- Hjem
- Debatforum
- Hardware
- Computer
- PC ej læse CF kort
PC ej læse CF kort
Sidst opdateret den 4 år siden
Hej
Min stationære PC låser, når jeg vil indlæse et CF kort. Er det efter en opdatering af Win 10, eller? Tidligere ingen problemer.
Alle andre kort indlæses uden problemer. Ny kortlæser indkøbt, men ingen forskel.
Min bærbare tager gerne imod
Mvh
Hans
Min stationære PC låser, når jeg vil indlæse et CF kort. Er det efter en opdatering af Win 10, eller? Tidligere ingen problemer.
Alle andre kort indlæses uden problemer. Ny kortlæser indkøbt, men ingen forskel.
Min bærbare tager gerne imod
Mvh
Hans
Kameramann
Skrevet d. 4 år sidenBruger
Kan det skyldes, at Win 10 ikke understøtter det format, som dit CF-kort er formateret med.
Det er jo den samme PC og win 10, som det har været de sidste par år. Kameraet har godt nok ikke været i drift siden nytår, men alligevel.
Programmet på den bærbare er også opdateret, men her er ingen problemer.
Det er godt nok 2-3 Win 10 opdateringer siden jeg sidst har ville kopiere film ind fra et CF kort
på den stationære.
Jeg er så i den heldige situation, at jeg kan kopiere fra bærbar til stationær, men altså
Jeg har ingen ide om hvordan jeg finder ud af om CF kort understøttes af Win 10.
Programmet på den bærbare er også opdateret, men her er ingen problemer.
Det er godt nok 2-3 Win 10 opdateringer siden jeg sidst har ville kopiere film ind fra et CF kort
på den stationære.
Jeg er så i den heldige situation, at jeg kan kopiere fra bærbar til stationær, men altså
Jeg har ingen ide om hvordan jeg finder ud af om CF kort understøttes af Win 10.
Hvis kortet er tømt i den bærbare så prøv at formatere det i kameraet og se om det hjælper. Elektronik lever jo nogen gange sit eget liv. Hvilket mærke er kortet?
Kurt Andersen
Skrevet d. 4 år sidenBruger
Du skriver, at du har indkøbt en ny kortlæser. Det forstår jeg som om, at den du har brugt hidtil også har været en ekstern, således at du tilslutter via usb.
Så kan det sagtens være usb porten, som driller dig.
Hvis en usb port på et tidspunkt går genereret en fejl i forhold til en enhed, er den desværre tilbøjelig til, at huske denne fejl og blive ved med at generere den - også selv om der efterfølgende er sket en opdatering.
Hvis det er usbporten, plejer man at kunne løse det ved at nulstille porten.
Det kan du gøre på følgende måde:
Højreklik på startknappen nede til venstre (med win symbolet på). I den menu som dukker frem, skal du vælge Enhedshåndtering.
I Enhedshåndtering kan du se alle enheder som er tilsluttet pc.en.
Du skal til det nederste punkt, som er usb-controllere. Er du heldig vil den menu være åben og vise en fejl et eller andet sted. Så højreklikker man og fjerner den enhed, som der er fejl på og genstarter pc.en. Så vll den blive geninstalleret og forhåbentlig uden fejl.
Der er dog størst sandsynlighed for, at den ikke viser nogen fejl.
Så skal du åbne menuen ved usb-controller. Så dukker en masse punkter op. Der skal du vælge det eller de punkter, hvor der står noget med controller. Den højreklikker du på og vælger Fjern.
Så er der nok intet som er tilsluttet usb porten, som virker mere og herunder heller ikke din mus.
Så må du bruge tastaturet for at lukke.
Tryk på Alt+F og derefter trykker du på f
Så lukkede Enhedshåndtering.
Så står du på skrivebordet. Her trykker du på Alt+F4. Så får du en menu frem, hvor du kan vælge at lukke pc osv. Vælg med piltasterne at lukke pc.en. Herefter genstarter du uden at have kortlæseren tilsluttet usb porten.
I forbindelse med genstarten bliver usb porten geninstalleret og nu i en udgave, som intet kender til den evt. fejl man havde, inden man nulstillede. Det sker helt automatisk, så du skal ikke være bange for, at du efter genstart pludselig ikke har usb til rådighed.
Efter genstarten har du lige lidt tålmodighed, så du er sikker på at porten er geninstalleret, idet du ikke får nogen besked om det. Men det sker under genstarten så bare lige vent ekstra 10 sekunder, så skulle det være ok. Så prøver du at tilslutte kortlæser osv igen.
Der er 2 muligheder - enten hjalp det eller også gjordet det ikke
Calles råd bør du nok prøve først, da et hukommelseskort af uransagelige grunde godt kan virke upåklageligt på en pc, mens det ikke gør på en anden. Det gælder også alm. usb stik.
Så kan en nu formattering af kortet ofte afhjælpe fejlen/problemet.
Så kan det sagtens være usb porten, som driller dig.
Hvis en usb port på et tidspunkt går genereret en fejl i forhold til en enhed, er den desværre tilbøjelig til, at huske denne fejl og blive ved med at generere den - også selv om der efterfølgende er sket en opdatering.
Hvis det er usbporten, plejer man at kunne løse det ved at nulstille porten.
Det kan du gøre på følgende måde:
Højreklik på startknappen nede til venstre (med win symbolet på). I den menu som dukker frem, skal du vælge Enhedshåndtering.
I Enhedshåndtering kan du se alle enheder som er tilsluttet pc.en.
Du skal til det nederste punkt, som er usb-controllere. Er du heldig vil den menu være åben og vise en fejl et eller andet sted. Så højreklikker man og fjerner den enhed, som der er fejl på og genstarter pc.en. Så vll den blive geninstalleret og forhåbentlig uden fejl.
Der er dog størst sandsynlighed for, at den ikke viser nogen fejl.
Så skal du åbne menuen ved usb-controller. Så dukker en masse punkter op. Der skal du vælge det eller de punkter, hvor der står noget med controller. Den højreklikker du på og vælger Fjern.
Så er der nok intet som er tilsluttet usb porten, som virker mere og herunder heller ikke din mus.
Så må du bruge tastaturet for at lukke.
Tryk på Alt+F og derefter trykker du på f
Så lukkede Enhedshåndtering.
Så står du på skrivebordet. Her trykker du på Alt+F4. Så får du en menu frem, hvor du kan vælge at lukke pc osv. Vælg med piltasterne at lukke pc.en. Herefter genstarter du uden at have kortlæseren tilsluttet usb porten.
I forbindelse med genstarten bliver usb porten geninstalleret og nu i en udgave, som intet kender til den evt. fejl man havde, inden man nulstillede. Det sker helt automatisk, så du skal ikke være bange for, at du efter genstart pludselig ikke har usb til rådighed.
Efter genstarten har du lige lidt tålmodighed, så du er sikker på at porten er geninstalleret, idet du ikke får nogen besked om det. Men det sker under genstarten så bare lige vent ekstra 10 sekunder, så skulle det være ok. Så prøver du at tilslutte kortlæser osv igen.
Der er 2 muligheder - enten hjalp det eller også gjordet det ikke
Calles råd bør du nok prøve først, da et hukommelseskort af uransagelige grunde godt kan virke upåklageligt på en pc, mens det ikke gør på en anden. Det gælder også alm. usb stik.
Så kan en nu formattering af kortet ofte afhjælpe fejlen/problemet.
Hej Calle og Kurt
Formatering af kort hjalp ikke.
Herefter gennemgik jeg Kurts, som sædvanligt grundige forklaring, det hjalp heller ikke.
Så kom jeg til at tænke på at min bærbare kun har usb2 og her virkede det jo.
Så satte jeg kortet i en usb2 port på den stationære og så kan jeg indlæse CF kort.
Så må det så stå hen i det uvisse hvorfor jeg ikke kan indlæse ved brug af usb3
Tak for indsatsen!
Mvh
Hans
Formatering af kort hjalp ikke.
Herefter gennemgik jeg Kurts, som sædvanligt grundige forklaring, det hjalp heller ikke.
Så kom jeg til at tænke på at min bærbare kun har usb2 og her virkede det jo.
Så satte jeg kortet i en usb2 port på den stationære og så kan jeg indlæse CF kort.
Så må det så stå hen i det uvisse hvorfor jeg ikke kan indlæse ved brug af usb3
Tak for indsatsen!
Mvh
Hans
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.