Er der efterhånden nogle der har taget DaVinci til sig?
Jeg har fået kørt de fleste start tutorials igennem, og må indrømme at programmet imponerer mig.
Efterhånden som man får prøvet lidt af, så finder man ud af hvor meget det kan.
Dog er det ikke alting der er lige logisk.
Jeg har haft problemer med at få lavet autosynkronisering mellem 2 lydoptagelser. Men har derimod haft stor succes med TC synkronisering. Det virker helt fantastisk.
Mht. lydsynkronisering ser jeg et problem i at man ofte optager med flere kameraer der står så langt fra hinanden at lyden faktisk ikke er fælles for kameraerne, og at der på den måde vil være forsinkelse eller slet ingen lyd på det fjerneste kamera. Her er TC synk overlegen. Men det er nok fordi jeg er miljøskadet. :-)
Man kan faktisk indspille TC på et lydspor og DaVinci detekterer det helt perfekt og synkroniserer. Man behøver derfor ikke et dyrt kamera med TC for at bruge TC! Man skal bare bruge et lydspor på kameraet.
TC kan man generere med sin mobiltelefon, bare man får distribueret den samme tidskode til alle kameraerne der optager. Det betyder endda at hvis et kamera bliver stoppet og genstartet, så falder det automatisk på plads i tidslinjen sålænge der optages en kontinuerlig tidskode. Det er smart. Endnu smartere er det at en tidskode ligger i det hørbare område (1-2 kHz) og derfor snildt kan sendes over microport, så man kan slippe for lange ledninger.
Jeg har brugt det så tit i gamle dage, at jeg ved det virker, og har testet og ved det også virker perfekt i DaVinci.