Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Kabler

Sidst opdateret den 2 år siden
Skrevet d. 2 år siden
Hej :-)

Vil høre om nogen har kendskab til om man kan købe et HDMI C (mini) til USB A kabel ? kan godt nok ikke lige finde noget på nettet ;-)

Har nemlig opdaget der på mit kamera, er en HDMI Mini udgang så jeg tænkte på at dette nok ville give bedre billeder på PCèn :-)

Preben
Skrevet d. 2 år siden
Hvad er det du vil? Vil du afspille en video direkte fra dit videokamera og til pc?
Eller vil du overføre videoen til pc?
En usb port er som udgangspunkt jo ikke lavet til at blive brugt til at overføre videosignaler direkte.
Normalt når man forbinder et videokamera med usb porten på pc.en, så bruges det til at overføre videoen til pc.en (grabbe videoen enten via en videograbber eller via et særligt program og kabel).
En hdmi port (alm. eller mini) er derimod beregnet til at videosignalet kan afspilles på en monitor/ tv. Det vil så typisk være via et hdmi kabel med hdmi i begge ender (dagens standard) eller til dvi eller vga (hvor der så kræves særskilt kabel for at overføre lyden).
TV har typisk hdmi stik, som både har ind og udgang.
Pc.er (nyere) har typisk også et hdmi stik, men det er ikke alle som har hdmi ind, men kun mulighed for hdmi ud.
Så hvis du vil have et videosignal fra en hdmi direkte ind til afspilning på en pc, skal du nok i stedet kigge efter hvilke videoindgange du har på din pc, så den også kan bruges som monitor.
Evt. skriv hvilket kamera du har, så vi kan se hvilke porte det i øvrigt har.
Skrevet d. 2 år siden
Hej :-)
Mit kamera er et Canon Legria HF S21.

Der sidder så i højre side under en klap, et USB (på det nærmeste firkantet) og dette stik har jeg hele tiden brugt til at overføre mine optagelser til PCèn ;-)

Så var det at jeg opdagede at der også var et HDMI Out mini stik, og tænkte derfor at det måske ville give bedre billede kvalitet !
Skrevet d. 2 år siden
Så er vi tilbage til spørgsmålet om, hvad du vil.
Vil du overføre dine optagelser til pc.en, eller vil du bare se dem - altså afspille på kameraet og se dem på pc.
Hvis du kigger i din betjeningsvejledning fra side 121 og frem, kan du læse om, hvad dine stik på kameraet er beregnet til, og de bekræfter vist det, som jeg skrev i mit første indlæg.
Via usb kan du overføre dine filer fra kameraet og til pc.en - altså en direkte kopiering eller flytning. Der vil ikke være nogen teknisk forringelse af kvaliteten ved denne form for overførsel, da usb porten ikke giver nogen problemer i den forbindelse.
Hdmi porten er beregnet til afspilning i høj kvalitet og med samtidig overførsel af lyden - altså ikke overførsel af filmen. Du har også andre stik/porte på kameraet beregnet til overspilning, og de kan også afspille i høj kvalitet, men der skal flere ledninger til, da film og lyd overføres hver for sig.
I vejledningen står der også (som jeg skrev), at hvis du vil benytte hdmi porten til at afspille direkte, skal du sikre dig, at du forbinder den til en hdmi port som kan modtage signal og ikke kun sende. Alle hdmi porte på et tv kan modtage hdmi signal, men hdmi porte på pc.er har typisk kun out signal og kan ikke modtage, så derfor skal man sikre sig, at den kan det, idet man ellers kan risikere at skade kameraet.
Så du kommer nok til at leve med, at du er nødt til at overføre filmen via usb til din pc for at se den der, da signalet fra usb porten er et helt andet, end det der kommer fra hdmi porten.
Man kan groft sagt nok sige, at via usb overføres filen i "råt" format, mens den via hdmi overføres som et færdigt afspilleformat.
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hej Preben,

Kurt har ret Smil

Det HDMI stik du har på dit kamera er til tilslutning til et TV eller eventuelt en monitor som du kan bruge under optagelse.

Du får ubetinget den bedste video-indlæsning igennem dit USB-stik.

Hvis du bruger SD-kort i dit kamera, kan du anskaffe dig en USB-3 kortlæser, så går det hurtigere at overføre fra SD-Kort til PC (hos mig går det 3 gange hurtigere)

USB udgangen i dit kamera er nemlig "kun" USB-2
Skrevet d. 2 år siden
Kurt
Du skriver at der er andre porte på mit kamera, som kan overføre mine film (MTS-filer) til PCèn ;-) det er jeg så ikke lige med på hvad er for nogle.

Normalt bruger jeg også kameraets interne hukommelse på 65 GB til at optage på, men ved selvfølgelig godt der kan indsættes op til 2 SD-kort hvis man skal lave lange optagelser :-)

Men mit udgangspunkt for mine skriverier, er at jeg jo gerne ville have så gode overførsler som muligt ;-) da jeg jo skal redigere det på PC ! så tænker at det vil være bedst med det bedste udgangspunkt.
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hej Preben,

Det bedste udgangspunkt er at kopiere dine optagelser ud i gennem USB-stikket.

Jeg har selv Canon kameraer af samme konstruktion som dit i gennem 15 årSmil

Kurt tænker formentligt på din RGB udgang, men den har jeg aldrig haft brug for Smil
Den er vist oprindeligt tænkt som udgang til en projektor, men nu er HDMI gået hen og er blevet almindelig standard.

Du kan roligt 'tøffe' videre med din USB overførsel Blink
Skrevet d. 2 år siden
SmilSynes om
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Der findes nogle enheder, f.eks atomos, der kan optage output fra et HDMI stik.

Der findes også deciderede "grabbere" der kan tage signalet fra HDMI og ind i en PC.

Men man skal jo afspille signalet i realtid, så det giver ikke mening til andet end optagelse eller streaming i "live" situationer.

Til almindelig brug med optagelse og redigering, er dit USB stik en god og hurtig løsning.
Skrevet d. 2 år siden
Tak for alle jeres tips m.v. :-)
Fortsætter bare via USB ;-)
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Ordstyrer: Administrator