Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Hvad betyder 4K

Sidst opdateret den 4 år siden
S
Simon Falkentorp
Nyt medlem
Skrevet d. 4 år siden
Når opløsningen er 4096 x 2160 er den korrekte betegnelse 4K DCI (Digital Cinema Initiative). UHD er simpelthen Full HD / 1080p ganget med fire, altså dobbelt op på hver led. Derfor kan UHD være en fordel, fordi det skalerer rent ned til Full HD.

Jeg ved ikke, hvor langt man markedsmæssigt er med 8K-skærme, men 8K cinemakameraer er ikke ualmindelige, og der er vist også consumer camcordere på vej med den opløsnimg. Det sidste i hvert fald teknisk, for spørgsmålet er hvor høj den reelle opløsning er i f.eks. en 8K smartphone. Den oprindelige Canon 5D Mk II optog teknisk set 1920 x 1080, men den reelle opløsning var snarere omkring den halve.

I filmindustrien har man mange steder fundet ud af at spare produktionspenge på høj opløsning, fordi man nemt kan lave re-framing, og dermed spare et ekstra kamera-setup. Og også spare f.eks. steadi cam operatør, ved at optage høj opløsning, med en ekstra zone til digital stabiliserimg.
Redigeret af Simon Falkentorp d. 29-03-2020 06:58, 4 år siden
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
Det er gået stærkt de seneste år og vi kommer til at se mange forskellige formater i fremtiden. Men der er også begrænsninger på hvor meget øjet kan opfange i forhold til opløsning ca 24k 1:1 (576 mega pixel) Smil mit første "rigtige" video kamera var 2.3 mega pixel, det var i 2009 Smil
Redigeret af TS d. 10-11-2019 22:20, 4 år siden
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Dengang jeg startede på at lave video, der var der standard definition, og så var der lige kommet HD, og nu er der efterhånden kommet så mange formater, at det næsten ikke er til at holde styr på, min retina skærm opløser feks. 5120 x 2880 pixel.
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
4 kilo Blink

4k er standart betegnelsen for en videopløsning på 4096 × 2160 pixel(digitalt film format) hvilket svare nogenlunde til det analog 35mm format.

Det er også betegnelsen for UHD når vi taler om tv som standart har en opløsning på 3840 × 2160 Smil
Redigeret af TS d. 10-11-2019 15:41, 4 år siden
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Jeg har flere gange tænkt over, hvad 4K står for, og jeg kan faktisk ikke finde noget præcis information om det.
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.