Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Da Vinci Studio Speed Editor

Sidst opdateret den 2 år siden
VideoleifVideoleif
Nyt medlem
Skrevet d. 2 år siden
Blackmagic kører i en periode et "godt tilbud", idet man ved køb af licens til DaVinci Studio versionen, som pt koster kr. 2.410, medfølger et Speed Edit keyboard, som gør DaVinci væsentligt mere omgængeligt.
Mange funktioner er lagt ud på separate taster, hvor man hurtigt lærer funktionen.

Baggrunden for "historien":
I min videoklub "GFV - Gladsaxe Film- og Videoklub" har vi igennem en årrække samlet os om 2 linier i valg af redigeringssoftware: Magix og Pinnacle suppleret med lidt Premiere.
Vi har på det sidste oplæevet forskellige irritationsmomenter - senest for eksempel at Magix igen vrider prisskruen ved at indføre månedsabonnement.

Derfor har vi set på markedet igen, og har på klubplan - og privat - besluttet os for at gå "all in" for DaVinci Studio med Speed Editor. En løsning vi ser mange muligheder i.
(Man kan - med lidt færre miligheder - vælge at arbejde med Da Vinci gratisversion. og klare sig med standard mus og tastatur, men det andet er da smart!




Blackmagic's hjemmeside (https://www.blackmagicdesign.com/prod...e/keyboard) giver en glimrende overdigt over de mange funktioner.
Den er på engelsk, men nok værd at kigge på.
Canon XA10 + DJI OsmoPocketcam.
MSI bærbar 17.3" + Lenovo T730 dtationær, AOC 27" skærm.
Amager Smalfilm/VideoKlub 1968 - 1993.
Gladsaxe Film-& Videoklub 1993 -
Redigerer i: DaVinci Studio 17.3
Redigeret af Videoleif d. 26-09-2021 09:53, 2 år siden
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Ja tak, men de steder hvor jeg har været inde og ville købe, så kræves der CVR-nummer og det har jeg som privatperson ikke.
Hvor har I handlet og er det med CVR-nummer?
Mvh
Hans
VideoleifVideoleif
Nyt medlem
Skrevet d. 2 år siden
Jeg ved positivt, at du uden problem kan købe hos:

Cyberfarm.dk: https://cyberfarm.dk/blackmagic-davin...io-dongle/

Thomann.dk: https://www.thomann.de/dk/blackmagic_...bundle.htm

Du skal vre opmærksom på, at der er 2 versioner:
- du kan få licenskoden på en dongle (en usb-pind), eller
- du kan få en licenskode, som du selv taster ind.
Der er ingen forskel i funktionaliteten.

Med domglen skal du hele tiden have styr på den lille tingest. Du kan installere Da Vinci på lige så mange maskiner, du har lyst til, men kan selvsagt kun bruge en ad gangen.
Med kode-versionen kan du installere på 2 mskiner, men kun 1 må være aktiv. Kommer der e ny pc til, må du altså deaktivere en anden.
Det er altså et spørgsmål om behov og gemyt.

Hverken dongle eller licenskode kan erstattes ved bortkomst.
Her er donglen efter min mening mest udsat.
Redigeret af Videoleif d. 27-09-2021 21:10, 2 år siden
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Mange tak for dit svar!
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Det lyder rigtigt spændende at I tager fat på DaVinci programmet.

Jeg har kun prøvet den gratis version til nogle småting,
men det kan være at jeg skulle prøve at lave et større projekt i DaVinvi
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Jeg har brugt Pinnacle Studio i årevis men i januar installerede jeg Davinci Resolve på en ny PC. Siden har jeg ikke set tilbage og ret kort tid efter købte jeg Studio versionen med ovennævnte Speed Editor.

Det hører med til historien at jeg skulle starte på et kursus hvor Davinci Resolve blev brugt men pga. de mange problemer i Pinnacle var det nok endt sådan under alle omstændigheder.

Davinci Resolve er nok ikke det mest intuitive program og har også nogle ret avancerede funktioner (især til Color Grade) så man skal regne med at investere noget tid i at lære det at kende.

Vær også opmærksom på at det kræver en ret kraftig PC for at køre ordentlig. Ikke mindst et grafikkort med meget ram (i hvert fald på PC/Windows). Der er dog mulighed for at generere Proxy files der er nemmere for programmet at arbejde med under redigering, og på den måde har jeg redigeret 4K video på en 8 år gammel MacBook. Og så kan Davinci – modsat Pinnacle (efter min erfaring) udnytte hardwaren – fuldt ud.

Som nævnt får man 2 licenser så jeg har installeret på en Windows PC og en MacBook og det går fint at gemme et projekt på den ene maskine og fortsætte på den anden.
Redigeret af PHH d. 03-10-2021 21:03, 2 år siden
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Godmorgen!
Jeg er ved at klippe en arbejdssituation til og i den forbindelse har jeg brug for at tage grap stills
I stedet for at bruge musen vil det være nemme at bruge min Speed editor, med bare et enkelt tastetryk. Kan jeg det?
Jeg kan i hvert fald ikke se detSmil
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Nåh ja, jeg har jo Ctrl-alt-G
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hvordan er det med Vegas, er det også gået over til abonnement ?

jeg mener at Magix overtog Sony Vegas
Skrevet d. 2 år siden
Man kan finde Vegas under Magix hjemmeside, så det må være rigtigt, at de overtog.
Jeg har ved søgning fundet Vegas både på abb. og også til fast pris.
Fast pris her:
https://www.vegascreativesoftware.com...d8d3322ce8
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hejsa
Er der nogen der har lavet en brugervejledning til SPEED EDITOR?
Evt. kan henvise til en letforståelig toturial?Smil De fleste snakker så hurtigt at jeg ikke kan følge med og samtidig viser for lidt på tastaturet, synes jeg
Med venlig hilsen
Hans
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Kapitel 33 i Davinci 17 Reference Guide omhandler brug af Speed Editor. Manualen kan findes i Help menu i Davinci.
Husk at hvis du ser tutorials på YouTube er det muligt både at sætte afspilningshastigheden op eller ned.
VideoleifVideoleif
Nyt medlem
Skrevet d. 2 år siden
Der efterlyses brugervejledninger.

YouTube kan igen levere lidt af en redning, for vis dette link https://www.youtube.com/results?searc...olve+dansk
finder man enstribe instruktionsvideoer på dansk, der dækker en hel del af de grundlæggende spørgsmål.
(Sorternger virker ikke 100%, men det er brugbart.)

Alternativt kan det være produktivt at være nogle stykker sammen i læreprocessen.
Det gør vi i min videoklub i Gladsaxe med stor tilslutning - men der er stadig langt igen.
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Mange tak for forslag. Så har jeg noget til de mørke aftenerSmil
Jeg føler mig ganske alene på Fyn.
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Jeg har altid været kæmpe fan og beundrer af Vegas. I de fleste tilfælde har det været et skridt foran de store redigerings NLE'er i mine øjne (har både arbejdet med AVID, FinalCut pro, Adobe Premiere og selvfølgelig Vegas under flere forskellige udviklere).

I forbindelse med DaVinci har jeg hele tiden været begrænset af en efterhånden gammel PC, der ikke kan følge med til DaVinci (skærmkort). Men har fået min gamle arbejdscomputer hjem, og kan nu starte DaVinci. :-)

Har lige kigget en lille micro smule på det. Og umiddelbart ligger det meget op af Vegas i redigering, og det koster nogenlunde det samme, men som jeg har forstået det, er alle fremtidige opgraderinger med i prisen. Beundringværdigt er det også, at det findes i en gratis version, der næsten kan alt det samme som studio versionen.

Jeg tror faktisk godt jeg kunne finde på at hoppe på vognen. Jeg skal lige lege lidt mere, men det ser ikke helt umuligt ud.
Redigeret af neumann d. 18-10-2021 10:00, 2 år siden
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Det bliver svært at komme ud fra Vegas. Har stort set kun brugt Vegas i alle årene.
Men altså, Davinci er rigtig spændende på alle leder, og der skal ikke tænkes i lydprogram heller.
Jeg har en ca. 5 år gammel i5 baseret stationær med 16 gigabyte ram og købte på anbefaling af 26mook et 6 gigabyte grafikkort. Samlet pris 5400 ialt. Fungerer perfekt. Min aldersstegne HP Elitebook 8570w kører også gerne med Davinci Resolve 17.3, dog kun med mus og tastatur.
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hvordan unlinker jeg lyd og billede via editoren?Smil
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Og så er der lige 4/3 billeder. Hvordan ændrer jeg dem til 16/9 på timeline. Det er jo nemt i Vegas
Mvh
Hans
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hej Hans !

Man skal lige huske at DaVinci Resolve Speed Editor primært er lavet til Cut page ..... kan dog også bruges meget limit på Edit page mht til selve klipning af din video !

Mvh.
Ole
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Morn Ole
Tak, forstår godt hvad du mener.
Kom rygende hjem med 2 klip jeg havde lovet til aflevering lynhurtigt.
Blev stresset og tænkte mig ikke omTrist
Photoshop og Vegas har nu været inde overSmil
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.