Jamen dog! Hvor er det JavaScript henne?
Din browser understøtter ikke JavaScript eller har ikke understøttelsen slået til. Slå JavaScript til i din browser for at se denne side ordentligt, eller opgrader til en browser, der understøtter JavaScript.

ND-filter

Sidst opdateret den 2 år siden
KameramannKameramann
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
Hej Bjarne, et sæt ND-filtre til en drone er da så billige, at du kan lade det komme an på en prøve, køb et sæt filtre, og lav så nogle prøveoptagelser med de forskellige filtre og så en optagelse helt uden, og du vil ved selvsyn erfare, hvad der giver dig det bedste resultat.
BERLINGOBERLINGO
Bruger
Skrevet d. 2 år siden
#Bjarne E Nielsen. Smil

Nogle gange skal man selv lære gennem egne eksperimenter... "Learning by Doing"... Og der igennem finde sine egne relevante metoder ift den aktuelle opgave Blink

Forummet er ikke kun et "Tag selv Bord" med masser af guldkorn til fri servering Chok

Husk... Der findes ikke 2 fotografer som vælger nøjagtig samme kamera type og håndtering af indstillinger mv til en opgave !

Ps... Tak for, at du også deler dine personlige erfaringer med andre i dette forum Synes om
Redigeret af BERLINGO d. 02-07-2022 12:23, 2 år siden
Skrevet d. 2 år siden
Tak for velmenende bidrag.

Jeg har brugt timer på at se om filtre er noget værd. Og jeg har lige ofret 1.000 kr. på filtre til min drone DJI Mini 3 Pro og til min DJI Pocket 2. Jeg har desuden læst og læst, og jeg har set et hav af videoer omkring brugen af ND-filtre.

Min foreløbige konklusion er, at de ikke er noget værd i forhold til hvad jeg bruger mine ting til.

Min DJI Pocket 2 bruger jeg for det meste steder hvor jeg ikke kan mit "rigtige" video kamera med mig. Det kunne være på restaurant hvor belysningen er rimelig ens hele tiden. Det kunne også være på et museum, f.eks. Mercedes Museet i Stuttgart, som jeg skal besøge på søndag.

Jeg placerer også gerne min Pocket 2 på kølerhjelmen af min bil. Her dur det ikke med ND-filtre og slet ikke ved manuel indstilling, da det hele bliver sort i f.eks. en tunnel, hvis jeg kører ind i en underjordisk garage osv.

Hvis jeg bruger manuel indstilling og ND-filter på min Pocket 2, ja så bliver optagelsen udmærket, hvis belysningen er den samme hele tiden. MEN rent faktisk bliver mine optagelser lige så gode ved at bruge AUTO og uden ND-filter. I hvert fald er der ikke nogen forskel som jeg med det umiddelbare øje kan se.

Det er muligt at jeg vil forsøge et par gange med ND-filtre nu jeg skal til Schweiz fra 2. juli til 13. juli. En tur som udelukkende er for at filme.
Skrevet d. 2 år siden
Tak for svar PHH, men jeg tror ikke du har læst mit spørgsmål, som er:

Såfremt jeg er totalt lige glad med motion blur på mine optagelser, hvorfor er det så alligevel en god ide at bruge ND-filtre?

Den video du har henvist til handler om motion blur, og jeg skrev jo at jeg var lige glad med dette.
P
PHH
Juniormedlem
Skrevet d. 2 år siden
Du skal bruge ND filter netop for at få motion blur. Hvis der er meget lys vil kameraer med automatik gøre lukketiden kortere for at undgå overbelysning. Så bliver hvert billede - alt andet lige - skarpere, se her. https://youtu.be/DGQ3DNLkp_4. Med et ND filter kommer der mindre lys ind og lukkertiden bliver længere.
Skrevet d. 2 år siden
Jeg har spurgt flere steder, hvorfor det er nødvendigt at bruge ND-filter på f.eks. DJI's droner eller på Dji Pocket 2, men aldrig fået noget reelt svar.

Hvis nu jeg stiller dette spørgsmål, så håber jeg på svar på dette og ikke på alle mulige andre ting:

Såfremt jeg er totalt lige glad med motion blur på mine optagelser, hvorfor er det så alligevel en god ide at bruge ND-filtre?
Du kan ser alle diskussionstråde i dette debatforum.
Du kan ikke har startet en ny diskussionstråd i dette debatforum.
Du kan ikke har svaret i denne diskussionstråd.
Du kan ikke har påbegyndt en afstemning i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.
Du kan ikke har downloadvedhæftelser i dette debatforum.