Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

Nye Drone regler og kompetence certifikater pr. 1 Januar 2021

Sidst opdateret den 7 måneder siden
BERLINGOBERLINGO
Juniormedlem
Skrevet d. 7 måneder siden
Pt. findes der ingen C mærket droner.

Men, Dji har netop sendt den nye Air2S på markedet som har indbygget ADS-B. Et 2-vejs remote identifikation som udsender/modtager signaler fra andre (nye) droner samt fly og helikopter.

ADS-B er et af de nye kriterier for C mærkning og ifølge pålidelige kilder forventes Air2S er blive godkendt senere i år.

Overgangs regler er altid forvirrende.
Vedrørende de gamle flyve certifikater 1A, 1B fra før 2021, så forældes de ikke selvom der er kommet nye regler.
Desuden er det stadig muligt, at tage et efterfølgende specifikt certifikat - fx standard scenarie STS-01/02 og den nye STS-03.

Vær opmærksom på, at droneregler består af to hoved regelsæt: Den ene er flyveregler og den anden er §264 og omhandler privatlivets fred.

Læs mere om flyve certifikater hos https://www.mydroneacademy.com/ eller https://droner.dk/
V
verner
Bruger
Skrevet d. 7 måneder siden
Ja, Hvor har I ret Blink

I øjeblikket er 2 regelsæt der begge er gældende, så det er det rene "klondyke" Blink

Mange droner, der sælges i dag er ikke C-mærket og betragtes dermed som legacy droner.

Selvom det besværligt, vil jeg alligevel opfordre folk der er interesserede i at flyve med drone at sætte sig ind i reglerne, ikke mindst af sikkerhedsmæssige årsager.

I bør også aflægge en kompetence prøve på nettet og erhverve jer et kompetence-bevis.

Husk også at tegne forsikring på din drone - også den på 249 gram.
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 9 måneder siden
Jeg har prøvet at læse op på de nye EU droneregler, og hvis de gamle regler var svære at forholde sig til, så er EU-reglerne gjort så indviklede, at de næsten kræver, at man har en juridisk embedseksamen for at kunne flyve med en drone.

Og jeg synes det er noget mak-værk, at man vil forbyde flyvning med ældre droner, man må f.eks. godt køre rundt i en 50 år gammel veteranbil, med nogle ineffektive tromlebremser, som gør, at veteranbilen har to-tre gange så lang en bremselængde, som en moderne bil med skivebremser.

Men man er nok interesseret i, at presse de fleste til, at vælge en 250 grams drone, for så er der ikke så meget bøvl.
Med venlig hilsen
Kameramann
BERLINGOBERLINGO
Juniormedlem
Skrevet d. 9 måneder siden
Lidt info om nye droneregler pr.1 Januar 2021 efter, at jeg har fået mit nye opdateret OPEN A1+A2+A3 kompetence certifikater gennem MyDroneAcademy.

Nye omfattende droneregler fra EASA og TBST Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Med OPEN A1+A2+A3 drone kompetence certifikater kan jeg nu flyve med de nye C-1-2-3 klasse droner op til 4kg indenfor byområde og med C-klasse droner op til 25kg udenfor byområder.

Det betyder også, at der er særregler for udfasning mv. af Legacy (gamle) droner gældende til Juli 2023.

Jeg anbefaler alle, at studere de nye EU regler fra EASAog den danske bekendtgørelse på TBST(Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen)
“Videns største fjende er ikke uvidenhed, det er illusionen om viden.”
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.