Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

AVDK lukkes d. 31. august 2020

Sidst opdateret den 3 år siden
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Canon Legria HFS21
Indlæg af DIXI12 » man 22. jul 2019 16:19

Ovenstående camera er jeg meget glad for og synes det tager rigtige gode videoer, og så er der 64 GB indbygget hukommelse i :-)

Og skulle det knibe med pladsen, er der plads til 2 extra SD-kort.
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Panasonic (Lumix) G80 optagetid video

af hclhansen » søn 31. maj 2020 09:14

Nogen der kender muligheden for at omgå optagetiden på 29 minutter? Jeg ved godt at tiden er et afgiftsspørgsmål, der bestemmer at kameraet er begrænset her til.
Mener at have læst, at der er nogen det er lykkedes at hacke denne mulighed Blink
Top
BrugeravatarMasso
Indlæg: 8
Tilmeldt: man 28. okt 2019 08:58
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt: Kontakt Masso
Re: Panasonic (Lumix) G80 optagetid video
Indlæg af Masso » ons 3. jun 2020 06:05

Jeg kender desværre ikke til noget, men du kan sætte en ekstern optager på, så vil du kunne optage ligeså længe som du har harddisk plads :-)
Mvh
Masso (Mads)

Kamera: Panasonic GH5S + diverse dimser og tilbehør
Klipper på: Macbook Pro + FCPX
Jeg laver primært film for FDF, musik samt små hobby projekter.
Top
BrugeravatarBjarne Madsen
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:49
Kontakt: Kontakt Bjarne Madsen
Re: Panasonic (Lumix) G80 optagetid video
Indlæg af Bjarne Madsen » ons 3. jun 2020 08:14

Fortsætter optagelserne ikke automatisk ? Når hele slutfilmen vises, kan du så se det lille stop. ?

Hilsen Bjarne
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 19
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: Panasonic (Lumix) G80 optagetid video
Indlæg af hclhansen » ons 3. jun 2020 19:38

Jeg har ikke forklaret mig tydeligt nok
Grunden til at optagelserne kun bliver på 29 min og 59 sekuder, skyldes en EU-afgift, der ikke er betalt på fotografiapparater.
Jeg mener at have set et eller andet sted, hvor der var en nørd der har fundet ud af hvordan man omgår denne spærring Blink
Jeg kunne jo bare genstarte kameraet hver gang den halve time var gået, men glemte det hele tiden :cry: .
Jeg havde godt nok 2 videokameraer kørende på en fuglerede med æg og ville jo også gerne bruge mit fotografiapparat fra en 3. vinkel.
Prøver igen til næste år Bredt smil
Tak for forslag
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Panasonic (Lumix) G80 optagetid video
Indlæg af 26mook » tors 4. jun 2020 11:24

Se her Hans !

Panasonic G7 Unlock 4K 30p & 1080p 60p

This also gets rid of the 29.59 min

I starten af video'en nævner han at hans ven måske anvendte en G80

https://www.youtube.com/watch?v=WL37GkkMaRo
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Studio 21 Ultimate

af HSChristiansen » tors 28. maj 2020 17:38

Jeg har haft mit Studio 21 Ultimate afinstalleret og har fået den installeret igen, men nu er det pludselig blevet sådan at det første jeg ser når jeg åbner programmet er en reklame for Pinnacle Studio 23 Ultimate der fylder så godt som hele skærmen, lidt træls for jeg er godt tilfreds med version 21, hvordan slipper jeg for at støde på den reklame hver gang jeg jeg åbner programmet, syntes det er bare lidt frækt at man har købt et program og når der går et stykke tid skal man 'lokkes' til at købe den nye version.
Mvh: HSChristiansen
https://www.youtube.com/user/najaoghenning
Top
verner slettede indlæg, skrevet af verner d. tors 28. maj 2020 19:17, med denne begrundelse: fejl
Vis indlægget.
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 50
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Studio 21 Ultimate
Indlæg af verner » tors 28. maj 2020 19:18

Den tror jeg desværre ikke at du nogensinde slipper af med Smil

For 400 kr kan du købe Studio 23,

Men ak, der kommer nok en version til september Bredt smil
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarHSChristiansen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 11:23
Kontakt: Kontakt HSChristiansen
Re: Studio 21 Ultimate
Indlæg af HSChristiansen » fre 29. maj 2020 05:08

Sikkert en idè at vente til sep. jeg holder nok til at se reklamen så længe
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Hvilket redigeringssoftware?

søn 24. maj 2020 15:31 af Thiemer

Hej med jer Smil
Først tak for medlemsskabet, tænker det bliver hyggeligt.

Jeg har tidligere (for ca. 4 år siden) brugt Pinnacle's software til redigering af mine film.
Nu har jeg fået støvet min stationære pc af, og opgraderet den så den kan følge lidt med, når der skal redigeres igen.

Men hvilken software skal jeg købe?
Har i første omgang tænkt på Pinnacle Studio 23 Ultimate, men kan forstå at det ikke er Pinnacle's eget software mere, så jeg tænker at det ikke gør så meget at kikke efter andet software.
Måske der er lidt "religion" i hvad man er til, men kikker man i dette forum, så er der ikke nær så mange problemer med Adobe.

Lidt om mig Smil
Jeg købte mit første videokamera i ca. 1988 Et vidunder fra Sony som hed Handycam Pro CCD V90
I det første stykke tid, var redigeringen meget simpelt, nemlig ved hjælp af pauseknappen på VHS maskinen. Men omkring 1990 investerede jeg i mit første redigeringsapparat..... Hama Video Cut 10 og Hama Video Script 50

Jeg var glad for mit Sony i mange år, men en dag kom der en brændt lugt fra det, og det kunne ikke reddes. Efterfølgende købte jeg et Canon MVX100i som var et mini DV kamera, men jeg havde det ikke så længe, da vi havde et indbrud...øv øv.

Nu har jeg et Canon HF100, og det er da noget nemmere, da den bare skal fordres med kort Smil det er ikke ret stort, og meget automatisk.
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
man 25. maj 2020 09:40 af Vanja

Du skulle, måske, se efter et program, som minder, i opbygning, om hvad du er vant til. Jeg brugte selv Pinnacle, fra version 8 til 14. Jeg bruger nu Vegas pro, da den var meget lig Pinnacle, synes jeg. Den findes også i en billigere udgave, som skulle være god. Du kan jo evt. prøve nogle forskellige "prøve versioner" af forskellige produkter. VH Vanja
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
man 25. maj 2020 17:43 af hclhansen

Jeg er ikke til Pinnacle, men kender en del til det og jeg synes du skulle prøve den 30 dages gratis prøve. Og prisen til små 800 kroner er absolut rimelig!
Selv om grafikken er noget anderledes, så udnyt de mange toturials der er på Youtube og jeg tror du vil være dækket ind på dine behov. Kik også lidt på de opslag der er lagt ind her på sitet og endelig er Pinnacle jo på dansk, hvis det er væsentligt. Har du overvejet at blive medlem af en videoklub? Her løses mange problemr og så er der jo lige det sociale ikke at forglemme ;-))
Bruger selv Vegas pro
Vh Hans
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
tirs 26. maj 2020 17:14 af Thiemer

Super tak for det.
Der var en masse gode infos i jeres beskeder, som jeg nu vil afprøve.
Da i nu begge bruger Vagas Pro, så det skal jeg også lige have kikket på.
Vedr. videoklub, så lavede jeg tidligere en hurtig søgning i "trekantsområdet" og det var nu mest fotoklubber der kom frem.

Jeg har idag opgraderet min pc, til det yderste som bundkortet kunne bære. Det var nu heller ikke så vildt, da det har nogle år på bagen Smil Derudover fik jeg købt Pinnacle Dazzel, så jeg kan få lagt mine video 8 og DV bånd på harddisken. Det havde jeg ellers gjort tidligere, men noget ældre udstyr som jeg havde lånt, men et harddisk crash satte mig tilbage til 0 Trist

Hilsen
Kenn
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
tirs 26. maj 2020 17:41 af Vanja

Jeg har også gemt mine original bånd. Jeg har lige omredigeret og stabiliseret dem, så de er blevet behagelige at se. Ingen "søgang" mere. Vi havde ingen stabilisatorer dengang. VH Vanja
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
ons 27. maj 2020 14:39 af Thiemer

Ha... nej du har fuldstændig ret, med den meget urolige kamera føring. Der gik nogle år inden, jeg fik mere rolig hånd, og lod være med hele tide at zoom ind og ud flere gang i samme optagelse. Det samme er også når der bliver panoreret frem og tilbage flere gange - det kan jeg se at de unge gør idag Smil
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
ons 27. maj 2020 17:10 af Vanja

De unge kan ikke se at det de optager ikke kan bruges til noget og da slet ikke lodret. Jeg foretrækker da stadig et rigtigt videokamera. Pal og ikke ntsc. VH Vanja
Vælg: Re: Hvilket redigeringssoftware?
tors 28. maj 2020 11:54 af verner

Nu skal vi jo ikke gøre Pinnacle Studio dårligere end det er.

Det er rigtigt at overgangen fra Studio 15 til 16/17 var forfærdelig :roll:

Men der er faktisk kommet mange gode funktioner med i de seneste udgivelser..
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Ingen lyd

af Per Holmstrøm » fre 1. maj 2020 20:16

Efter at have opdateret Pinnacle Studio til version 23.2.0.290 (64 Bit) d. 30.4.20 kunne programmet ikke vise funktionen med forklaring (tekst i ramme) til cursorpilen når den "kom ind over" en bestemt funktionsknap. Det er en egenskab jeg sætter pris på virker. Efter råd fra Corels Chat-service, nulstillede jeg programmet i kontrolpanelet. Herefter virkede cursoren med forklarende tekst igen. Til gengæld er der nu ingen lyd ved afspilning af projekter eller lydkilder. Den eneste lyd der fremkommer er, når der gives en fejlkommando, f.eks. at en dialogboks er åben og en ny kommando gives. Så lyder advarselsignalet. Alle andre lydfunktioner end Pinnacle Studio 23 virker normalt
Jeg har sikret, at Windows 10 tillader separate programmer (Pinnacle Studio 23) at overtage lydfunktionen. Jeg har også søgt på, om der i Pinnacle Studio 23 er "en værktøjskasse"(Indstillinger), hvor der kunne være indstillingsmulighed for lyd. Uden held. Endnu engang har jeg nulstillet programmet. Men stadig ingen lyd!
Er der nogen af jer, der kan hjælpe mig med mit lydproblem?
Top
26mook slettede indlæg, skrevet af 26mook d. søn 10. maj 2020 09:27, med denne begrundelse: Ser ikke ud til at det har interesse
Vis indlægget.
Top
BrugeravatarVanja
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 11:30
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt: Kontakt Vanja
Re: Ingen lyd
Indlæg af Vanja » ons 13. maj 2020 15:06

Måske noget lyddriver. Pinnacle har måske ikke kunne installere lyddriveren til lydkortet. Prøv at se om den er indlæst. Ellers er der nok kun den hårde vej. Afstallér, genstart og installér igen.
Vh Vanja
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Dazzle DVC 170 Rev. 1.2

tirs 14. apr 2020 08:39 af DIXI12

Hej

Jeg har sådan en ovenstående, og vil meget gerne have den skiftet til en NY af et andet fabrikat !

Har nogen her et godt tips til hvad man skal købe ? og den skal helst kunne køre sammen med Windows 10 ;-)

DIXI 12
Vælg: Re: Dazzle DVC 170 Rev. 1.2
fre 17. apr 2020 22:01 af verner

Jeg bruger en Black Magic Intensy Shuttle, den koster omkring 1800 kr,

Men kan så også tage HDMI

https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity
Vælg: Re: Dazzle DVC 170 Rev. 1.2
fre 24. apr 2020 19:50 af PHH

Jeff Naylor - der har skrevt nogle fremragende bøger om Pinnacle Studio - har lidt information på hans hjemmeside:
http://pinnaclestudioinfo.dtvpro.co.uk/ ... nd-drivers
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
søn 19. apr 2020 18:03 af Masso

Heyyy

For efterhånden mange måneder siden faldt jeg over en youtube film om en indiegogo kampange for et anamorphic objektiv - jeg må indrømme jeg altid har syntes det format er rigtig spændende, men har altid syntes objektiverne var pisse dyre - eller også var det mig der ikke søgte rigtigt.

Men jeg så denne kampagne for et objektiv fra Sirui - et 50mm F1.8 i 2.4:1 og jeg slog til og støttede den.. Aftalen i den var så at hvis de fik samlet alle pengene så ville jeg få et objektiv når de var færdig produceret. De nåede deres mål, men blev forsinket pga. corona, det var lige der hvor det hele østen og europa var begyndt at lukke ned = laaang ventetid.

Men her i tirsdags kom det så endelig frem til mig - og jeg må indrømme at det overrasker mig en del. Jeg var ude og lege lidt med det i går aftes efter solnedgang. Jeg har meget hurtigt klippet det samme - der er ingen større historie i det, klippearbejdet er der kun brugt 30 min på og så er der drysset lidt lyd hist og pist. Og så har jeg afsluttet med at smide det neutralt LUT på for at give det lidt farve. Jeg har IKKE været inde og ændre i nogle ting efterfølgende i post. Det hele er optaget med ISO 320 og så skifter den så lidt i F undervejs efterhånden som det blev mere mørkt.

Min hensigt var ikke at lave noget stort mesterværk - jeg ville kun lige se hvordan det rent faktisk kunne klare sig i lavt og til tider meget lavt lys.

Jeg skal virkelig vænne mig til det er 50mm - normalt plejer jeg næsten at køre alt igennem med min 25mm og så et Canon 16-35mm monteret på en Viltrox mount. Det er optaget i (4K) 60p 8bit 150Mbps og så i V-Log.

Link: https://youtu.be/zICffZ6KdZg (husk at vælg den højeste kvalitet, selvom YouTube stadig komprimere det meget.

Har i nogle erfaringer med den type objektiver?
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
søn 19. apr 2020 21:01 af 26mook

Hej Masso !

Vil lige tjekke om du ved at GH5, har indbygget horizontal level måler - tryk på DISP knappen, bag på kameraets højreside, indtil der kommer en gul linje på skærmen - der så skifter til grøn - når kameraet er i vater !

Mvh.
ole
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
søn 19. apr 2020 21:35 af Masso

haha jeg tænkte nok den ville komme. Det er bevist fra min side at skyde på den måde :lol:
Det er faktisk utrolig sjældent jeg skyder noget der er i vater når det er håndholdt :twisted:
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
man 20. apr 2020 05:24 af 26mook

Tænkte bare at nu har du jo skiftet kamera og det kunne være at du ikke var klar over at den havde vater .... men ok !

Her kan du se hvordan man laver en billig Fake anamorphic linse

https://www.youtube.com/watch?v=RPMXXAbl8QA
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
man 20. apr 2020 07:10 af Masso

Heh jo tak, det er jeg skam klar over - jeg har nørdet meget rundt i knapper og manuelle indstillinger det sidste års tid :-)

Tak - jeg har skam set rigtig mange af de film, men jeg syntes nu det er sjovere med et objektiv der gør alt det fra starten, så man ikke skal hen i hjemmelavede løsninger. Har ud selv erfaringer med at skyde i det format?
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
man 20. apr 2020 10:51 af 26mook

Det med de hjemmelavet - er jo en billig måde og teste om man er til anamorphic - så man senere kan købe en rigtig linse ! Det eneste jeg ved mht. anamorphic er, at man selv med en alm. linse og så i anamorphic mode på en GH5 kan optage 6K !
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
man 20. apr 2020 13:22 af Masso

Det tænker jeg også fint man kan finde ud af hvis man optager i alm. 16:9 og så kommer sort bars i top og bund - altså om man er til det eller ej. Det tænker jeg ikke man behøver at lave den slags løsninger for. Man kan jo også starte et projekt i sit redigeringsprogram som er i anamorphic og så skalere sit materiale op, jeg ved godt man så mister lidt i top og bund, men så kan man jo også se om man er til det :-)

Det er rigtigt at GH5 og GH5S har indstillinger til anamorphic, men det er ikke alle objektiver det kan bruges til. Den indstilling er lavet til objektiver med x2 faktor - det objektiv jeg fx har købt her er med x1.33 faktor - For mig gør det ikke noget, for jeg har ikke behov for 6K :-)
Vælg: Re: Sirui 50mm F1.8 - Anamorphic objektiv
man 20. apr 2020 13:54 af 26mook

Jeg ville optage 6K med 4:3 ratio og så arbejde med optagelserne i redigeringen !
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Panasonic GH5, memory card
tors 5. mar 2020 14:47 af 26mook

Det kræver hurtige V90 memory cards - hvis man vil optage 400 Mbps, 4:2:2/10 Bit All-Intra på en Panasonic GH5 !

Angelbird MP-GH5-128SDX2 (AB-MPGH5128SDX2) AVpro 128GB Match Pack for Panasonic GH5/GH5S - 2 Pack.
This dedicated Match Pack™ of two identical SDXC V90 SD cards is specially designed for use with
your Panasonic GH5 & GH5s. Entirely tested and 100% qualified in the camera for smooth operation.
This media is perfectly suited for 400 Mbps, 4:2:2/10 Bit All-Intra recording in backup-mode and beyond.

At betale, hos cvp.com, England - incl. forsendelse: 3.355,42 DKK

Top
BrugeravatarMasso
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. okt 2019 08:58
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt: Kontakt Masso
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af Masso » fre 6. mar 2020 11:27

Ja det koster lidt hvis man skal have så meget plads og så hurtige kort.

Personligt kan jeg så godt "nøjes" med at optage i en af de lavere kvaliteter, det gør også arbejdet på computeren meget lettere.
Mvh
Masso (Mads)

Kamera: Panasonic GH5S + diverse dimser og tilbehør
Klipper på: Macbook Pro + FCPX
Jeg laver primært film for FDF, musik samt små hobby projekter.
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af 26mook » fre 6. mar 2020 11:53

Jep ! Nu er de 400 Mbps all-intra - så det skulle være nemt for computeren at håndtere !

Har udskiftet min Atomos Ninja Flame til en ny Atomos Ninja V, der optager på hurtige ssd drev !
Har udvidet GH5'en med V-Log Firmware - og her er det bedst at optage med 10bit og på ferie
er det ikke nemt at slæbe rundt med en Atomos V optager - så her skal kortene bruges !

Jeg havde en Lumix 12-35mm f2.8 og Lumix 35-100mm f2.8, der er dejlige at have med på ferie
p.g.a. størrelse og vægt - men manglede en hurtig lille let linse til low light/aften optagelse -
her har jeg så købt en Lumix Leica 25mm f1.4 og så en step up ring - så alle 3 kan bruge samme ND filter !
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (93.25 KiFedt Vist 2413 gange
Top
BrugeravatarMasso
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. okt 2019 08:58
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt: Kontakt Masso
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af Masso » fre 6. mar 2020 14:18

Tjaa det kommer nok an på hvilken computer man har :-) jeg arbejder på en macbook pro fra 2015 - der har jeg oplevet den kæmper lidt hvis jeg optager i det format og så fulder filerne selvfølgelig også en del mere.

Jeg har også selv en Ninja V. Ganske fin lille skærm :-)

Men det er jo også et spørgsmål om hvad der fungere bedst for en selv og hvad man har "behov" for. I langt de fleste tilfælde køre jeg med en profil på 4K, 8bit og 100Mbps. Det giver mig et hurtigt redigeringsflow i FCPX og et tilfredsstillende resultat i forhold til det, som det skal bruges til. Men igen, det kommer jo også helt an på hvad man gerne vil og hvad det skal bruges til :-)

Jeg kan jo se at dem jeg udlejer det til køre det i det bedste kvalitet osv. hvilket jo også er noget helt andet når det er til produktionsvirksomheder.
Mvh
Masso (Mads)

Kamera: Panasonic GH5S + diverse dimser og tilbehør
Klipper på: Macbook Pro + FCPX
Jeg laver primært film for FDF, musik samt små hobby projekter.
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af 26mook » fre 20. mar 2020 17:06

@Masso

Har du set, der er kommet firmware update til vores Ninja V ?

https://www.atomos.com/firmware/ninja-v ... EiDjHoAW9Q
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af hclhansen » tors 26. mar 2020 18:49

Det er jo interessant læsning og så stiller det mig muligheden for at stille følgende, måske lidt tamme spørgsmål, men alligevel:
Jeg er blevet beriget med et Lumix G80 i fødselsdagsgave og ud fra brugervejledningen køber jeg så et 64 GB kort, hvortil kravet er
UHS-hastighesklasse 3
Det har jeg så købt til 275 kroner.

Og så nævner I i jeres snak helt andre udgaver og ikke mindst, til helt andre priser!

Hvad får man for disse beløb, eller er det kun nødvendigt hvis man skal optage professionelt? Altså, har det noget med kvalitet - farver -osv at gøre, eller er det totalt ligegyldigt for den rene amatør???
Mvh
Hans
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af 26mook » tors 26. mar 2020 20:28

Hej hclhansen !

"...er det kun nødvendigt hvis man skal optage professionelt" Det korte svar er: Ja

Det kræver lynhurtige kort for at optage 400 Mbps, 4:2:2/10 Bit All-Intra intern på en Panasonic GH5

Hvis man har brug for mange GB - så kan det godt være en god ide at beregne hvad der bedst kan svare sig og man vil nok komme frem til at det måske er billigere f.eks. at bruge extern SSD optager - da SSD er kommet ned i pris i forhold til de hurtige hukommelseskort !

Mvh.
Ole
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af hclhansen » tors 26. mar 2020 21:12

Hej Ole

"...da SSD er kommet ned i pris i forhold til de hurtige hukommelseskort"
Tak, men til prisen hører vel også noget med ekstern strømforsyning osv?
Og kamera krav? Altså hvordan tilsluttes SSD optageren?
Mvh
Hans
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af 26mook » tors 26. mar 2020 21:46

Hej hclhansen

Når jeg skriver SSD optager - mener jeg eksempelvis min Atomos Ninja V - der sætter man et batteri bagpå og så et "4K" hdmi kabel til kameraet !

mvh.
Ole
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af hclhansen » fre 27. mar 2020 06:58

Nu har jeg sat mig ind i "stoffet" og forstår nu bedre hvad du/I mener!
Jeg klarer mig selvfølgelig glimrende frem over med 64GB SanDisk Extreme Pro SDXC Class 10 UHS-I Class 3 170MB/s til 199 kr.

af 26mook » fre 27. mar 2020 10:26

Til min GH4 og GH5 har jeg brugt en SanDisk 256GB Extreme Pro - men hvis jeg indstiller min GH5 til 400 Mbps, 4:2:2/10 Bit All-Intra - så stopper kortet efter x antal sekunder, fordi det ikke er hurtig nok ! For mit vedkommende er det nysgerrighed og for at teste om der er nogen mærkbar forskel ! Til min Atomos Ninja V, har jeg også 2. stk. Angelbird AVpro SSD drev - der har en værdi over 4000,-kr. - så det er ikke gratis at teste !
Top
BrugeravatarMasso
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. okt 2019 08:58
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt: Kontakt Masso
Re: Panasonic GH5, memory card
Indlæg af Masso » søn 19. apr 2020 17:51

@26mook

Jeg fik aldrig svaret på din besked - selvom jeg faktisk læste den dagen efter hehe. Men jeg har skutte fået opdateret min Ninja endnu :-( Det må blive et projekt her i den kommende uge :-)
Mvh
Masso (Mads)

Kamera: Panasonic GH5S + diverse dimser og tilbehør
Klipper på: Macbook Pro + FCPX
Jeg laver primært film for FDF, musik samt små hobby projekter.
Redigeret af verner d. 23-08-2020 11:06, 4 år siden
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor

af Per Holmstrøm » tirs 25. feb 2020 12:15

Jeg har været vant til Pinnacle 14 som har fungeret fortræffeligt igennem mange år under Windows 7 - men kører dårlig på Windows 10.
Har skiftet til Pinnacle 23 Ultimate. Det er der en del problemer med. Et af dem er, at jeg finder det særdeles vanskeligt at "trække" clips fra Biblioteket med på det ønskede spor på tidslinien - typisk AV-spor 2. Clippet placerer sig alle andre steder end der, hvor jeg ønsker det skal være. Ved at bruge funktionen "Send til tidslinien" går det ofte bedre.
Kan jeg gøre noget særligt for at lette "træk-clip" brugen?

I øvrigt: Er det korrekt programfunktion, at man kun kan sende et clip ad gangen til tidslinien? I Pinnacle 14 m.v. kunne man markere de klip man ønskede at føre til tidslinien - for så at sende samtlige makerede clips til tidslinien i en "trækkende" bevægelse.

Venlig hilsen
Per Holmstrøm
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 46
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af verner » tirs 25. feb 2020 17:08

Hej Per,

Du kan sagtens trække flere 'clip' ned på tidslinien på én gang-

Du kan også markere dem og 'sende dem til tidslinien'

Klippene lægger sig på det markerede spor, der hvor tidslinie-markøen står.

Er din PC kraftig nok ? og er driveren til dit grafik-kort opdateret ?
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarPer Holmstrøm
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 24. feb 2020 16:42
Geografisk sted: Herlev
Kontakt: Kontakt Per Holmstrøm
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af Per Holmstrøm » ons 26. feb 2020 16:33

Tak for hurtigt svar.
Nu går det bedre med at "trække" clips ned på tidslinien.

Jeg har d.d. opdateret Ge-Force Game Ready Driver til version 442.19.

Min PC er "Zitech Videoredigerings PC". Fra december 2019.
Jeg oplyste, at jeg skulle have en "MEGET KRAFTIG"computer til videoredigering og oplyste mindstekravene til Studio 23 Ultimative. Jeg fik oplyst, at en PC med bl.a. følgende indhold var RIGELIG kraftig:
- Gigabyte MB Z390 Z390 SLI LGA 1151
- Intel CPU Core 17-9700K 3.6 Ghz, 8kerner LGA 115
- MSI GTX 1060 ARMOR 3G OC 6G3 GDDR
- Samsung PM981 512 GB M.2 PCI Express 3.0 x 4.

Desværre er jeg ikke i stand til at vurdere om nævnte enheder er tilstrækkelige til problemfri drift af Pin 23 Ultimate. Et eller andet - eller mere - er dog galt, idet jeg har programsammenbrud (programmet låser) ca. hver 10 minut, hvilket jeg er ked af. Problemer af den type har jeg stort set ikke haft i de mange år, jeg anvendte Win 7 og Pinnacle 14.

Når programmet "låser" anvender jeg "Jobliste" i Win 10 for at lukke programmet ned. Her observerer jeg, at Pinnacle optager 40-50 % CPU og har et "Strømforbrug", der er "Meget højt".
Under normal drift af programmet (Pinnacle 23 Ultimate) ses tilsvarende værdier som f.eks. "0,3 %" henholdsvis "Meget lavt"

Er det på ovennævnte baggrund muligt at vurdere om min PC "har tilstrækkelig kraft"?
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 46
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af verner » ons 26. feb 2020 19:05

Hej Per,

Din PC har ihvertfald bedre specifikationer end min Bredt smil
Så jeg vil mene at du skulle være godt kørende med din PC

din Pinnacle Studio version skal gerne hedde 23.1.1.242

Jeg ved godt at jeg har sagt det før, men det eneste Pinnacle Studio 14 & 15 har til fælles med Studio 16-23 er navnet.

Det er helt grundlæggende et andet program, hvor man har ændret brugerflade så den minder lidt de tidligere versioner.

I min videoklub er 14-15 personer der redigerer i Pinnacle Studio 23 og vist oplever vi at programmet "crasher" men ikke i samme udstrækning som tidligere og heller som det du nævne.

Jeg plejer at foreslå, at man dele sit projekt op i mindre dele, for at se om programmet så kører lettere.

Er det 4K optagelser, du redigerer ??
VEDHÆFTEDE FILER
Studio Version.png
Studio Version.png (103.17 KiFedt Vist 2812 gange
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarPer Holmstrøm
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 24. feb 2020 16:42
Geografisk sted: Herlev
Kontakt: Kontakt Per Holmstrøm
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af Per Holmstrøm » fre 28. feb 2020 10:32

Hej Verner.

Tak for dine informationer.
Nej - jeg redigerer ikke i 4k, men i optagelser fra Sony Handicam HDR-CX250E, i AVCHD-formatet.

Jeg oprettet også kun delprojekter med en varighed på ca. 10 min., hvorefter jeg så sammenføjer disse til den endelige film. Dette for at mindske PC-belastningen. Jeg har desuden frakoblet "beregninger i baggrunden" samt andre funktioner, der kunne reducere CPU-belastningen.
Jeg har registreret, at antallet af nedbrud stiger markant, hvis jeg "trykker på taster" (afgiver kommandoer) hurtigt efter hinanden. Tilsyneladende vises et grønt spor over det redigerede område i mappetræet så længe der gennemføres beregninger, der har med netop afgivne kommandoer at gøre. Det er helt nødvendigt at vente med nye kommandoer, indtil dette grønne område er forsvundet (beregningerne tilendebragt) før næste kommando. Det tager tid! Tid som jeg absolut havde forventet ikke at skulle bruge med min nye kraftige videoredigeringscomputer til ca. 20.000 kr.
Jeg er jo også lidt forundret over at jeg i "Jobliste" under "processer" ser "Strømforbrug" henholdsvis "Tendens i strømforbrug" som "Meget højt" og markeret med rød farve så snart Pinnacle 23 udfører redigeringsfunktioner. Som om man nærmer sig computerens absolutte ydeevne.

Jeg ville selvfølgelig være meget glad for en oplysning om dine (eller andres) tilsvarende værdier. Hvis det ikke er for meget...

Mvh Per Holmstrøm
Top
BrugeravatarKurt Andersen
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 29. jul 2019 20:53
Kontakt: Kontakt Kurt Andersen
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af Kurt Andersen » fre 28. feb 2020 23:19

Jeg kender ikke Pinnacle, udover at jeg i forum jævnligt ser, at en del åbenbart har problemer med det.
Men din fejl tyder helt klart på, at et eller andet grundlæggende er galt.
Så jeg vil foreslå dig, at afinstallere Pinnacle. Derefter rense registreringsdatabasen med Ccleaner (gratis version).
Genstart computeren og installer Pinnacle igen. Så er der faktisk en chance for, at den kommer til at virke, som den skal.
Grunden til at jeg anbefaler at rense registreringsdatabasen efter afinstallering er, at i den skrives alle de indstillinger, som programmet skal virke med, og når man afinstallerer sker der næsten altid det, at ikke alt det som står i registreringsdatabasen bliver fjernet, og hvis det som giver dig problemer stadig står der, så vil det også stå der efter geninstallering, og derfor stadig forårsage samme problem.
Så husk at rense.
Det kan umuligt være din pc.s specifikationer, som giver dig problemerne.
Top
Brugeravatar26mook
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 12:11
Kontakt: Kontakt 26mook
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af 26mook » lør 29. feb 2020 09:50

Hej Per !

Jeg kan godt forstå du er skuffet !

Håber at de, der læser med her, vil se mit indlæg som "tanker til eftertanke" hvis man står og vil købe ny computer til videoredigering !

"Min PC er "Zitech Videoredigerings PC". Fra december 2019.
Jeg oplyste, at jeg skulle have en "MEGET KRAFTIG"computer
til videoredigering og oplyste mindstekravene til Studio 23 Ultimative."

".... min nye kraftige videoredigeringscomputer til ca. 20.000 kr."

Nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger Zitech har for at vejlede og bygge en videoredigerings PC ! Oplyste du om, at dit kamera var et: Sony Handycam HDR-CX250E, der optager i det hårdt komprimeret AVCHD-formatet og derfor burde det kraftigste i computeren være cpu'en - der afkoder AVCHD-formatet !

Intel Core i7-9700K Processor pris 2969,-kr.

"Is the Intel Core i7 9700K good for video editing?

The Core i7 9700K is decent for video editing, but in most situations, it will only be about 5% faster than the previous
generation Core i7 8700K. Because of this, the Core i7 9700K is great if you are already in the market for a new system
but there is likely little reason to upgrade from a Core i7 8700K for video editing."

PCI Express Configurations ‡ Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4

Max # of PCI Express Lanes 16

Hvis jeg havde betalt 20.000,-kr. for en Videoredigerings PC - ville jeg have en forventning om, at jeg kunne udbygge systemet med eks. et ekstra videokort og skærm, der kunne vise "ægte 10bit" farver i forbindelse med color grading ! i7-9700K, kan kun håndtere x16 og de er allerede brugt af grafikkortet ! Hvis man sætter et ekstra videokort i - så vil grafikkortet gå ned fra x16 til x8 ! Det ser ud til at Gigabyte Motherboard Z390 chipset offers 24 PCIe Lanes - hvis det ikke var tilfældet - så ville et Samsung PM981 512 GB M.2 PCI Express 3.0 x 4 drev - være nok til at grafikkortet ville køre med x8 !

Hælder man vand i benzintanken på en Ferrari ?

Et Sony Handycam HDR-CX250E, koster hos Dusinhome pris 2295,-kr. I Gul og Gratis kan man finde et brugt til omkring 1650,-kr.

Pinnacle 23 Ultimate koster ca. 895,-kr.

Kan det så være rigtigt, at man skal have en computer, til 20.000,-kr., for at redigere sine optagelser ? Mit svar er nej

En alm. computer til 4000/5000,-kr. ville være nok - hvis bare man ville indse, at det ikke altid er smart at ville redigere i et afleverings codec !
Top
BrugeravatarPer Holmstrøm
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 24. feb 2020 16:42
Geografisk sted: Herlev
Kontakt: Kontakt Per Holmstrøm
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af Per Holmstrøm » lør 29. feb 2020 12:50

Tak for de venlige og kompetente svar og gode råd, som jeg vi gå videre med.
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af hclhansen » lør 29. feb 2020 18:34

Nu er jeg nysgerrig!
Jeg er i forhold til jeres specs slet ikke oppe på jeres niveau, med hensyn til jeres pcére!
Jeg har, efter at have måttet smide min pc med en en ældre udgave i7 3770 ud, da strømforsyningen satte lit "fut" i den, måtte tage hensyn til økonomien. Dette har givet mig en i5-6600, med 16 gb ram og et 6 gb grafikkort (4500 kr. ialt) og jeg ser slet ikke jeres problemer!
Jeg bruger Pinn. 23, Sony Vegas 15 pro, samt Davinci Resolve og endelig Magix Movie Edit Pro Premium, for eksperimentets skyld.
Og det kører bare!
Med venlig hilsen.
Hans
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 46
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Clips vil ikke "lande" på det ønskede spor
Indlæg af verner » søn 1. mar 2020 14:09

Det er rigtig at AVCHD er "hård kost"
daj jeg fik mit første AVCHD camera i 2008 måtte jeg konvertere optagleserne til mp4 for at få en "gnidningløs" redigering.

omkring 2012 købte jeg den i7 2600K computer, som jeg stadig bruger".

Jeg tager AVCHD filerne ind, redigerer dem og eksportere som MP4 filer.

Der er måske lidt kvalitetstab, men det er ikke noget jeg har tænkt over.

Det undrer mig at en ny maskine har problemer med redigering, når min "gamle" ikke har

2jur » man 30. mar 2020 20:43

26mook skrev: ↑lør 29. feb 2020 09:50


En alm. computer til 4000/5000,-kr. ville være nok - hvis bare man ville indse, at det ikke altid er smart at ville redigere i et afleverings codec !
Hej 26mook

Det lyder interessant, hvad kan man redigere i istedet for aflevering codec?

Intermediate codecs !

Prøv at læs følgende - husk alle 3 sider

https://www.redsharknews.com/post/item/ ... and-prores
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
UDLÅNES HI8 maskine

af Vanja » ons 18. mar 2020 15:07

HI8 video maskine kan lånes til overspilning. Bredt smil
VH Vanja
Senest rettet af Vanja tirs 21. apr 2020 10:56, rettet i alt 1 gang.
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: UDLÅNES
Indlæg af verner » ons 18. mar 2020 17:02

Det vil jeg skrive mig bag øret Bredt smil

Hvordan er det nu det er ?

Er Hi8 kun for SONY ?

og var der også noget der digital HI8 ?

Det hed DV-Bånd, da jeg begyndte Blink
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarVanja
Indlæg: 23
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 11:30
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt: Kontakt Vanja
Re: UDLÅNES
Indlæg af Vanja » ons 18. mar 2020 18:05

Ja. Sony lavede hi8, som modsvarer super VHS.
Digital 8 bruger bare hi8 bånd.
Jeg gik også over til DV bånd (panasonic)
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Sony AX53

af verner » tirs 14. jan 2020 15:34

Jeg var en tur inde i ”Kamerahuset” på Frederikssundvej og købe et kamera med en ven.

Jeg så, at de har Sony AX53 videokamera til salg for 5395 kr.

Frem til d. 31. januar kan man få 750 kr tilbage i en såkaldt ”cash-back” beløbet bliver sat ind på ens bank konto efter en måned.

Det vil sige at kameraet kommer til at koste 4.675 kr, hvilket er billigt.

Ekspedienten sagde at de sælger pallevis af disse kameraer fortiden og at der ikke er annonceret nogle tilsvarende kameraer i samme prisleje.

https://www.kamerahuset.dk/sony-fdr-ax5 ... k-cashback
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » ons 22. jan 2020 18:10

Nu er jeg blevet ejer af et Sony AX-53, der er en fiks lille sag.

Jeg vil nok stadig bruge mit Canon XA-10 med XLR-microfon og LANC control.

Men Sony AX-53 virker til at have det fornødne til en lille ferietur.

Der stik for ekstern mikrofon (Mini Jack 3,5) og hovedtelefon stik.

Her en en "blitz-sko" for micro-porten, 4K og en meget avanceret afbalancering.
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » fre 24. jan 2020 10:07

Foran ved objektivet er der en "manual-knap"
når man holder den inde et øjeblik kommer der en menu frem,
hvor man vælge hvad objektiv ringen skal styre:

zoom, focus, exponring, iris, shutter speed, ae shift og hvid balance.

Funktion ligger på grænsen imellem smart og genialt Blink
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » fre 24. jan 2020 12:20

Jeg skal købe et ekstra batteri og evt en oplader.

Batteriet der følger med hedder NP-FV70A og er på 1900mAh

Jeg vil gerne købe noget på omkring 3300 mAh men så hedder de FV100

Normalt er det kun længden, der er forskellig - men jeg bliver alligevel i tvivl

Jeg læser f.eks på en hjemmeside:

6,8 Volt Lithium-ion / 3300 mAh / 22,4 Wh (Garanteret Kapacitet)


DETTE BATTERI HAR DEN NYESTE INFO-LITHIUM "V" CHIP
Dette batteri kan benyttes til alle kameraer og opladere som benytter:
NP-FV30 / NP-FV40 / NP-FV50 / NP-FV60 / NP-FV70 / NP-FV90 / NP-FV100 (er desuden bagudkompatibelt med NP-FP og NP-FH batterier).
Da dette batteri har en større kapacitet end NP-FV50 / NP-FV70, er tykkelsen på batteriet tilsvarende også større, hvorfor batteriet ikke vil kunne passe i et kamera, hvor batteriet sidder inden i kameraet.

Tror I ikke de mener længden i stedet for tykkelsen ?
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarBredoMobil
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 7. jul 2019 22:36
Kontakt: Kontakt BredoMobil
Re: Sony AX53
Indlæg af BredoMobil » fre 24. jan 2020 13:02

Hej
Har siden april - 16, brugt Sony fdr Ax33 forløberen for ax53 som kom et år senere.
Forskellen blev noget med en oval sensor på mindre størrelse som processoren nemmere kunne klare samt en større optisk zoom.
Batteri og lader det samme, men netop laderen synes lidt problematisk - tyder noget på. Utroligt så mange steder man kunne købe ekstra ladere, konstaterede jeg da min lader gik ned' efter 2 år. Derfor valgte jeg istedet at oplade via den langsomme USB som virker OK blot ikke samtidig med optagelse.
Optager flere timer dagligt når jeg er på tur, og oplader undervejs.
Sony's indbyggede mekaniske og tunge gimbal sammen med optisk stabilisering virker godt, dog ikke så godt som min Huawei Mate 20, 4K på én håndbetjent udvendig gimbal DJI OSMO 2.
Ps bruger begge cameraer i samme film. Sony som fast camera under kørsel og Mate 20 i marken'.
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » fre 7. feb 2020 09:15

AX53 indbyggede "stabliserings-system virker fint, men giver nogle gange skygger i kanten, når de filmes i vid-vinkel og det gør man jo gerne "tæt-på"

prøv at se billedet.

Jeg skal lige vænne mig til at kameraet "rasler" når man går med det og AX53 er også "tungt" i næsen på grund af ophænget.
VEDHÆFTEDE FILER
AX53 Vignet.jpg
AX53 Vignet.jpg (230.39 KiFedt Vist 3692 gange
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarBredoMobil
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 7. jul 2019 22:36
Kontakt: Kontakt BredoMobil
Re: Sony AX53
Indlæg af BredoMobil » fre 7. feb 2020 10:03

Hej Verner.
Har aldrig bemærket at mit tilsvarende kamera får noget med uden for objektivet,
eller at det rasler og slet ikke når det er tændt, da der så er elektronisk stabilisering på den indbyggede gimbal.
Meget tyder på at der er noget galt med ophænget på optikken og sensoren, i dit kamera.
Måden du bla. kan kontrollere den ikke elektroniske styrede gimbal på, er ved at
start kameraet
vend objektivet op mod dig selv
og afmonter batteriet UDEN først at slukke for kameraet.
Så skal den mekaniske gimbal alene sørge for en mindre stabilisering.
Du vil straks kunne se mekanikken i funktion, og er ophænget i udu' vil der nok komme lidt rykkende bevægelser.
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » lør 15. feb 2020 14:19

Jeg har haft AX53 med på vinterferie i London og har ikke haft problemer med skygger.

Jeg lavede det forsøg som Bredo foreslog og kameraet ser ud til at fungere.

Jeg synes at AX53 har problemer med autofokusering (Den virker langsomt)

Jeg savner en mulighed for hurtigt omskifte fra manuel til autofokus.

Heldigvis ser det ud til at AX53 omstiller sig til manuel fokus, når jeg drejer på objektiv-ringen Blink

Jeg er ved at redigere mine optagelser og det kører rimelig i Pinnacle Studio 23 med mine 4K optagelser.
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
BrugeravatarBredoMobil
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 7. jul 2019 22:36
Kontakt: Kontakt BredoMobil
Re: Sony AX53
Indlæg af BredoMobil » lør 15. feb 2020 14:29

Jammen, Verner du skriver at det rasler, og det gør mit kamera ikke.
Det kan virke lettere dinglende når det er slukket, som en gimbal gør det, når den ikke er tændt.
Men ligefrem rasler eller viser en mørk skygge i kanten under optagelse uden for optikken eller måske nærmere i kamerahuset, - har jeg aldrig været ude for.
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 42
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: Sony AX53
Indlæg af verner » lør 15. feb 2020 14:40

Jeg tror at bare at jeg skal vænne mig til at gimbalen "dingler" som du beskriver det.

Jeg har ikke set de mørke skygger siden den første dag og jeg har omkring 4 timers optagelse med hjem fra London.

Man skal lige være på forkant med batterierne, der er til ca. 2 timer på standard batteriet.

Jeg har købt en oplader, der kan tilsluttes en "power-bank" så jeg kan lade op, mens jeg er på farten Bredt smil

Jeg kan dog ikke optage på USB-tilslutningen, men man kan også oplade igennem kameraets USB-port
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
voice over

af karinw » lør 14. dec 2019 16:18

er der nogen der kan prøve at forklare mig hvordan man laver voice over på sine film på computeren
jeg bruger Vegas movie studio platinum 14.0

evt hvis der er en i horsens der kan hjælpe da jeg bor der
HIlsen Karin
Top
Brugeravatarverner
Administrator
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 30. apr 2018 14:47
Geografisk sted: Husum
Kontakt: Kontakt verner
Re: voice over
Indlæg af verner » lør 14. dec 2019 17:48

Hej Karin,

Jeg ved ikke hvor god du er til engelsk,

Men der en guide på YouTube, som du kan se her

https://youtu.be/NU4IYnvdTp4
Bedste Hilsner Bredt smil

VERNER

Min Videoklub
Top
Brugeravatarkarinw
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 14. okt 2019 07:42
Geografisk sted: Horsens
Kontakt: Kontakt karinw
Re: voice over
Indlæg af karinw » søn 15. dec 2019 13:26

Mnage tak verner er ikke så stiv i at rediger det er første gang jeg vil prøve det
Hilsen Karin
Top
Brugeravatarhclhansen
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 4. jul 2019 10:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt: Kontakt hclhansen
Re: voice over
Indlæg af hclhansen » søn 15. dec 2019 15:59

Jeg tager nu den helt simple, som virker hos mig:
Du indsætter et audiospor
Du har dit hovedsæt med mikrofon, eller din mikrofon tilsluttet et usbstik
Tast derefter på den viste mikrofon og begynd at afspille. Prøv at speake og se om der ikke optages
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Pinnacle 23 capture Lite

af hclhansen » tors 20. feb 2020 16:04

Når vi bruger Capture Lite er optagelsen fin, men resultatet hakker ved afspilning.
Det drejer sig om 3 computere der viser samme resultat,
Der optages ved 1920x1080 og skærmene er også sat til 1920x1080
Hvad har vi evt. overset?
Er her nogen med et rigtigt godt bud til de forvirrede :?:
Mvh
Hans

af 26mook » søn 23. feb 2020 08:29

Hej hclhansen !

Har du en optagelse - du kan sende med WeTransfer ? Er interesseret i at se specs. af jeres optagelser !

af 26mook » tirs 25. feb 2020 10:42

Hej hclhansen !

Jeg har hentet optagelsen og det ser ud til at Jeres problem måske hænger sammen med at der er optaget med variable frame rate - se billed !

af hclhansen » tors 27. feb 2020 07:54

Hej Ole
Mange tak for tilsendte!
Vi kan kun se, at vi har sat framerate til 25 frames og ellers ikke andet. Ser ikke nogen muligheder for ellers at styre download mode. Er der noget jeg ikke ser? Jeg kender ikke Pinnacle som sådan
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Køb af ny PC - Hvad med denne?

af Mette » søn 28. jul 2019 15:23

Hej.
Min gamle PC vil ikke mere, og jeg skal have en ny, der kan køre Studio Pinnacle 21/22.

Hvad siger I til denne her - altså er denne god nok: acer NH.Q3EED.012 - En gaming PC?

Specifikationerne er, jf. link:

https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... ontent=all

Har ikke selv meget teknisk forstand på PC'ere.

På forhånd tak. Mettr

af verner » søn 28. jul 2019 18:33

Hej Mette,

Det virker som en stærk bærbar Blink

En af mine venner har en tidligere version fra Acer, som han er godt tilfreds med.

Fint med både SSD og HDD og grafikkortet er ihvertfald bedre end mit Bredt smil

Jeg at det er tilstrækkeligt med 8GB RAM, hvis du er rigtigt heldig er der en tom plads til yderligere 8GB.

Hos ZOOM har vi købt en tilsvarende Lenovo for 10.000kr, så for mig virke det til at være et godt tilbud,
som jeg selv kunne finde på at købe, hvis jeg skulle skifte til nyt.

af BredoMobil » man 29. jul 2019 10:37

Hej
Har en tilsvarende Acer med i7 quadrocore, og alt det andet.
Der hvor jeg mærker at der kunne ønskes mere kraft efter 3 år,
er når jeg redigerer 4K film på mere 2 minutter
sammensat af flere råfilm typer og 8K billeder.
På min ønskeseddel står der 9i med 4K grafikkort.
Findes i flere fabrikater men priserne er endnu oppe på >20.000

af Vanja » tors 1. aug 2019 14:01

Jeg er gået over til en Asus "workstation" med nvidia quatro grafikkort (P600). Det får jeg mere ud af, end en "gamer" pc. Den kan så også hurtigt blive ret dyr. Et quatro kort bruger så til gengæld næsten ingen strøm og plads, i forhold til mit gamle gtx 960 ti. Prøv at "tjekke" det ud. VH Vanja

af Mette » fre 2. aug 2019 10:58

Så er den nye acer NH.Q3EED.012 købt. Tak for hjælpSmil. Mette

af Vanja » lør 3. aug 2019 16:30

Tillykke. Håber den kan opfylde dit behov. VH Vanja
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Sound Forge

af hclhansen » man 8. jul 2019 03:33

Godmorgen Neumann!
Hvordan er det lige at jeg åbner en lydfil fra Vegas i Sound Forge?
Det er år siden du fortalte mig det i DAVK og nu har jeg lagt Vegas på en ny PC, uden at sikre mig oplysningerne fra den gamle Chokops:
Mvh
Hans

af 26mook » man 8. jul 2019 09:35

Hej hans !

Se her https://www.lynda.com/DVD-Architect-Stu ... 662-4.html

af hclhansen » man 8. jul 2019 15:02

Hej 26mook
Tak skal du have!
Jeg troede, at du drønede rundt nede i den afrikanske ørken med din drone, langt uden for enhver internetmulighedBredt smil

af 26mook » man 8. jul 2019 21:27

hclhansen skrev: ↑man 8. jul 2019 15:02
Hej 26mook
Tak skal du have!
Jeg troede, at du drønede rundt nede i den afrikanske ørken med din drone, langt uden for enhver internetmulighedBredt smil

Hej Hans !

Skal først afsted d. 27. juli - Der er kommet strenge droneregler i Botswana så dronen bliver hjemme !

Fik solgt min Aputure trådløse linse remote og min Atomos Ninja Flame 4K optager - for så at købe en ny Atomos Ninja V
der kan optage 4K 50p 10bit 422 prores / dnxhr !

I Sydafrika får jeg også mulighed for at teste mit nye kamera !

Indlæg af hclhansen » tirs 9. jul 2019 06:53

Jeg sidder med en optagelse fra en barnedåb.
Præstens stemme er noget kvalt pga. ekkoet/rumklangen i kirken. Jeg har prøvet om jeg kan fremhæve hendes stemme, i forhold hertil, men alle mine eksperimenter løber ud i sandet. jeg har ligeledes prøvet i Audacity, men må nok konstatere at det enten ikke kan lade sig gøre, eller også er det uden evnerne Blink
Frekvensmæssigt er der jo nogen forskel, så er der en mulighed jeg kan eksperimentere med, som jeg ikke kan se?

af Vanja » fre 2. aug 2019 16:23

Hej. Jeg har izotope 7, som kan de mærkværdiste ting, som f.eks. kan fjerne rumklang. Jeg har ikke lige prøvet den "feature", men jeg vil da gerne prøve den på din lydfil. Det er da et forsøg værd, skulle jeg mene. Jeg bruger, for resten, også selv sound forge (12). VH Vanja

af hclhansen » lør 3. aug 2019 07:10

Hej Vanja
Tak for dit svar.
Pga utålmodighed fra de ventende modtagere, sendte jeg filmen i aftes uden at tænke mere på lyd Smil
Skulle måske også lade være med at tænke for meget på at forfine noget de selv har oplevet i kirken.

af Vanja » lør 3. aug 2019 16:37

Det er nok også kun os, der lægger mærke til sådan noget, men vi kan ikke lade være.

Jeg må finde en anden optagelse, med samme fejl, så jeg kan få prøvet den del af programmet.
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Ny PC - Hvordan geninstallation af Pinnacle Studio 21?

af Mette » fre 2. aug 2019 11:17

Hej.
Min gamle PC er afgået ved døden, og jeg har købt en ny acer NH.Q3EED.012. På den gamle PC var Pinnacle Studio 21 Ultimate installeret.
Men hvordan får jeg nu Pinnacle Studio 21 Ultimate installeret på min nye PC?

Jeg kan ikke foretage en download fra min konto hos Corel, hvor programmet er købt.

Jeg har lavet en sikkerhedskopi af de PS21-filer, der lå på min gamle PC. Men hvordan genistallerer jeg fra de sikkerhedskopierede filer?

Vi kan muligvis få fat i PS-21-filerne på min gamle PC via DOS.

Måske er der en anden måde jeg ikke har tænkt på.

af Vanja » fre 2. aug 2019 16:14

(Jeg kan ikke foretage en download fra min konto hos Corel, hvor programmet er købt)

Af hvilken grund ?
Programmet burde da ligge til evt. geninstallering.
Har du prøvet at kontakte dem ?

Indlæg af Mette » lør 3. aug 2019 16:12

Jeg kunne jo hellere ikke foretage en download fra min konto hos Corel.

Så skrev jeg til deres help-/servicedesk og efter en del skriveri frem og tilbage fil jeg den gave som jeg havde købt.

Jeg læste en bid af licensbetingelserne, og der stod, at man kun må downloade til en PC, og hvis den går i stykker som min, kan man få et nyt link.

Noget besværligt, men nu har jeg da programmet.

Tak for dit svar Vanja. Mette

af Vanja » lør 3. aug 2019 16:21

Du fik programmet, det er hovedsagen. Smil VH Vanja
P. S. Fik du hele programmet, eller bare en "link"

En link. Mette

af Vanja » søn 4. aug 2019 13:12

Husk at gemme den link. Det var bedre hvis man kunne hente programmet og gemme det. VH Vanja
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Pinnacle studio 21 ultimate (HEVC - H.265)

af HSChristiansen » søn 19. jan 2020 08:20

Hej. Burde Pinnacle studio 21 ultimate ikke kunne håndtere (HEVC - H.265) ? Ikke fordi jeg kommer til at bruge det, ikke lige i den nærmeste fremtid men min nye computer kan nemt klare at afspille filerne. jeg har for sjov lavet en lille optagelse på min GoPro 8 i formatet HEVC - H.265 for at finde ud af om jeg kunne afspille det og det går uden problemer, men når jeg ligger optagelsen ind på Pinnacle studio 21 ultimate er der sort skærm og man kan kun høre lyden, mangler jeg en eller anden tilføjelse i programmet eller hvad kan årsagen være

af HSChristiansen » søn 19. jan 2020 12:17

Fandt selv ud af det, jeg skulle bruge et lille tilføjelses program
HEVC-videoudvidelser som kostede 8 kr. hos Microsoft, så nu kan jeg redigere HEVC - H.265 i Pinnacle studio 21 ultimate, ved så ikke hvor meget jeg vil bruge det men rart at vide man kan gøre det.

af 26mook » søn 19. jan 2020 18:13

Hej !

Du kan vel bruge HEVC - H.265 - hvis du uploader til youtube ! Bedre kvalitet i mindre filer !

af verner » søn 19. jan 2020 22:52

Hej

Tillykke med din nye computer Bredt smil

Hvilke andre kameraer end go-pro bruger dette format HEVC - H 265 ??

af 26mook » tirs 25. feb 2020 07:31

Hevc h.265 ! Bl.a. min Panasonic GH5 optager Hevc h.265 4K 10 bit 422 !
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Adobe Premiere Elements

af BredoMobil » lør 20. jul 2019 09:53

Hej
Nogen som ved hvordan man laver et omvendt zoom,
altså får film strimlen eller billedet til at krybe ind i midten og lade den ny scene komme ind i fuld størrelse uden om?
Har måttet lave færdige brudstykker, for dernæst at indsætte dem omvendt eller reverse i øvrige film. Lidt træls.

I det hele taget er jeg godt tilfreds med Elemets til mit behov,
men lidt irriteret over små dumme fejl og mangler
som får mig til at tænke om det er med vilje
for at man skal købe næste års udgave i håbet om det så bliver rettet.
Har på 4 år haft 3 nye udgaver af Elemets

af Kurt Andersen » ons 31. jul 2019 20:57

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du søger, men måske kan du lave noget ved at indsætte en transition mellem de 2 klip, hvor du vil lave en overgang. Prøv evt. at se på dem, som hedder Center Merge, Tumble away og Zoom trails.
Sæt den pgl. transition ind lige over klippet, og så skal det nok centreres. Sæt tiden op til det ønskede, og her kunne jeg forestille mig noget i retning af 4-5 sekunder.

Indlæg af BredoMobil » tors 1. aug 2019 04:52

Hej Kurt
Det er transitions som jeg nok burde have skrevet,og bruger en stor del af dem i mit udvalg.
Center zoom som nok blot hedder Zoom i min APE 2018 bruger jeg meget ofte.
Det som jeg ønsker er at den kan bruges omvendt eller reverse under hastighed, så billedet forsvinder ind i center og det ny udfylder resten.
.......
Har netop som en pendant uden transition lavet en film, hvor jeg på afstand ser et skilt fra et bestemt punkt, zoomer jeg hen mod skiltet i Pan & Zoom ud fra et Freeze Frame.
Fra skiltet som jeg har taget enkeltbillede af, laver jeg dernæst ud fra tilsvarende første Freeze Frame og Pan & Zoom, et zoom tilbage til det bestemte punkt, hvorfra min vandring fortsætter.
En noget besværlig metode men slipper dog for at lave et filmklip med traditionel zoom transition,
som skal eksporteres og genindlæses samt laves reverse.
Som snigpremiere' er filmen her og se mit håndlavet zoom 1min20 sekunder inde https://youtu.be/Wv8mTh4cZIE
...
Det hele var lettere hvis zoom transition kunne køre baglæns, såvel som Swing In og lign. transition kan gøres fra fire retninger.

af calle » tors 24. okt 2019 05:26

Jeg så lige dette ældre indlæg, jeg ved ikke om du har fået knækket koden eller prøv at kigge på denne:
https://www.youtube.com/watch?v=y7d9EP6dbEo
Hvis det er det du er på udkig efter kan jeg godt afsløre hvordan man gør og det er ganske simpelt.

af calle » tors 24. okt 2019 12:49

Der her er lavet Premiere Pro, men det er nøjagtig det samme i Elements.

Bor du på Sjælland? Så var det nemlig nemmere jeg kom forbi dig og viste dig det!

Indlæg af BredoMobil » tors 24. okt 2019 12:59

Tak for oplysningerne, men så stort er problemet ikke.
Blot en af små irriterende "fejl" i Elements, hvor forskellige overgange eller transitions ikke virker på højre/venstre, op/ned eller reverse.
Har set andre rejste problemer med Premiere, hvor Adobe synes at vende det døve øre til'.
Lever med det, men var da lettere hvis man kendte til hvorfor det ikke virker eller hvordan det kan omgåes.

Indlæg af calle » tors 24. okt 2019 13:19

Godt - du tager to billeder eller klip som du vil bruge. Det der skal gøres mindre sætter du over det andet på tidslinjen.
Så går du i Effect Control med det øverste klip markeret. Så går du i Scale og laver en key frame, hvor du vil have det til at starte med at blive formindsket. Og sætte det til 100% Så går du til det punkt, hvor det skal forsvinde og så sætter du det til 0%. Det er såmænd det hele, men vær forberedt på at man lige skal lege med key frames, det kan drille. God fornøjelse.

Indlæg af BredoMobil » tors 24. okt 2019 20:17

Har ledt en del efter Effect control.
Min Premiere Elements er 2018
Under Clip ved højreklik, finder jeg noget som hedder Effect mask.
Vælger jeg det har jeg muligheden for Apply, og får så et lyst felt og så ikke mere.

af calle » tors 24. okt 2019 21:20

OK kigger på det og vender tilbage engang i morgen.

Indlæg af calle » fre 25. okt 2019 07:04

Her er en tutorial der fint beskriver det omtalte. https://www.youtube.com/watch?v=Fw03GNWcrYk

af BredoMobil » fre 25. okt 2019 08:01

Er først startet for ca 4 år siden med Elements 13 - 14 - og nu 2018 for 4K, og den viste udgave er Elements 12.
Det gør at Image control er udgået, og Advanced adjustments er kommet til.
Som vi undertiden har snakket om bruger man ofte kun halvdelen af mulighederne i et program, og her står jeg overfor et nyt område, som synes at indeholde mange muligheder.
Har pt. overskud af tid, men der går nok et stykke tid før jeg får sat mig ind i om mit behov for omvendt zoom mm, kan blive dækket her.
Man lærer så længe man lever, så lad os se.
God weekend og tak ind til videre.

Indlæg af BredoMobil » fre 25. okt 2019 12:42

Inden nogen kommer og fortæller mig at jeg skal se ordentlig efter når jeg opretter en transition
gør jeg det nu selv Chokops:
Har aldrig scrollet mulighederne i transitions More så nøje, men opdagede så i endnu et forsøg, at det her er muligt at lave en reverse zoom,
foruden i cube spin mm.
i modsætning til at en reverse kun findes under hastighed (Ctrl R) - troede jeg.
:lol:
Nu er jeg så begyndt på Advanced adjustments og måske jeg her finder noget mere jeg kan bruge.
Hvis man aldrig prøver noget sker der ingenting'
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Gimbal/stabiliser

af Vanja » ons 9. okt 2019 09:38

Nogen der kender zhiyun crane m2 ????
Den ser ud til lige at passe til mig. VH Vanja

af Vanja » fre 18. okt 2019 16:56

Købt. Den passer mig fint. Den er helt lydløs. Er bedre end jeg havde forestillet mig. Købt i cdon for 1965.

af BredoMobil » lør 19. okt 2019 23:10

Min erfaring med denne type gimbals, efter mere end 300 optagelser siden årets begyndelse.
Håndtaget burde ikke være vinkelret ifht kameraets placering. Det kræver nemlig at kameraet holdes unaturligt højt for at kunne stabilisere ved drejning. Holder man gimbal mere naturligt lidt skråt ned og fremefter vil stabiliseringen ikke virke ordentlig når man drejer håndtaget til siden.

Min Osmo 2 kunne ønskes at være hurtigere ved opstart og Bluetooth mere stabil.
Betjening af overgang fra enkelt billede til video fra håndtaget, men det er vist et luksus ønske.

Alt i alt er gimbaltypen en stor fremgang ifht traditionel håndholdt kamera.
Intet problem at gå ligefrem med kameraet i den ene hånd og hundesnoren i den anden, og kameraet finder sammen med gimbal selv ud af at holde en rolig og stabil kurs, så jeg kan se efter hvor jeg går og hunde

af verner » tirs 5. nov 2019 15:36

Jeg tror jeg fik købt den sidste hos Photographica,

Transporten var ikke helt gratis, jeg måtte betale 16kr for at køre med bussen

af Vanja » tirs 5. nov 2019 21:39

Ja, det var lidt af en udskrivning.
Hvor meget/lidt gav du for den?

af verner » lør 9. nov 2019 20:41

Jeg måtte slippe de 1879 - trods ihærdig charme, mente han at ikke at han kunne slå af prisen

Indlæg af Vanja » lør 9. nov 2019 21:40

Du købte den alligevel, så det går nok.
Jeg opdaterede min og nu er der kun 3 presets.
vernerverner
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Kan ikke overføre Videofiler til Pinnacle Studio 21

af Comp » tirs 19. nov 2019 10:48

Jeg har en del optagne videoer, der er godt 15 år gamle, som ligger som VOB filer. Jeg havde tænkt mig, at lave en film, hvor sekvenser skulle indgå fra de mange VOB filer, jeg har liggende.
Jeg får denne fejlmeddelelse, når jeg forsøger at trække filerne ind i Pinnacle: "AM Warning Library Kunne ikke importere fil. Se venligst optegnelser over events i kontrolpanelet for detaljer. Når jeg så kigger i detaljer ser det ud til, at VOB filer ikke understøttes.
Jeg har desværre ikke længere råmaterialet fra de oprindelige videoer.
Jeg skal lige tilføje, at jeg må betegnes som nybegynder i Pinnacle.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg har nogen som helst muligheder for at kunne importere disse filer til Pinnacle?

M.v.h. Jørgen

af 2jur » tirs 19. nov 2019 16:18

Prøv om du kan bruge dette:

https://www.freemake.com/how_to/free_vob_converter

af Comp » tirs 19. nov 2019 19:13

Jeg har hentet Freemake video Converter fra ovenstående link, men desværre er det vist et købeprogram, idet der vises et stort logo fra Freemake hen over den konverterede videofilm, som nu uden problemer kan overføres til redigering i Pinnacle.
Jeg har lige to spørgsmål:
1. Findes der ikke et gratisprogram til videokonvertering?
2. Hvilket format skal der konverteres til, for at få mindst mulig forringelse af råmaterialet.

af verner » tirs 19. nov 2019 20:47

I gamle dage renamede vi bare xx.vob til xx.mpg

af Kurt Andersen » tirs 19. nov 2019 21:24

Du kan bruge VLC player til at konvertere. Det er gratis, og i øvrigt et af de bedste programmer til at afspille alle mulige former for video og audio.
https://www.videolan.org/vlc/index.da.html
Når du har installeret vælger du "medier" helt oppe til venstre. Så vil muligheden "konverter/gem" dukke op, og så skulle resten næsten give sig selv.

af Comp » ons 20. nov 2019 10:38

Tak for hjælpen.
Jeg prøvede at omdøbe et par VOB filer til MPG filer, hvorefter de kunne overføres til Pinnacle til videre redigering.
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.