Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Color settings

Sidst opdateret den 4 år siden
Skrevet d. 4 år siden
Kender I folk der blot famler sig frem og håber på et godt resultatet. Sådan er jeg nok.

Jeg har lavet mange videooptagelser i mit studie med lys. Nedenunder er der et eksempel på en video jeg har lavet.

Jeg har købt 5 ledlamper, Ledgo LG-900BCLK, så melder første spørgsmål sig. Hvilken Color Temperature bør jeg vælge? Lamperne 3200K – 7500K, eller kan det i grunden være ligegyldigt, da jeg kan rette alt i Post (Premiere Pro CC 2020)

Jeg optager i øvrigt med Sony PXW-Z90V i 3840 x 2160.


https://www.youtube.com/watch?v=yvupk...vupkiVAKek
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
Hej Bjarne
Velkommen til Smil

Rigtigt flotte optagelser du har lavet! Du har meget godt styr på lyset vil jeg mene Smil

Oftest er studie lys ~3200k og udendørs ~5600k.
Jeg ville ikke satse på at rette op på temperaturen i post ved mindre man optager i raw.
Da du ellers midster alt for meget farve og kontrast.

Hvis du optager indenfor i en koncertsal ville jeg lade mig guide af det lys der ellers var i lokalet og finde den temperatur/stil som jeg føler matcher scene bedst. Og derefter sætte temperaturen i kameraet.

Farvegengivelse i personens hud syntes jeg er den vigtigste at ramme, her kan en lysmåler være en rigtigt godt værktøj.

Det kan godt være svært nogle gange, da der kan være forskellige lyskilder af forskellig kvalitet.
Redigeret af TS d. 18-12-2019 13:00, 4 år siden
Skrevet d. 4 år siden
Hej TS

Tak for dit svar. Jeg optager i mit studie, hvor alle lamper er ens Ledgo LG-900BCLK, og vinduer er mørklagte med sort gardin.

Du henviser til en lysmåler, men hvad måler den og i grunden? Kan du anbefale en bestemt slags der er til at betale for penge?
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
Det kamera jeg bruger har indbygget farve og lysmåler som jeg lader mig guide af, har dog længe tænkt at det ville være fedt med en farvemåler, så jeg altid kunne ramme en god hudtone. Man kan få nogle der kan tilsluttes telefonen som ikke er alt for dyre.

Lysmåleren måler scenens lysintensitet så du kan få den rigtige eksponering.

Farvemåleren måler scenens farve temperatur så du kan ramme den rigtige farve gengivelse.

Det er altid kedeligt at komme hjem med orange/blå over-/undereksponerede billeder Smil

Jeg har ikke lige været på udkig efter en lysmåler, så har ikke den store erfaring. Men jeg tænker Google har et par bud.
Redigeret af TS d. 18-12-2019 13:33, 4 år siden
Skrevet d. 4 år siden
Jeg har snakket med en fra Goecker, og den de sælger koster 10.000 kr. + moms, hvilket jeg ikke vil betale for en sådan dims. Desuden kan den så meget, at det er vanskeligt at bruge den. Men jeg kunne godt tænke mig at jeg havde mulighed for at måle farvetemperaturen som den er ved mit ansigt, når jeg optager mig selv, for så kunne jeg indstille mit video kamera til at optage med den samme Kelvin temperatur

Jeg har faktisk et Sony FS7 som kan optage i RAW, men jeg er mere tilfreds med mit Z90, så derfor bruger jeg dette.

Jeg kigger videre.
Skrevet d. 4 år siden
Hej TS

Blot lige til orientering, så fandt jeg denne app "Light Spectrum Pro EVO". Desværre er den kun til Iphone mobil, og jeg har Samsung der kører Android. Kom så i tanke om at jeg har en Ipad, så jeg downloadede appen hertil og det fungerer fint.

Jeg har læst at andre skriver den ikke dur, men det er ikke min erfaring, jeg har målt diverse ting med den, og det fungerer godt. Jeg gav 17 kroner for appen.
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Det er jo nogle ret dyre lamper som du har investeret i, så er der ikke opgivet en nominel farvetemperatur i lampernes specifikationer.
Skrevet d. 4 år siden
Hvad mener du med nominel fartemperatur?
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Hej Bjarne, jeg har været inde på Ledgo’s hjemmeside, og jeg kan se, at dine panelers farvetemperatur kan styres med nogle tilhørende filtre, som sættes foran på panelerne, og det er nok ligegyldigt om du vælger 3200 elle 7500 kelvingrader, der h.h.v. svarer til varmt kunstlys og koldt dagslys, du skal bare lave en hvidbalance med dit kamera, eller indstille hvidbalancen til glødepærer eller dagslys.

Du får intet ud at købe en farvetemperaturmåler, det er rent spild af penge, det var kun noget man brugte tilbage i den analoge tid, nu om stunder kan man hvidbalancekalibrere kameraerne inden optagelsen, og justere på farveholdningen i videoredigeringen.

PS: Man laver normalt hvidbalance kalibreringen på et hvidt stykke karton, og derfor kan man manipulere kameraet til at lave et varmere look, hvis man kalibrerer på et stykke lyseblåt karton, men sådan nogle trick kræver erfaring, og at man tester kalibreringen inden man laver de rigtige optagelser.
Redigeret af Kameramann d. 18-12-2019 23:16, 4 år siden
Skrevet d. 4 år siden
Hej Kameramann

Det du skriver er jeg alt sammen med på og klar over.

Jeg har blot været interesseret i noget bestemt, nemlig at få fundet ud af hvordan jeg finder ud af hvilken farvetemperatur jeg har i mit studie når jeg tænder mine lamper og sætter mit lys. Jeg har nu fundet en app til min Ipad, som ser ud til at vise rigtigt "Light Color Spectrum"

Det jeg gør er så at sætte mit lys, således at farven på den person der sidder ved flyglet, ser ud som jeg gerne vil have det. Derefter måle temperaturen og indstille mit kamera til at optage med samme kelvin temperatur.

Jeg ved ikke om det bliver bedre end det jeg plejer at gøre, men nu før vi se når jeg en af dagene skal lave nogle optagelser med mig selv.
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Man kan også gøre det på denne her måde....

https://www.youtube.com/watch?v=ocWIX...cWIXY7mLpc
Redigeret af 26mook d. 19-12-2019 17:29, 4 år siden
Skrevet d. 4 år siden
Det vil jeg straks kigge på 26mook.

Kan man ikke uploade et billede eller to?
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Du har jo kun behov for at kende farvetemperaturerne, hvis du har blandingslys, det kan f.eks. være, hvis der er nogle vinduer i dit studie, hvor der kommer dagslys ind, men det kan du jo klare ved at køre dine paneler på 7500 kelvingrader, det kan også være blandingslys, hvis du har nogle lamper med alm. glødepærer eller starinlys, og deres farvetemperatur kan du nogenlunde ramme, hvis kører dine paneler på 3200 kelvingrader.

Jeg har nogle gamle Kodak Color Patches som du kan printe ud og videofilme, og så kan du på skærmen se om din videooptagelse ligner dit print.

Jeg kan ikke vedhæften en jpg'er, så send din e-mail, så får du den direkte i din postbox.
Skrevet d. 4 år siden
26mook og kameramann. Tak for jeres svar. Jeg har masser af farvekort, ting til at rette skærmfarver osv. osv. Så der er ikke nogen af disse ting der er fremmede for mig, og som jeg ikke har afprøvet.

Imidlertid har jeg gerne villet finde en enhed der kunne måle farve temperaturen, og det har jeg gjort med denne:

https://www.youtube.com/watch?v=R7GhI...7GhIkxtQqQ

Jeg er således kommet i mål med mine spørgsmål, så jeg behøver ikke flere svar. MEN tak endnu engang.
TSTS
Administrator
Skrevet d. 4 år siden
Godt at du fandt en løsning Smil
TS - davk.dk
H
hclhansen
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Der eksisterer også til Android!
Har kun leget lidt med den, men ser da brugbar ud, så der er andet i verden end iPhone
https://appcrawlr.com/android/white-balance-color-temp-meter
Og så kostede den kun 6. kroner Blink
callecalle
Juniormedlem
Skrevet d. 4 år siden
Hej Gutter.

Jeg laver altid en hvidbalance måling med kameraet. Et stykke hvid karton fra boghandleren (10 stk. i en pakke) det placerer jeg så tæt på centrum som muligt. Så zoomer jeg ind så så hele billedet er dækket af den hvide flade. Så laver jeg den manuelle hvid balance og bruger den.
Hvis jeg kører med flere kameraer sætter jeg alle kameraer manuelt til samme hvidbalance.

Køre man forskellige kameraer, kan der være en forskel i diverse indstillinger i kameraet og hvis man ikke på forhånd har korrigeret i disse settings kan det give problemer rent farve mæssigt.

Jeg arbejder med to kameraer der er ens. Her har jeg indstillingerne helt ens, kopieret fra det ene kamera til de andet.
Skrevet d. 4 år siden
Tak Calle. Metoden har jeg også tidligere brugt.
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Hej Calle !

Mange advarer om at bruge alm, hvidt karton/papir til hvidbalance da det ikke er neutral ! Din Canon XF300, hvis jeg husker rigtigt, har indbygget vectorscope - har du prøvet at måle på hvidt karton om vectorscope viser et dot lige midt i "skiven" ?
BERLINGOBERLINGO
Bruger
Skrevet d. 4 år siden
Når, man tænker på den farvegengivelse de fleste mennesker har på deres TV eller PC skærme, så bliver spørgsmålet i opslaget udvandet af faktiske realiteter.

Stort set alle film produktioner benytter jo alligevel manipuleret "cinema look".

I den sidste ende handler det om smag og behag...
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Ordstyrer: Administrator