Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Jeg mangler et stativ - men hvad skal jeg vælge?

Sidst opdateret den 3 år siden
M
Masso
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Hejsa

Jeg er begyndt at overveje om jeg snart skal skifte mit gamle kamerastativ ud. Når jeg skriver det på den måde, så er det fordi, at det stativ jeg bruger er et jeg har fra min Morfar. Og det er nok fra 80erne fra dengang hvor han havde sit kamera der optog direkte på VHS bånd.

Det fungere ok, men det er ikke særlig stabilt og det er ret "uhandy" at have med rundt.

Jeg har søgt en lille smule - og det er jo en ligeså stor jungle at finde rundt i, som det at finde selve kameraet hehe. Så jeg tænkte der måske var en af jer herinde som kunne bidrage med nogle gode erfaringer osv.

Jeg har et Panasonic GH5S, som stativet selvfølgelig skal kunne bruges til. Det må gerne være "let" at have med, men det skal selvfølgelig også være noget der er stabilt så det ikke falder fra hinanden.

På sigt vil jeg gerne have der skal kunne monteres en slider på det - så jeg kan bruge det til dels timelapse, men også som motor-slider når jeg filmer - så det skal det også gerne kunne holde til.

Hvad skal jeg kigge efter? Er der nogle mærker jeg skal holde mig til - og har du evt link til noget af det som du mener vil være det rigtig?

Økonomien har selvfølgelig også noget at sige, men det er ikke som sådan noget jeg mangler her og nu - sagt på en anden måde - jeg vil hellere spare sammen og købe det rigtige end at købe noget billigt skrammel her og nu :-)
callecalle
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Det her må være godt til det du efterspørger, kan sikkert findes til en billiger penge.
https://goecker.dk/webshop/manfrotto-mvmxpro500-alu-video-monopod-maf683526.aspx
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Stativet er næsten vigtigere end kameraet, da det er det der sørger for at dine billeder er stabile og i vater. Og det gode er at hvis du først får købt et godt stativ, kan det holde til alle dine efterfølgende kameraer.

Et stativ deles op i ben og hoved. Benene er vigtige for stabiliteten, hovedet er vigtigt for fine bløde tilt og panoreringer.

Der eksisterer et hav af stativer i den helt billige ende. Men spørgsmålet er om de kan leve op til dit behov. De skal helst kunne afprøves for at man kan afgøre om de er gode.

I den gode og billige ende i noget der kan bruges til professionel brug, er der manfrotto. De er faktisk forbløffende gode til prisen. Der er lavet mange optagelser med manfrotto stativer som er blevet broadcastet.

Skal man lave noget der kræver lang tele, så skal du have et stativ med kraftige ben der står virkelig stabilt.

Skal du lave meget bevægelse er det vugtigt med et godt hoved (på stativet, jeg ved at dit hoved ikke fejler noget ? ).

Jeg kan anbefale Sachtler som er i den absolutte dyre ende, men bestemt også pengene værd. Men det er nok mest for proffer, for det er dyrt. ?
Redigeret af neumann d. 13-10-2020 21:04, 3 år siden
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Det er vigtigt, at du vælger et rigtigt videostativ, hvor stativhovedet kan stilles i vatter, uanset om selve stativet står på et skævt underlag, for det sikrer, at kameraet altid er i vatter også når du panorerer.
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.