Hej TS
Tak for dit svar. Jeg optager i mit studie, hvor alle lamper er ens Ledgo LG-900BCLK, og vinduer er mørklagte med sort gardin.
Du henviser til en lysmåler, men hvad måler den og i grunden? Kan du anbefale en bestemt slags der er til at betale for penge?
Jeg har snakket med en fra Goecker, og den de sælger koster 10.000 kr. + moms, hvilket jeg ikke vil betale for en sådan dims. Desuden kan den så meget, at det er vanskeligt at bruge den. Men jeg kunne godt tænke mig at jeg havde mulighed for at måle farvetemperaturen som den er ved mit ansigt, når jeg optager mig selv, for så kunne jeg indstille mit video kamera til at optage med den samme Kelvin temperatur
Jeg har faktisk et Sony FS7 som kan optage i RAW, men jeg er mere tilfreds med mit Z90, så derfor bruger jeg dette.
Jeg kigger videre.
Hej TS
Blot lige til orientering, så fandt jeg denne app "Light Spectrum Pro EVO". Desværre er den kun til Iphone mobil, og jeg har Samsung der kører Android. Kom så i tanke om at jeg har en Ipad, så jeg downloadede appen hertil og det fungerer fint.
Jeg har læst at andre skriver den ikke dur, men det er ikke min erfaring, jeg har målt diverse ting med den, og det fungerer godt. Jeg gav 17 kroner for appen.
Det er jo nogle ret dyre lamper som du har investeret i, så er der ikke opgivet en nominel farvetemperatur i lampernes specifikationer.
Hvad mener du med nominel fartemperatur?
Hej Bjarne, jeg har været inde på Ledgo’s hjemmeside, og jeg kan se, at dine panelers farvetemperatur kan styres med nogle tilhørende filtre, som sættes foran på panelerne, og det er nok ligegyldigt om du vælger 3200 elle 7500 kelvingrader, der h.h.v. svarer til varmt kunstlys og koldt dagslys, du skal bare lave en hvidbalance med dit kamera, eller indstille hvidbalancen til glødepærer eller dagslys.
Du får intet ud at købe en farvetemperaturmåler, det er rent spild af penge, det var kun noget man brugte tilbage i den analoge tid, nu om stunder kan man hvidbalancekalibrere kameraerne inden optagelsen, og justere på farveholdningen i videoredigeringen.
PS: Man laver normalt hvidbalance kalibreringen på et hvidt stykke karton, og derfor kan man manipulere kameraet til at lave et varmere look, hvis man kalibrerer på et stykke lyseblåt karton, men sådan nogle trick kræver erfaring, og at man tester kalibreringen inden man laver de rigtige optagelser.
Redigeret af
Kameramann d. 18-12-2019 23:16,
4 år sidenHej Kameramann
Det du skriver er jeg alt sammen med på og klar over.
Jeg har blot været interesseret i noget bestemt, nemlig at få fundet ud af hvordan jeg finder ud af hvilken farvetemperatur jeg har i mit studie når jeg tænder mine lamper og sætter mit lys. Jeg har nu fundet en app til min Ipad, som ser ud til at vise rigtigt "Light Color Spectrum"
Det jeg gør er så at sætte mit lys, således at farven på den person der sidder ved flyglet, ser ud som jeg gerne vil have det. Derefter måle temperaturen og indstille mit kamera til at optage med samme kelvin temperatur.
Jeg ved ikke om det bliver bedre end det jeg plejer at gøre, men nu før vi se når jeg en af dagene skal lave nogle optagelser med mig selv.
Det vil jeg straks kigge på 26mook.
Kan man ikke uploade et billede eller to?
Du har jo kun behov for at kende farvetemperaturerne, hvis du har blandingslys, det kan f.eks. være, hvis der er nogle vinduer i dit studie, hvor der kommer dagslys ind, men det kan du jo klare ved at køre dine paneler på 7500 kelvingrader, det kan også være blandingslys, hvis du har nogle lamper med alm. glødepærer eller starinlys, og deres farvetemperatur kan du nogenlunde ramme, hvis kører dine paneler på 3200 kelvingrader.
Jeg har nogle gamle Kodak Color Patches som du kan printe ud og videofilme, og så kan du på skærmen se om din videooptagelse ligner dit print.
Jeg kan ikke vedhæften en jpg'er, så send din e-mail, så får du den direkte i din postbox.
Hej Gutter.
Jeg laver altid en hvidbalance måling med kameraet. Et stykke hvid karton fra boghandleren (10 stk. i en pakke) det placerer jeg så tæt på centrum som muligt. Så zoomer jeg ind så så hele billedet er dækket af den hvide flade. Så laver jeg den manuelle hvid balance og bruger den.
Hvis jeg kører med flere kameraer sætter jeg alle kameraer manuelt til samme hvidbalance.
Køre man forskellige kameraer, kan der være en forskel i diverse indstillinger i kameraet og hvis man ikke på forhånd har korrigeret i disse settings kan det give problemer rent farve mæssigt.
Jeg arbejder med to kameraer der er ens. Her har jeg indstillingerne helt ens, kopieret fra det ene kamera til de andet.
Tak Calle. Metoden har jeg også tidligere brugt.
Hej Calle !
Mange advarer om at bruge alm, hvidt karton/papir til hvidbalance da det ikke er neutral ! Din Canon XF300, hvis jeg husker rigtigt, har indbygget vectorscope - har du prøvet at måle på hvidt karton om vectorscope viser et dot lige midt i "skiven" ?
Når, man tænker på den farvegengivelse de fleste mennesker har på deres TV eller PC skærme, så bliver spørgsmålet i opslaget udvandet af faktiske realiteter.
Stort set alle film produktioner benytter jo alligevel manipuleret "cinema look".
I den sidste ende handler det om smag og behag...