenBruger
Diskpart er et glimrende program, men kan nok virke lidt uoverskueligt, hvis ikke man er lidt nørdet. Der findes i windows et ganske glimrende indbygget program, som burde kunne klare dit problem.
Hvis du vil slippe for at downloade win 10 igen skal du først kopiere det fra usb disken og over på din normale virkende harddisk. Derefter:
Højreklik på windows tasten nede til venstre.
Vælg Diskhåndtering.
Find det drev, hvor du har problemet. På dit usb drev har du nu 2 partitioner.
Først højreklikker du på det ikke allokerede og vælger "slet diskenhed"
Derefter vælger du drevet på 32 gb og vælger "slet diskenhed".
Så har du et stort uallokeret område.
Højreklik på det og vælg "Ny simpel diskenhed"
Vælg Næste i guiden Ny simpel enhed.
Angiv størrelsen på den enhed, du vil oprette, i megabyte (M, eller acceptér den maksimale standardstørrelse (den skal du vælge), og vælg derefter Næste.
Acceptér standarddrevbogstavet, eller vælg et andet bogstav til partitionen, og vælg derefter Næste.
Gør et af følgende i dialogboksen Formater partition:
Hvis du vil formatere enheden med standardindstillingerne, skal du vælge Næste.
Gennemse valgmulighederne og normalt har den valgt det rigtige (NTFS), og det vælger du og derefter Udfør.
Nu har du et usb drev med en partition, hvor du har al din ledige kapacitet til rådighed.
Der kan du så kopiere win 10 tilbage - eller downloade en ny version.
Du skal bruge samme princip på din ssd disk, som der er gået noget galt med.
Ind i diskhåndtering og slet alle partitioner, så der til sidst kun er et stort uallokeret område. Herefter følger du samme fremgangsmåde igen.
God fornøjelse.
Hvis du vil slippe for at downloade win 10 igen skal du først kopiere det fra usb disken og over på din normale virkende harddisk. Derefter:
Højreklik på windows tasten nede til venstre.
Vælg Diskhåndtering.
Find det drev, hvor du har problemet. På dit usb drev har du nu 2 partitioner.
Først højreklikker du på det ikke allokerede og vælger "slet diskenhed"
Derefter vælger du drevet på 32 gb og vælger "slet diskenhed".
Så har du et stort uallokeret område.
Højreklik på det og vælg "Ny simpel diskenhed"
Vælg Næste i guiden Ny simpel enhed.
Angiv størrelsen på den enhed, du vil oprette, i megabyte (M, eller acceptér den maksimale standardstørrelse (den skal du vælge), og vælg derefter Næste.
Acceptér standarddrevbogstavet, eller vælg et andet bogstav til partitionen, og vælg derefter Næste.
Gør et af følgende i dialogboksen Formater partition:
Hvis du vil formatere enheden med standardindstillingerne, skal du vælge Næste.
Gennemse valgmulighederne og normalt har den valgt det rigtige (NTFS), og det vælger du og derefter Udfør.
Nu har du et usb drev med en partition, hvor du har al din ledige kapacitet til rådighed.
Der kan du så kopiere win 10 tilbage - eller downloade en ny version.
Du skal bruge samme princip på din ssd disk, som der er gået noget galt med.
Ind i diskhåndtering og slet alle partitioner, så der til sidst kun er et stort uallokeret område. Herefter følger du samme fremgangsmåde igen.
God fornøjelse.
Hej hclhansen.
Tænker, at andre måske kunne bruge din løsnings model...
Hvordan fik du løst problemet ?
Tænker, at andre måske kunne bruge din løsnings model...
Hvordan fik du løst problemet ?
Ja Berlingo, det har du da ret i.
Jeg formaterede i exfat.
Fik at vide af Elgiganten, at jeg skulle have beholdt Fat 32, hvilket jeg jo mente jeg ikke kunne bruge til noget.
I stedet for 128 GB, har jeg kun 115 nu, men det virker, på både usb 2 og usb 3 stik så nu er jeg glad uden at vide hvad jeg har rodet mig ud i. Min opfattelse er at jeg ikke kan formatere et usb 3.1 til NTFS, så holder mig til at købe usb3 i stedet for usb 3.1 frem over
Så mit svar kan vel ikke bruges til ret meget?
Med venlig hilsen
Hans
Jeg formaterede i exfat.
Fik at vide af Elgiganten, at jeg skulle have beholdt Fat 32, hvilket jeg jo mente jeg ikke kunne bruge til noget.
I stedet for 128 GB, har jeg kun 115 nu, men det virker, på både usb 2 og usb 3 stik så nu er jeg glad uden at vide hvad jeg har rodet mig ud i. Min opfattelse er at jeg ikke kan formatere et usb 3.1 til NTFS, så holder mig til at købe usb3 i stedet for usb 3.1 frem over
Så mit svar kan vel ikke bruges til ret meget?
Med venlig hilsen
Hans
Kurt Andersen
Skrevet d. 3 år sidenBruger
Inden du formatterede i exfat må du nødvendigvis først have sammenlagt de 2 partitioner, for ellers ville du stadig have haft 2 partitioner.
Dernæst var det godt, at du ikke lyttede til Elgiganten. Fat32 filsystemet kan max håndtere 32 gb, hvilket du jo også konstaterede. Men du kunne have opdelt disken i flere partitioner - bare ingen af dem var på mere end 32 gb og så formatteret dem hver for sig. Men man køber jo ikke en disk på 128 gb for at opdele den i 4 partitioner for at kunne udnytte al pladsen.
Dernæst er der en meget stor ulempe ved fat32 når man arbejder med film. Man kan max have en filstørrelse på 4 gb på et fat32 drev, og det er der jo mange der har, hvis man selv laver videoer.
USB 3.1 har intet at gøre med formattering, så det forhindrer ikke at man kan formattere med NTFS systemet. Om det er usb 2, usb 3 eller usb 3.1 har kun noget at gøre med den hastighed man overføre filer til og fra disken.
Hvis man kort skal sige noget om exFat og NTFS, vil det være, at NTFS er opfundet til især at optimere filsystemerne i windows.
exFat er som sådan udviklet til brug for hukommelseskort, bl.a. er alle SDXC-kort som udgangspunkt formatteret som exFat. Det var bl.a. for at slippe forbi problemet med en max filstørrelse på 4 gb, samt en nødvendighed da man begyndte at have hukommelseskort som var større end 32 gb.
Dernæst har exFat den fordel, at dette filsystem både kan læses af Mac, windows og linux.
NTFS er "kun" optimeret til windows og kan ikke læses af en mac computer.
Ikke desto mindre vil man stadig anbefale brugen af NTFS i rene windowsinstallationer.
Men mange tager jo hukommelseskortet ud af videokameraet og læser det direkte på sin pc enten via indbygget port eller via en kortlæser, og der er det jo godt, at man både kan gøre det på en mac og en pc. Bl.a. derfor anbefaler man gerne, at hvis man vil formattere sit hukommelseskort, så bør man gøre det i kameraet, idet det så automatisk formatteres med exFat, hvorved man ikke fejlagtigt får det formatteret i et andet format.
Sluttelig kan jeg oplyse, at en harddisk eller usb stik eller andet lagringsmedie aldrig vil have den størrelse til rådighed, som man køber. Bl.a. i forbindelse med formattering bliver der taget en del plads, idet den opdeles i klynger, der oprettes filsystem og filsystemtabel, så at du "kun" har 115 gb til rådighed af de 128 gb du købte, er helt normalt.
Dernæst var det godt, at du ikke lyttede til Elgiganten. Fat32 filsystemet kan max håndtere 32 gb, hvilket du jo også konstaterede. Men du kunne have opdelt disken i flere partitioner - bare ingen af dem var på mere end 32 gb og så formatteret dem hver for sig. Men man køber jo ikke en disk på 128 gb for at opdele den i 4 partitioner for at kunne udnytte al pladsen.
Dernæst er der en meget stor ulempe ved fat32 når man arbejder med film. Man kan max have en filstørrelse på 4 gb på et fat32 drev, og det er der jo mange der har, hvis man selv laver videoer.
USB 3.1 har intet at gøre med formattering, så det forhindrer ikke at man kan formattere med NTFS systemet. Om det er usb 2, usb 3 eller usb 3.1 har kun noget at gøre med den hastighed man overføre filer til og fra disken.
Hvis man kort skal sige noget om exFat og NTFS, vil det være, at NTFS er opfundet til især at optimere filsystemerne i windows.
exFat er som sådan udviklet til brug for hukommelseskort, bl.a. er alle SDXC-kort som udgangspunkt formatteret som exFat. Det var bl.a. for at slippe forbi problemet med en max filstørrelse på 4 gb, samt en nødvendighed da man begyndte at have hukommelseskort som var større end 32 gb.
Dernæst har exFat den fordel, at dette filsystem både kan læses af Mac, windows og linux.
NTFS er "kun" optimeret til windows og kan ikke læses af en mac computer.
Ikke desto mindre vil man stadig anbefale brugen af NTFS i rene windowsinstallationer.
Men mange tager jo hukommelseskortet ud af videokameraet og læser det direkte på sin pc enten via indbygget port eller via en kortlæser, og der er det jo godt, at man både kan gøre det på en mac og en pc. Bl.a. derfor anbefaler man gerne, at hvis man vil formattere sit hukommelseskort, så bør man gøre det i kameraet, idet det så automatisk formatteres med exFat, hvorved man ikke fejlagtigt får det formatteret i et andet format.
Sluttelig kan jeg oplyse, at en harddisk eller usb stik eller andet lagringsmedie aldrig vil have den størrelse til rådighed, som man køber. Bl.a. i forbindelse med formattering bliver der taget en del plads, idet den opdeles i klynger, der oprettes filsystem og filsystemtabel, så at du "kun" har 115 gb til rådighed af de 128 gb du købte, er helt normalt.
Tak Kurt.
Nu ved jeg noget, som har givet mig en forståelse af filsystemet. Og så noget der har givet mig en forståelse til en anden gang!
Elgiganten. Ja, jeg følte lidt at jeg blev medlidende orienteret , men jeg holdt til det.
Tak
Nu ved jeg noget, som har givet mig en forståelse af filsystemet. Og så noget der har givet mig en forståelse til en anden gang!
Elgiganten. Ja, jeg følte lidt at jeg blev medlidende orienteret , men jeg holdt til det.
Tak
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.