Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Da Vinci Studio Speed Editor

Sidst opdateret den 2 år siden
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Nå jeg hoppede på vognen og fik speed editor og nøglebaseret DaVinci Resolve Studio (DR) i fredags. Og så opdager jeg at der lige samtidig er udkommet en opgradering til 17.4.

Jeg er både imponeret og skuffet.

Imponeret over hvor meget man får for pengene. Der er slet ingen tvivl om at det er et overvældende potent program, og jeg tror ikke at der er nogen vej tilbage.

Men jeg er også skuffet.

Skuffet over hvor ringe min PC er til at håndtere video med så stærkt et program. Jeg er nu nødt til som minimum at opgradere mit grafikkort, for det er slet ikke stærkt nok.

Skuffet fordi når jeg kigger på grafikkort, så er de godt nok blevet dyre, og utilgængelige. Når jeg søger og finder et der ser lovende ud, så lander hele tiden på noget der minder om det gamle sovjetunionen, hvor der bare ikke er noget på hylderne.

Men jeg er meget imponeret over så stort et community der er omkring DR.

Men jeg skal nok få det løst, og når det er løst, så kan man pludselig nogle ting der ikke har været så nemme tidligere i Vegas. Jeg elsker Vegas, men jeg kommer helt sikkert til at vænne mig til DR. Så nu er det bare om at få lavet nogle projekter.
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Ja, Davinci stiller virkelig krav til grafikkortet. Jeg har et Geforce RTX 3080 med 10GB og selv det får ’sved på panden’ ind i mellem.
Prøv at bruge Proxy filer som du kan generere i Davinci. Der er flere gode YouTube videoer omkring det, men vær opmærksom på at før version 17 brugte Davinci kun Optimized Media. Det er mere rodet end Proxy – bl.a. gemmes de internt så man nemt mister overblikket. Og de kan ikke flyttes til fx en anden PC.
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hvis man har playback problemer i DR.... så se den her video
https://youtu.be/0W5FGYVr6UA
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Ja man må så gruelig meget igennem. Nu har jeg bestilt et grafikkort, på et iøvrigt fuldstændig støvsuget marked. Det blev til et Asus nvidia rtx3070 til alt for mange penge.

Og så har jeg set en masse tutorials om DaVinci Resolve. Jeg må godt nok indrømme at de har grebet det meget professionelt an. Virkelig godt gennemtænkt, og meget målrettet det professionelle marked.

Hvor glad jeg end har været for Vegas, kommer jeg ikke til at vende tilbage, det er jeg helt sikker på.

Hvis jeg nogensinde skulle gentage succesen Calle og jeg gennemførte, med kurser for nogle år siden, men med redigering som emne, så ville det helt sikkert blive i DaVinci.

Det fede er at man faktisk kan komme rigtig langt med DaVinci, uden at hive en krone op af lommen. Den gratis version kan, med få undtagelser, alt hvad man umiddelbart har brug for.

Jeg kan stærkt anbefale at man, uanset hvilket redigeringsprogram man ellers bruger, sætter sig ned og ser alle deres tutorial videoer. For de er ikke kun gode til at man kan lære DaVici Resolve at kende, men man kan også lære en del om workflow og standarder for kompression, på film, tv og stream.

Og som det eneste professionelle redigerings/colorgrading/compositings værktøj, er det tilgængeligt til både PC, Linux og Mac. Hvilket i min verden er et kæmpe plus, for vi skal ikke diskutere platform, men faciliteter i programmet.
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
I Vegas kan jeg på skærm 2 følge mit redigerede arbejde. Kan ikke se at jeg kan det samme i Resolve.
Kan jeg ikke det?
Vh
Hans
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Jeg har ikke prøvet det selv, men det er muligt at konfigurere en ekstra skærm på flere måder.
Se her: https://youtu.be/12UNLbR7SOQ
Redigeret af PHH d. 02-12-2021 09:03, 2 år siden
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Tak for svar!
Kan ikke se hvordan mine menu punkter skal gøres aktive, som hans er på filmen.
Må se nærmere på det
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Det kommer an på om det er Davinci Resolve eller Davinci Resolve Studio. Der er nemlig forskel.

I Resolve (den gratis) kan du blæse dit billede op så det fylder hele skærmen ved at trykke på p, eller ctrl-f på tastaturet.

Og da du kan arbejde med 2 skærme, kan du sætte den ene til at være dit arbejdsområde, og den anden dit timeline/program vindue.

I resolve kan du også gøre det ved at sende fuldskærms program/timeline billedet til en ekstern skærm, hvilket vil være vigtigt f.eks. for en grader.

Håber det var det du søgte?
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Tak for svar!
Jeg har 17.4 studio
Jeg er ikke klogere.
Når jeg taster Fx Workspace, går ned på Dual Screen, så får jeg blot to inaktive apps og det kan jeg jo ikke bruge til noget. Iflg toturials er de aktive, såvidt jeg kan se.
Jeg går ud fra, at programmet har sat sig rigtigt op så problemet kan ikke findes her - tror jeg
Af en eller anden grund kan jeg ikke sætte billeder ind
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Jeg har kun en skærm, så jeg kan ikke prøve det selv. Men jeg ser på YouTube at man ikke kan vælge ‘On’ i Workspace fra Cut panelet men skal vælge fx Edit.
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Ok. Jeg har studio hjemme og non-studio på arbejdet. Lige nu er jeg hjemme og kigger på det i studio.

Her har jeg opsætningen som følger:
Workspace->Dual Screen->On
Workspace->Primary display->Generic PnP Monitor1
Workspace->Video Clean Feed->Generic PnP Monitor2

Dette giver mig min redigeringskærm for sig og en hel skærm 1 med mit timeline/program vindue på skærm 2.

Man kan også have hele arbejds-delen delt på 2 skærme og program/timeline billedet på en tredje skærm, men det kræver hardware fra Black-Magic.
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.