Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Panorering / tilt

Sidst opdateret den 3 år siden
Skrevet d. 3 år siden
Panorering / Tilt

Jeg har lavet hundreder af videoer, men er aldrig blevet helt tilfreds med kvaliteten, til trods for jeg ofrer rigtig mange penge på udstyr.

Da jeg ser videoer på Youtube hver eneste dag, så kan jeg se, at andre har de samme problemer som jeg selv har. Nemlig at billederne hakker når der har været panoreret eller man tilter en optagelse.

Jeg har faktisk bestemt mig for, at jeg fremover ikke vil panorere og tilte, og hvis endelig jeg har brug for vil det foregå i slowmotion.

Jeg optager som de fleste i UHD 3840 x 2160 med 25 billeder i sekundet. Det kamera jeg lige for tiden bruger er Sony PXW-Z90V. Jeg laver mine film i Premiere Pro 2020, og lagrer altid i den bedste kvalitet.

Mit spørgsmål er ganske enkelt, har I samme problem, nemlig at jeres videofilm hakker når der panoreres?

NU KOMMER DET HELT STORE SPØRGSMÅL:

Jeg har lige set en film som jeg har optaget i 2003. Jeg mener den er optaget med Sony DCR-PC110E (Mini DV bånd) , og jeg tror den er overspillet direkte fra kameraet til en DVD skive i min videoafspiller som nu er en Panasonic DMR-EX88. Det var nok en anden da jeg overspillede filmen. TV’er som afspiller mine videofilm er det samme.

Tænk sig, alle panoreringer går fuldstændig glatte, ingen hakken eller noget som helst.

Kan nogen forklare denne forskel?
26mook26mook
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Du kan også vælge at lave en "statisk" optagelse og så i redigering zoome ind og lave en pan ! ☺
callecalle
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Hej Bjarne.

Hvor nødigt vi end vil erkende det bliver vi alle sammen ældre. Den ujævne gang kan sagtens have noget med din bevægelse at gøre, men også stativet (jeg læste i en anden tråd om dine stativer).

Engang for mange år siden lærte en herinde mig at bruge en elastik til panorering, hvis du bevæger håndtaget med elastikken vil den absorbere rystelser.

Og husk at starte panoreringen inden du skal bruge den og slut når du er færdig.

Et godt rå har altid været undgå pan/tilt med mindre det er meget nødvendigt.

Eventuelt kan du købe dette. https://www.haguecamerasupports.com/aerial-masts-powerheads/hague-mph-modified-pan-tilt-camera-powerhead

God dag derovre i Jylland.
VideoleifVideoleif
Nyt medlem
Skrevet d. 3 år siden
Det er sgu' et godt spørgsmål.

Du har vel slået billedstabiliseringen på kamraet fra, når du optager fra stativ.

Du optager 25 fps.
Hvad er din sshutterspeed? Fast 1/50 s elller flyder den frit i auto?

Da jeg i sin tid begyndte med skalfilmen, var det "god latin" at panorering, kun var "tilladt", hvis det var nødvendigt for fortællingen, og en panorering skulle altid slutte i en indstilling, som var vigtig i fortællimngen - man skulle altså slutten ponoreringen i ro - og så kører videre derfra.
Det har så også den fordel, at man ikke som tilskuer får tid til fordybe sig i selve panoreringen.


Ak ja! Vi der nærstuderede Hans Opfermann's "Smalfilmbogen" er stadig tynget af al den visdom.
Canon XA10 + DJI OsmoPocketcam.
MSI bærbar 17.3" + Lenovo T730 dtationær, AOC 27" skærm.
Amager Smalfilm/VideoKlub 1968 - 1993.
Gladsaxe Film-& Videoklub 1993 -
Redigerer i: DaVinci Studio 17.3
Skrevet d. 3 år siden
26mook Det er sådan set også det jeg havde besluttet mig for, men jeg er stadigvæk meget nysgerrig for at finde ud af hvordan det hele hænger sammen.

Hvordan jeg med et gammelt kamera kan lave en optagelse der ser ud til i panoreringen at der er optaget med et kamera der optager med mindst 1000 billeder i sekundet.

Jeg har fået en del gode råd på Premiere Pro - dansk brugergruppe, bl.a. dette:

Per Ottesen
Hej Bjarne E. Nielsen!
Jeg har hentet dit eksempel, og kan se, at det er optaget i XAVC-L, som er et intraframe long-gop codec (det vil sige, at der er 12 frames mellem hver keyframe).
På det vedlagte billede kan du se frame strukturen i din optagelse, hvor du kan se, at din optagelse "kun" har 8% keyframes (det er HELT normalt ved long-gop).
En gop struktur er god til optagelse/afspilning, men ikke optimal når der beregnes på materialet, da B- og P-frames jo er "beregnede mellemframes".
Jeg ville derfor forsøge to ting:
1) Transcode dit materiale til et intraframe codec og/eller
2) Shutter indstillingen som Rune Frewald foreslår.
PS: Dit kamera kan også optage i intraframe, men så vil dit materiale fylde MEGET mere på hukommelseskortet. Så hvis intraframe viser sig at være løsningen, er det nemt at sætte et transcodnings workflow op i Premiere Pro ?
Skrevet d. 3 år siden
Hej Calle. Tak for dit input.

Jeg er overbevist om at problemet ikke består i stativ, hoved og mine evner. Jeg har også brugt gummibånd. Hvis man panorerer ganske langsomt med gummibånd, får man naturligvis et bedre resultat, men som sagt, det er ikke her problemet ligger.

Jeg er helt enig i at undgå pan / tilt

Jeg har selv denne: https://cvp.com/product/kessler_crane_mc1032_rev_2_series_1000
Skrevet d. 3 år siden
Hej Videoleif - tak for dit svar

Du har vel slået billedstabiliseringen på kameraet fra, når du optager fra stativ.
Det har jeg

Du optager 25 fps.
Hvad er din sshutterspeed? Fast 1/50 s elller flyder den frit i auto?
Den står for det meste på 1/50, aldrig i auto.

Da jeg i sin tid begyndte med skalfilmen, var det "god latin" at panorering, kun var "tilladt", hvis det var nødvendigt for fortællingen, og en panorering skulle altid slutte i en indstilling, som var vigtig i fortællimngen - man skulle altså slutten ponoreringen i ro - og så kører videre derfra.
Det har så også den fordel, at man ikke som tilskuer får tid til fordybe sig i selve panoreringen.
Enig
TSTS
Administrator
Skrevet d. 3 år siden
Hej Bjarne

Der kan være mange grunde til at du oplever et hakkende billede"Judder", some regel er det fordi man ikke får indstillet framerate og shutterspeed korrekt f.eks 30fps mod 1/50ss.

Hvis du uploader til f.eks Youtube kan det også give problemer, da Youtube ikke konvertere super godt.

Det kan også give problemer hvis din skærm er sat til 60hz og optagelserne er 25 fps.

Hvis du panorere for hurtigt oplever du rolling shutter effect, det oplever man på de fleste nye digital kameraer, hvis de ikke bruger global shutter.

I dit tilfælde forekommer judder nok pga hastighed vs lukketid:

For en optagelse på 25 fps optaget ved 180º shutter (1/50 sek) panoreringshastigheden skal være sådan, at et objekt inden i udsnittet bevæger sig fra den ene kant af rammen til en anden (venstre mod højre eller højre mod venstre) på 7 sekunder.
Man kan antage, at hvis du skyder ved højere lukkerhastigheder, ændres timingen i overensstemmelse hermed, dvs. 14 sekunder for en panorering fra kant til kant, når du optager med 1/100 sekund.

Her er en meget god video der forklarer "Judder" i forbindelse med hastighed og shutter.

TS - davk.dk
Redigeret af TS d. 06-02-2021 03:31, 3 år siden
N
neumann
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Jeg er overbevist om at dit problem ligger i kodningen af filmen, som du også har fået svar på i Adobe forummet.

Et ordentligt stativ har ikke brug for alle mulige hjemmelavede løsninger med gummibånd osv. Så der er jeg helt med på at det har du styr på.

Og så er det iøvrigt noget sludder at man skal undgå pan og tilt. Det er helt uundgåligt at bruge, og i de allerfleste tilfælde helt legitimt. Men det skal selvfølgelig være som en del af historien eller fortællingen. Zoom er derimod en helt anden historie. Men hvis det er nødvendigt så er det nødvendigt.

Som vi altid sagde til min gamle chef der ikke kunne holde sig fra zoomen: Zoom ind zoom ud - tør af med en klud! :-) (man blev helt søsyg af at se på hans optagelser med konstant zoomen frem og tilbage). :-)
Redigeret af neumann d. 07-02-2021 08:06, 3 år siden
Skrevet d. 3 år siden
Læs min nye tråd, som omhandler det samme.
BERLINGOBERLINGO
Bruger
Skrevet d. 3 år siden
Til den interesseret videograf er her en god artikel plus video som forklare forskellen på Long-Gop optagelse og komprimering kontra All-Intra Smil

https://www.premiumbeat.com/blog/gh5-...mpression/
“Videns største fjende er ikke uvidenhed, det er illusionen om viden.” Blink
Skrevet d. 3 år siden
I mine bestræbelser på at finde ud af hvordan man får lavet gode panoreringer, er jeg faldet over denne video, som fuldstændig fortæller, at hvis man vil panorere, så skal det gøres langsomt, med mindre man kan holde ud at se disse uskarpe billeder, eller hakkende/hoppende billeder.

https://www.youtube.com/watch?v=KPLCF...PLCFXA23gs
Skrevet d. 3 år siden
Også denne video viser rigtig fine panoreringer der dur.

https://www.youtube.com/watch?v=1KlhU...KlhUz1IT-E
callecalle
Juniormedlem
Skrevet d. 3 år siden
Det ser jo godt ud men det er bare ikke en panorering.
Skrevet d. 3 år siden
Jeg købte en slider for nogle måneder siden, men fik den først leveret omkring 20. januar 2021 (Ifootage Shark Slider Nano).

Den er faktisk rigtig god når der skal panoreres. Nu skal jeg bare til at øve mig, således jeg ved hvordan den skal bruges for at få de bedste panoreringer.

Test Panoreringer: https://youtu.be/BGCkgEibcVY
Redigeret af Bjarne E Nielsen d. 14-02-2021 16:40, 3 år siden
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.