Hmm... jeg tror ikke, at fire'en kommer til at kunne så meget mere end tre'eren, at det kan svare sig, at kaste en otte til ti tusser efter den.
Nu er den nye DJI Mini 4 pro landet i butikkerne, og jeg har tjekket dens tekniske specifikationer, og da jeg bruger min drone som et flyvende foto- og videokamera, så kan jeg straks konstatere, at det kamera som sidder på 4'eren er nøjagtig det samme, som det der sidder på 3'eren.
Alle dem der laver YouTube video'er om droner lever mere eller mindre af deres reklameindtægter, og dem der har mange abonnenter får deres droner stillet til rådighed af DJI, så deres begejstring for nye droner skal man lige spise brød til.
Det er jo også sådan, at disse youtubere hele tiden skal finde på noget nyt, som de kan lave nye video'er om, så for dem er en ny drone, som sendt fra himlen.
Men DJI Mini 4 pro har da nogle spændende tilføjelser i forhold til 3'eren, jeg mener dog ikke 4'eren er så meget bedre, at man bør dumpe en et år gamme 3'er i skraldespanden.
Jeg har selvfølgelig kigget grundigt på den nye DJ Mini 4 pro, og jeg kan godt se, at den har nogle meget interessante featuers, men DJI har virkelig gjort sig umage for, at fireren ikke skal være bagud kompatibel med treeren, og det bryder jeg mig ikke om.
Det er f.eks. sådan, at 3'erens batterier godt kan sættes i 4'eren, men de er 3 gram for tunge, og man kan ikke købe en RC2 og så også bruge den til 3'eren, og alle de filtere man har til 3'eren kan ikke sættes på 4'eren, det eneste der er kompatibelt er vist nok propellerne.
Og p.t. så klapper jeg lige hesten, for min erfaring er, at jeg ikke flyver så meget med dronen i vintermånederne, derfor kan det ikke svare sig, at jeg køber en ny drone lige før en sæson, hvor den bare skal være parkeret i en opbevarings taske.
Som stilbillede fotograf har jeg altid haft et primært kamera og så et reserve kamera, der kan bruge de samme objektiver og tilbehør.
Min første tanke var faktisk, at opgradere til en Mini 4 pro, og så ha' min Mini 3 pro, som en reserve drone.
Min idé var så, at sælge den gamle RC, som jeg købte sammen med 3'eren, da jeg havde forventet, at den nye RC 2 ville være bagudkompatibel, og at begge droner kunne flyve med den stak batterier, som jeg allerede har anskaffet.
Men da de skal ha' hvert deres sæt batterier, og hver deres RC'er, så kommer det til fylde alt for meget, derfor flyver jeg foreløbigt videre med 3'eren.
Og nu må vi så se når det igen bliver forår, om jeg bare må eje en Mini 4 pro.
Jeg har hele tiden været meget varm på en Mavic 3 pro, men den er jo så tung, at det er en C-2 drone, med de begrænsninger som deraf følger.