Skrevet d.
10 måneder sidenJeg har siden 2015 brugt Sonys handycam (kan dsv ikke lige huske nummeret) til at lave HD-optagelser af familien, livet og hvad der nu ellers falder for - blandt andet lidt "TV-udsendelser" med vennerne. Jeg har 2 identiske kameraer.
Jeg overvejer nu at springe på 4K-holdet, men samtidig få et kamera, der kan nogle af de ting, jeg savner ved mine nuværende kameraer. Derfor spørgsmålet, om nogen har erfaring med Sonys FDR-AX53, der kan optage i 4K.
Jeg kan læse mig til, at man kan programmere knappen "manuel" ved fronten, så man ved et tryk på den kan lave fx manuelt fokus via ringen? Er det korrekt forstået? Det med manuelt fokus er noget besværligt på de nuværende kameraer, men stærkt savnet.
Jeg kan også forstå, at man kan programmere knappen til "zoom" og så bruge ringen til at zoome med? Hvor hurtig er kameraet til at zoome, når man så bruger ringen? Kan man lave meget hurtige zoom, ved fx et hurtigt vrid så zoomer den fra 0 til 12 gange på 1/2 sekund (eller hvor hurtig man nu er til at vride)?
Hvordan ser det ud med tilbehør? Jeg kan se, at man kan koble sin eksterne mikrofon til. Det har jeg også savnet, da man ofte kan høre kameraets mekaniske lyde, berøring af kameraet, når man trykker på en knap eller zoomer etc.
Men hvad med en ekstern monitor? A la et TV-studie, hvor kameraet på et stativ har en lidt større monitor tilkoblet? Og kan man fjernbetjene kameraet? Her tænker jeg mest på zoom, som så kunne ligge bedre ved hånden, når man håndterer stativet?
Eller findes der andre kameraer, som er gode til ovennævnte, uden at koste, hvad et prof kamera koster?
Skrevet d.
10 måneder sidenHej Mike,
Jeg har haft AX53 i snart 2 år, det er et udemærket kamera med indbygget ophængsgimbal
Jeg så et Sony AX60, da jeg i Japan, så den model kommer nok snart i PAL udgave.
Du kan programmere fokusring og knap,
Personlig fortrækker jeg indstilling med mobil telefonen,
men hvis det skal gå hurtigt, er det nok smart at gøre som du foreslår.
Jeg bruger en røde video mic med 3,5mm minijack stik
Mht til zoom skal du dreje 3/4 omgang på ringen fra yderpositio til yderposition.
Jeg kan ikke dreje 3/4 omgang på et halvt sekund, men objektivet følger med så hurtig som jeg kan dreje på ca 1-2 sekunder.
Jeg har købt ekstra batteri og en dobbeltoplader, beskyttelseslinse, et håndgreb, hvor mikrofonen kan monteres
Der er HDMI udgang til ekstern monitor
mvh Verner
mvh Verner