Jeg har et videokamera Sony PXW-Z90V, som jeg sådan set godt vil til at bruge sammen med den tilhørende fjernbetjening RMT-845. Noget jeg ikke tidligere har gjort.
Årsagen er, at når jeg zoomer på mit kamera, så blive berøringen at se på mine optagelser, hvilket jeg regner med forsvinder når jeg bruge fjernbetjeningen. Det ses specielt, når jeg zoomer helt ud, og vil tilbage igen.
Nå, men mit spørgsmål går på, om man kun på fjernbetjeningen kan zoome med en hastighed. Kameraet har 2 zoomknapper. Den ene, som sidder på kameraet er en såkaldt speed zoomer. Her bestemmer man selv hastigheden, men man skal være dygtig for at bruge den. Den anden zoomknap sidder på håndtaget. Her kan man indstille knappen til flere ting bl.a. en hastighed fra 1 - 8.
Jeg undrer mig over at uanset om jeg indstiller den til 2 eller f.eks. 8, så er hastigheden på fjernbetjeningen den samme. Jeg har brugt et par timer til at lede efter svar på nettet, men har ikke fundet noget.
Så kan min fjernbetjening Sony RMT-845 kun zoome med en hastighed?
Det er godt nok svært at finde noget om denne fjernbetjening, udover at det er en universal fjernbetjening til en masse forskellige Sony kameraer (jeg har sjovt nok ikke kunnet finde en liste, hvor det fremgår, at den er kompatibel med dit kamera, men det er den jo åbenlyst).
Men man kan så gætte på, at når den er universal til mange modeller, så kan man desværre nok ikke forvente, at den kan alt det, som kameraerne kan, da det jo er forskelligt fra model til model.
Derfor vil jeg gætte på, at den nok kun kan de mere basale ting, da den skal understøtte så mange modeller.
Jeg har fået et svar fra B&H i New York, at fjernbetjeningen kun har en hastighed ved zoom. ØV
Kan du tilslutte en LANC-controller ?
Her kan du stille hastigheden i controlleren
Jeg har faktisk denne "VZ-ROCK Variable rocker controller for DV", det er muligt den virker, men jeg er nu ikke interesseret.
Jeg nøjes med at bruge den jeg har, som i øvrigt også ser ud til at være tilpas i hastighed når der zoomes.