Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

24 eller 25 fps?

Sidst opdateret den 4 år siden
M
Martin Skov
Nyt medlem
Skrevet d. 4 år siden
Hej alle

Netop oprettet og klar til at stille mit første spørgsmål i dette forum Smil

Jeg skal optage min kusines konfirmation (hvis ikke coronaen ødelægger det). Jeg har et Sony a6300 og et Sony a6000. Optagerne må gerne ende med en film/cinema-look. En af mine overvejelser i den forbindelse, går på om det er bedst at filme 24 fps eller 25 fps?

24 fps skulle være "det rigtige", men jeg kan ikke se forskel.

Hvilken af de to (24 eller 25 fps) foretrækker I?

På forhånd tak for svar Smil
Martin Skov
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
Hej Martin

Der er massere af debat når det kommer til 24 eller 25 frames... men i praksis er der ingen forskel. Jeg skyder altid i 25 fps så er jeg sikker på at det matcher lyd. Hvis man skyder 50 fps kan det give lydproblemer hvis man vil matche det med 24 fps.

Held og lykke med optagelserne Smil
M
Martin Skov
Nyt medlem
Skrevet d. 4 år siden
Hej TS

Tak for svar. Så holder jeg mig til 25 fps.

Hilsen Martin
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 4 år siden
24 fps er bestemt ikke det rgtige. 24 fps er det gamle film format. Man skyder ikke film mere. Video er 25 fps (undtagen i lande der traditionelt kørte med NTSC formatet, som er 30 fps). Men du befinder dig i det gamle PAL område, der traditionelt er 25 fps.

Idag er biograf-"film" skudt på meget avacerede videokameraer, og der foretrækker man også at arbejde med 25 fps, da det letter så mange arbejdsgange. Bla. muligheden for at vise filmen i både biograf og TV uden at skulle "geare" og "pitche" lyden.

Dette er tendensen, men nogle vælger sikkert stadig at køre 24 fps (jeg kender dog ikke nogen), fordi de synes det giver et mere filmisk indtryk. Men det er et meget forenklet udsagn, for der er så mange andre ting der er vigtigere for at give et "filmisk" udtryk. :-)
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Er enig med neumann !

Hvis man f.eks. bor i USA og skulle vælge mellem 24 fps / ntsc 29.97 fps - så vil 29.97 fps give bedre billedkvalitet, fordi der er flere billeder pr. sekund !
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.